اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 10 آبان برابر با 1 نوامبردر تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق

مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 10 آبان  برابر با 1 نوامبردر تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق

آرشیو روزهای قبلی


تقویم تاریخ


امروز 10 آبان هجری شمسی برابر با 1 نوامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:  

578 - باز پس گرفتن شهر «آمِد =دیار بکر»

یکم نوامبر سال 578 میلادی دو ژنرال ایرانی باشکست دادن سپاهیان روم شرقی «آمد Aamed = دیار بکر» را پس گرفتند. این دو ژنرال ایرانی، «تام خسرو» و «آذرمان» سپس به پیشروی خود در جهت شمال غربی ادامه دادند. تیبریوس دوم که تازه امپراتور روم شرقی (قسطنطنیه) شده بود وقتی که چنین دید درخواست ترک مخاصمه کرد و حاضر به پرداخت غرامت شد.
  
10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
تیبریوس دوم

 ژوستین دوم امپراتور قبلی روم شرقی در پی شکست نظامی پُر تلفات از ارتش ایران که خسروانوشیروان با وجود پیری شخصا هدایت نیروها را در آن جنگ بر عهده داشت از فرط اندوه دچار افسردگی مزمن شده و کنار رفته بود.

1604 - تراژدی «اتلّو» کار شکسپیر برای نخستین بار در کاخ «وایت هال» روی صحنه آمد.

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

1755 - زلزله لیسبون با دهها هزار کشته

ساعت 9 و 40 دقیقه بامداد یکم نوامبر 1755 یک زمین لرزه بسیار شدید و متعاقب آن سونامی و حریق شهر ساحلی لیسبون پایتخت پرتغال را ویران ساخت و یک سوم جمعیت شهر را نابود کرد. جمع کشته شدگان 60 تا 100 هزار تن برآورد شده است. این زمین لرزه تا اسپانیا و مراکش ـ همه جا را تکان داد که جمع تلفات این مناطق 15 هزار تن بود. این زلزله باعث فقر اقتصادی و دگرگونی های سیاسی در پرتغال شد ازجمله سیاست این کشور برای توسعه مستعمرات پایان یافت و ....

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

1928 - روز مولف، تشویق نویسندگان و پژهشگران به تالیف

با هدف تشویق مولفان کتاب، از سال 1928 در آمریکا، یکم نوامبر هر سال (روزی چون امروز) روز مولف تعیین شده و برگزار می شود که به تدریج سایر کشورها هم یک روز سال را به بزرگداشت مولفان و دادن جایزه به آنان اختصاص داده اند. از نیمه قرن 20 به این سوی، بسیاری از کشورها با هدف تسهیل امر تالیف و قراردادن وسائل تحقیق و تالیف؛ وام، معرفی ناشر و کمک به چاپ و توزیع این تالیفات یک مرکز دولتی و یا نیمه دولتی به صورت کانون و انجمن در کشور خود دایر کرده اند که اسما و یا عملا زیر نظر مستقیم رئیس دولت قرار دارد. با این که ایران در زمان خسروانوشیروان (15 قرن پیش) و پس از او سامانیان (11 قرن پیش) دارای چنین مراکزی بود که کتابهای آن دوره در دست است، به نظر می رسد که فعلا فاقد چنین کانونی مهم و لازم باشد.
    
در قدیم، پادشاهان و امیران مشوّق و متولی امر تحقیق و تالیف بودند و اینک، جز معدودی از کشورها، دولتها طبق قانون و با بودجه کافی و برنامه مدون عهده دار این وظیفه بسیار مهم و اساسی شده اند.

1928 - الفبای لاتین به جای الفبای عربی در ترکیه

دولت جمهوری ترکیه یکم نوامبر 1928میلادی الفبای این کشور را که تا آن زمان همانند سایر ممالک اسلامی الفبای عربی بود به لاتین تغییر داد تا نه تنها هرچه بیشتر از گذشته اش فاصله بگیرد، بلکه تلفظ واژگان در سراسر کشور یکسان شود و تفاوت لهجه ها کاهش یابد. از آن پس واژه ها به همان گونه که درکوچه و بازار تلفظ می شد ــ نه مطابق ریشه و اصل واژه ــ به لاتین نوشته شد و اندکی تغییر یافت. برای مثال ؛ اسلامبول به صورت استانبول درآمد، بلند «بولنت» و محمد «مهمت» نوشته شد و .... در ایران هم عده ای به رضا شاه اصرار کردند که چنین کند که به نتیجه نرسیدند. بیش از سی درصد واژه های زبان ترکیه ریشه فارسی دارند.

