اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

آخرین اخبار مذاکرات هسته ای - گزارش‌ها از روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای : اخبار لحظه به لحظه از مذاکرات ایران و 1+5

اخبار لحظه به لحظه از مذاکرات ایران و 1+5

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در برنامه نگاه یک که از شبکه اول رسانه ملی پخش شد، با اشاره به آخرین روند مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، گفت: فضای مذاکرات بسیار جدی و بحث‌ها به صورت فشرده در جریان است.

مذاکرات هسته‌ای پس از 7 جولای هم ادامه خواهد داشت!
  
09:12 کریس کریستی فرماندار ایالت نیوجرسی و یکی از نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا گفت در صورت پیروزی در انتخابات در روز نخست راه یابی به کاخ سفید توافق هسته ای با ایران را لغو نخواهد کرد.

08:48 سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در برنامه نگاه یک که از شبکه اول رسانه ملی پخش شد، با اشاره به آخرین روند مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، گفت: فضای مذاکرات بسیار جدی و بحث‌ها به صورت فشرده در جریان است.

عضو تیم مذاکره کننده افزود: یک ماه و نیم است به صورت مستمر کارشناسان در وین رایزنی داشتند و حدود ۲۰ روز هم هست که ما اینجا هستیم.

عراقچی با بیان اینکه طولانی شدن مذاکرات را مفید نمی دانیم، گفت: در عین حال خودمان را اسیر زمان نمی کنیم و تنها توافق خوب ملاک ما است.

وی افزود: مهلت توافق که از پیش تعیین کرده بودیم، ۹ تیرماه بود اما بدلیل آنکه هنوز مسائل باقی مانده بود ۷ روز دیگر تمدید شد.

وی با بیان اینکه متن توافق تا یکی دو روز آینده در سطح معاونان نهایی می شود، گفت: بعد از آن متن نهایی در سطح وزرا بررسی خواهد شد.

بیانیه لوزان توافق نبود/ مجموعه ای از راه حل ها بود


وی با تاکید براینکه در لوزان هیچ توافقی نداشتیم، بیان داشت: در لوزان به مجموعه ای از راه حل رسیدیم که برای حل و فصل مسائل بود.

وی افزود: مذاکراتی که در وین در حال انجام است برای رسیدن به توافق جامع در جزئیات است و این کار را سخت می کند.

عراقچی با بیان اینکه توافق در ۷۰ تا ۸۰ صفحه به نگارش می رسد، گفت: تمام جزئیات توسط کارشناسان حقوقی و فنی بررسی می شود و در مجموع فضای مذاکرات جدی است.

عراقچی با بیان اینکه جلسات در روزهای آخر بطور فشرده و مستمر ادامه دارد گفت: در مجموع فضا، فضایی جدی است نه مثبت است و نه منفی و همه طرفها عزم رسیدن به توافق را دارند.

وی گفت: اکنون در روزهای آخر مسائل مختلفی بررسی و پرانتزها کم می شود تا مواردی اختلافی کمتر شود که البته در بعضی از اسناد جلوتر و در بعضی عقبتر هستیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور افزود: هیچکدام از متون اصلی یا ضمائم هنوز تمام و نهایی نشده و برخی تقریباً‌ در شرف نهایی شدن است و برخی نیز فاصله دارد.

عراقچی گفت: جلسات فشرده و پی در پی ادامه دارد و همزمان جلسات فنی، حقوقی و سیاسی در جریان است و هر روز یک بار در سطح وزرا جلسه تشکیل می شود و وزرا کار معاونان و کارشناسان را مرور و برای ادامه کار تصمیم گیری و برنامه ریزی می کنند.

وی ادامه داد: ما اجازه نمی‌دهیم زمان برای ما تصمیم بگیرد آنچه برای ما تصمیم می‌گیرد اصول و چارچوب‌های ماست که توسط بالاترین سطوح کشور به ما ابلاغ شده و ما در آن چارچوب حرکت می‌کنیم. قطعاً مذاکرات با توافقی که از نظر ما خوب نباشد پایان نخواهد یافت.

عراقچی با بیان اینکه تمامی تحریم های مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا، امریکا و شورای امنیت یکجا در روز توافق لغو خواهد شد، گفت: این اصل توسط طرفین مذاکره کننده پذیرفته شده است.

عراقچی در پاسخ به این سوال که تحریم‌های صرفا هسته‌ای چه بخشی از تحریم‌ها را شامل می شود گفت: بانک مرکزی و بقیه بانک‌ های ما به خاطر موضوع هسته‌ ای در لیست تحریم‌ ها هستند و فقط یک بانک به بهانه واهی تروریسم در لیست تحریم‌ هاست. همچنین تحریم نفتی یک تحریم کاملا هسته‌ ای است. تحریم پتروشیمی، گاز و تحریم‌ های مربوط به بیمه و کشتیرانی و بسیاری از تحریم‌ های اصلی در حوزه اقتصادی، ‌ تحریم‌ های هسته‌ ای هستند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده تحریم هایی را که کنگره آمریکا تصویب کرده است را یکی از بخش های سخت مذاکرات نامید و گفت: از نظر ما بخش اعظمی از تحریم‌ ها که مرتبط با هسته‌ ای هستند در اثر توافق هسته‌ای برداشته خواهند شد.