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

1963 - کودتای سایگون که نتیجه نهایی آن معکوس بود

اول نوامبر سال 1963 چند واحد ارتش در جنوب ویتنام بر ضد دولت «نگو دین دی امNgo Dinh Diem» که در سال 1955 با برکنار کردن «بائو دای» امپراتور اسمی ویتنام جنوبی رئیس این کشور موقت شده بود دست به کودتا زدند که ضمن این کودتا «دین دی ام» و برادرش کشته شدند و یک شورای نظامی زمام امور را به دست گرفت که ضد کمونیست تر از او بود. دولت آمریکا هفتم نوامبر رژیم تازه را به رسمیت شناخت.

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
Ngo Dinh Diem
    
همسر «نگو دین دی ام» که در زمان کودتا در آمریکا بود دولت جان اف کندی رئیس جمهوری وقت امریکا را که خود 22 روز بعد در شهر دالاس ترور شد متهم به حمایت از نقشه کودتا و مرگ شوهرش کرد. در پی این کودتا، جنگ ویتنام و در نتیجه مداخله امریکا در این جنگ گسترش یافت، جنگی که آمریکا در آن موفق نبود و وحدت ویتنام تامین شد.
    
«نگودین دی ام» یک کاتولیک بود که پیروان این مذهب در ویتنام جنوبی در اقلیت هستند. فرانسویان در طول استعمار ویتنام، مذهب کاتولیک را درآنجا ترویج کرده بودند. نگو دین دیم با حمایت ژنرال آیزنهاور رئیس جمهوری وقت آمریکا بود که موفق شد در ویتنام نظام جمهوری برقرار کند. حال آن که طبق قرارداد ژنو قرار بود تا انجام رفراندم وحدت دو ویتنام، بائو دای رئیس قسمت جنوبی این کشور باشد. نگو دین دیم هنگام مرگ 54 ساله بود.

1966 - بروز اختلاف میان ایران و کنسرسیوم نفت!

در پی پدید آمدن اختلاف نظر میان ایران و کنسرسیوم نفت که از هفتم آبان 1345 هجری خورشیدی (29 اکتبر 1966)، هشت سال پس از تصویب قرار داد طرفین در پارلمان ایران، آشگار شده بود یکم نوامبر این سال (3 روز پساز پدیدآمدن اختلاف)، اورل هریمن Averell Harriman دیپلمات کارکشته آمریکایی برای رفع اختلاف وارد تهران شد. همزمان سی نماینده هم از جانب شرکتهای عضو کنسرسیوم به همین منظور به تهران وارد شدند.

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
Averell Harriman
   
هریمن که در تابستان 1986 درگذشت از دهه 1950 بارها برای حل مسئله نفت و مسائل مربوط به روابط ایران و آمریکا وارد تهران شده بود. درجریان اختلاف دکتر مصدق با دولت لندن بر سر نفت، هریمن چندین هفته در تهران اقامت کرده بود. باوجود این، هریمن در کتاب خاطراتش همه حقایق درباره این مسافرتها را بیان نکرده است.

1978 - در اوج انقلاب، شاه پسرش را به دیدار کارتر فرستاد

دهم آبان 1357 ( اول نوامبر 1978) در اوج انقلاب و پس از آغاز اعتصاب کارکنان نفت و قطع صادرات آن، شاه پسرش شاهزاده رضا را (که در آن زمان 18 ساله بود) با یک پیام شفاهی به دیدار جیمی کارتر رئیس جمهوری امریکا فرستاد.
   
10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
دیدار رضا پهلوی با کارتر در کاخ سفید واشنگتن

 رسانه های آمریکا قبلا نوشته بودند که شاه به تجدید انتخاب جرالد فورد کمک مالی کرده بود و این عمل باعث دلخوری کارتر شده بود. شاه با روسای جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه ـ آیزنهاور، نیکسون و فورد و همکاران آنان از جمله کیسینجر، جورج بوش (پدر) ، رامسفلد و ... مناسبات بهتری داشت. دمکراتها بویژه جان اف. کندی و جیمی کارتر اصرار به دمکراتیزه شدن ایران، رعایت کامل قانون اساسی، اعلامیه جهانی حقوق بشر و کاهش مداخلات شاه در امور دولتی را داشتند. روزولت و ترومن هم قبلا تا حدی همین نظر را ابراز داشته بودند. برنامه اصلاحات که در 1961 به دست دکتر علی امینی نخست وزیر وقت به اجرا درآمد خواست جان اف. کندی رئیس جمهور لیبرال آمریکا بود.

1358 - شهادت آیت ‏اللَّه قاضی طباطبایی اولین شهید محراب

آیت‏ اللَّه سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی در سال 1292ش (1331 ق) در تبریز دیده به جهان گشود.تحصیلات مقدماتی علوم دینی را در زادگاهش فراگرفت و در 25 سالگی راهی حوزه علمیه قم شد. آیت‏اللَّه‏قاضی در قم از محضر حضرات آیات عظام سید محمدرضا موسوی گلپایگانی، سیدمحمد حجت کوه کمره‏ای، سید صدر الدین صدر، سید حسین بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) کسب فیض کرد و به مدارج والایی در علم رسید. وی همچنین پس از مدتی راهی نجف اشرف گردید و از درس آیات عظام سید محسن حکیم، عبدالحسین رشتی و علامه محمدحسن کاشف الغطاء استفاده‏های شایانی برد. آیت‏اللَّه قاضی در سال 1331 ش به تبریز رفت و نمایندگی حضرت امام را عهده دار گردید.

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آیت‏ اللَّه سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی

با شروع نهضت اسلامی در سال 1341 ش، مبارزات ایشان علیه رژیم پهلوی اوج گرفت و در این راه سختی‏های زندان، شکنجه و تبعید را به جان خرید. به ابتکار این مجاهد نستوه و دیگر یاران انقلاب بود که مراسم چهلم شهدای قیام 19 دی 1356 قم، در 29 بهمن آن سال در تبریز برگزار شد که در آن حماسه‏ای جاودان در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسید. آیت‏اللَّه قاضی طباطبایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی(ره) به عنوان نماینده تمام الاختیار و امام جمعه تبریز منصوب و در آن خطّه مشغول به خدمت شد. این مجاهد سترگ علاوه بر فعالیت‏های سیاسی و اجتماعی به امور علمی نیز اهتمام ویژه‏ای داشت و در طول سالیان عمر پر برکت خویش بیش از چهل اثر ارزنده از خود به یادگار گذاشت که الاجتهاد و التقلید، تاریخ قضا در اسلام، حدیقةُالصّالحین، علم امام، رساله در نماز جمعه و الفوائد از آن جمله‏اند. آیت‏اللَّه سید محمدعلی قاضی طباطبایی در دهم آبان 1358، مصادف با عید سعید قربان، نماز عید را اقامه کرده و در خطبه نماز گفت: "مرا تهدید به قتل می‏کنند. من از شهادت نمی‏ترسم و آماده‏ام و از خدا می‏خواهم." سرانجام در همان روز بعد از نماز مغرب و عشاء و در راه مراجعت به منزل، توسط منافقی از گروهک ضالّه فرقان به شهادت رسید و در 65 سالگی به لقای معبود شتافت.