امضای توافق، قطعنامه شورای امنیت است


وی همچنین در مورد امضای توافق نیز توضیح داد: امضای توافق همان قطعنامه شورای امنیت است که انرا تائید می کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: زمان اعلام قطعنامه شورای امنیت هنوز در مذاکرات مورد بحث است ولی ترجیح طرفها بر روزی است که توافق اعلام می شود ولی انروز روز توافق نیست، روز توافق روزی است که روال قانونی در کشورهای مربوط طی شده باشد البته شورای امنیت طبق قرار قبلی احتمالا در همان روز قطعنامه خود را صادر خواهد کرد و این توافق را مورد تأیید قرار خواهد داد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه تمدید مذاکرات گزینه مطلوب هیچیک از طرفها نیست تصریح کرد: تلاش همه این است که در این دوره کار به سرانجام برسد اما اینکه این اتفاق می‌افتد هنوز قابل پیش بینی نیست.

اگر تا ۱۶ تیر به خواسته مان نرسیم ترجیح می دهیم دست خالی تهران بازگردیم


وی افزود: اگر تا ۱۶ تیر به آنچه خواستمان است برسیم توافق خواهیم داشت و در غیر این صورت ترجیح می‌دهیم دست خالی به تهران بازگردیم.

عراقچی همچنین در مورد نحوه توافق گفت: اگر به توافق برسیم و همه اسناد نهایی شود، آیا با رسیدن به آن می‌توان گفت که توافق داریم که جواب منفی است. باید مراحل قانونی در کشورها طی شود مثلا آمریکا کنگره خواسته که این توافق را بررسی کند و مجلس ما نیز در مصوبه اخیر خود خواسته است که توافق به این نهاد ارائه شود.

مجلس می تواند مخالفت خود را با توافق اعلام کند/خانه ملت ملزم به اجرای قطعنامه شورای امنیت نیست


عراقچی تاکید کرد: وجود قطعنامه شورای امنیت مصوبه ای نیست که مجلس ما ملزم به اطاعت باشد لذا مجلس شورای اسلامی هم روال قانونی خود را طی خواهد کرد اگر نظر مخالفی داشته باشد می تواند اعلام کند.

برنامه جامع اقدام مشترک معاهده نیست که نیاز به امضا داشته باشد


عضو ارشد تیم مذاکره کننده، گفت: برنامه جامع اقدام مشترک یک معاهده نیست که امضا  زیر آن داشته باشد. توافق اعلام می شود هر زمان امضای شورای امنیت پای توافق امد به کشورها اعلام می شود تا امادگی اجرای انرا اعلام کنند.

مکانیزم سه مرحله ای اجرای توافق


وی با اشاره به مکانیزم سه مرحله ای اجرای توافق، گفت: روز اول یا مرحله اول روزی است که به جمع بندی می رسیم که احتمالا ۱۶ تیرماه خواهد بود و سپس شورای امنیت قطعنامه خود را صادر می کند.

عراقچی ادامه داد: سپس مراحل قانونی توافق در کشورها طی می شود و ایران نیز در این مدت تعهدات و اقدامات خود را مبنی بر کاهش سانتریفیوژ انجام می دهد. بعد از انکه کشورها آمادگی خود را اعلام کنند آن روز از نظر ما روز توافق است. وقتی که روز توافق اعلام شود طرفهای مقابل باید تحریمهای خود را لغو کنند و ایران هم اقداماتی را که باید اجرا کند را شروع می کند.

تلاش برای رسیدن به فرمول اصل متناظر


وی با اشاره به اصل متناظر بودن اقدامات طرفین گفت: یک فاصله بین روز توافق و اجرایی شدن آن وجود دارد که ما باید به یک فرمولی برای اقدامات متناظر طرفین برسیم و ما انتظار داریم طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند.

وی با تاکید براینکه در روز اجرایی شدن توافق، تحریم‌ها لغو خواهد و اقدامات نظارتی و شفاف ساز از آن روز انجام خواهد شد، گفت: مشکلی که هنوز حل نشده این است که ما باید به فرمولی دست یابیم که قبل از اینکه به انجام کارهای خود اقدام کنیم، تحریم‌ها لغو شود. البته طرف مقابل نیز انتظار دارد آماده سازی ما انجام شود و بعد آنها تحریم‌ها را لغو کنند. این یکی از موضوعات مهمی است که هنوز در مذاکرات محل بحث است.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که اگر این سه مرحله به ترتیب طی شود به نظر می‌رسد طرف غربی رفع تحریم‌ها را به راستی آزمایی آژانس منوط کنند؟ گفت: هنوز جمع بندی نهایی در این زمینه وجود ندارد. وقتی جمع بندی شد اطلاع رسانی می‌کنیم.

عراقچی با بیان اینکه ما یک روز توافق و یک روز اجرایی شدن داریم، گفت: آژانس در طول اجرای توافق نهایی نقش ویژه‌ای در راستی آزمایی اقدامات ایران خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اطمینان صد در صد نسبت به رفتار آژانس نداریم، گفت: ما تجربه خوبی از همکاری با آژانس نداریم، اما در طول دوره اجرای توافق ژنو آژانس به خوبی به وظایف خود عمل کرده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده همچینن در مورد سفر ظریف به تهران، گفت: قرار نیست آقای ظریف  به تهران بازگردد چراکه  به طور مستمر با تهران در تماس هستیم و گزارشات خود را رد و بدل می‌کنیم، فکر نمی‌کنم به نقطه‌ای برسیم که نیاز به سفر آقای ظریف به تهران باشد.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.