1993 - سالروز ایجاد «اتحادیه اروپا»

یکم نوامبر سال 1993 پیمان ایجاد «اتحادیه اروپا» معروف به پیمان Maastrich که در هفتم فوریه 1992 به امضا رسیده بود به اجرا گذارده شد که اینک دارای 27 عضو، چهار میلیون و 324 هزار کیلومتر مربع وسعت (نزدیک به سه برابر ایران) و 500 میلیون جمعیت با زبان و فرهنگ مختلف است که 23 زبان در مکاتبات و مکالمات اتحادیه رسمیت دارند. مذاکرات مربوط به تاسیس اتحادیه اروپا که جای «جامعه اروپایی» را بگیرد از 19 دسامبر 1991 و همزمان با قطعی شدن فروپاشی شوروی آغاز شده بود ولی به سختی پیشرفت می کرد. شالوده این اتحادیه به نام بازار مشترک اروپا در دهه 1950 در گردهمایی «رم» منتهی به اعلامیه مورّخ 25 مارس 1957 گذارده شده بود و پیش از این اعلامیه، طرح موضوع در مذاکرات سال 1951 پاریس که در 18 آوریل این سال پایان یافته بود.تصویب پیمان فوریه 1992 در کشورهای اروپایی هم چندان آسان نبود. در فرانسه درصد اکثریت تصویب کننده ناچیز بود و در انگلستان به جای رفراندم، پارلمان آن را به تصویب رساند و در دانمارک، اکثریت مردم آن را رد کردند.
   
10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

 اصول این پیمان بر پایه هماهنگی امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیت مشترک کشورهای عضو تنظیم شده است و «یورو» پول واحد کشورهای اروپایی در اجرای همین پیمان به وجود آمده است که باز اکثریت مردم برخی از کشورهای عضو ازجمله سوئد رای به حفظ پول ملی خود دادند. تکلیف قانون اساسی اروپا هم که در بعضی از کشورهای عضو از سوی اکثریت مردم رد شده بود به درستی روشن و قطعی نشده است. علاوه بر تفاوت های فرهنگی میان ملل عضو اتحادیه اروپا، روسیه بزرگترین کشور اروپا در خارج از این اتحادیه قرار دارد و تا چنین باشد نمی توان به آینده این اتحادیه زیاد خوش بین بود، مخصوصا که بیشتر اعضای آن عضو «ناتو» هستند که یک اتحادیه نظامی و گرداننده اصلی آن آمریکا ـ کشوری در قاره دیگر ـ است.

زادروزها

    ۸۴۶ - زادروز لویی کندزبان پادشاه فرانسه
    ۱۸۸۰ - زادروز آلفرد وگنر دانشمند، زمین‌شناس و هواشناس آلمانی

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلفرد وگنر

    ۱۹۲۴ - زادروز سلیمان دمیرل رئیس‌جمهور ترکیه از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰
    ۱۹۳۵ - زادروز ادوارد سعید نظریه‌پرداز ادبی، منتقد فرهنگی و فعال سیاسی فلسطینی_آمریکایی

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مرتضی احمدی

    ۱۳۰۳ - زادروز مرتضی احمدی، بازیگر، گوینده و خواننده‌ی ایرانی
    ۱۹۴۴ - زادروز رفیق حریری سیاستمدار و فعال اقتصادی لبنانی، دو دوره نخست وزیر لبنان

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
رفیق حریری

    ۱۹۵۰ - زادروز رابرت لافلین فیزیکدان آمریکایی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک
    ۱۹۷۳ - زادروز آیشواریا رای بازیگر هندی و دختر شایستهٔ دنیا سال ۱۹۹۴

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آیشواریا رای

    ۱۳۶۱ - زادروز محرم نویدکیا، بازیکن فوتبال اهل ایران

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
محرم نویدکیا

درگذشت‌ها

    ۲۵۱ - درگذشت هوستیلیان امپراتور روم
    ۱۸۹۴ - درگذشت الکساندر سوم تزار روسیه از ۱۳ مارس ۱۸۸۱ تا هنگام مرگش

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
تئودور مومسن

    ۱۹۰۳ - درگذشت تئودور مومسن تاریخ‌دان، واژه‌شناس و نویسنده آلمانی، برندهٔ جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۰۲
    ۱۹۵۵ - درگذشت دیل کارنگی نویسنده و سخنران آمریکایی

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
دیل کارنگی

    ۱۹۵۶ - درگذشت مارشال پیترو بادوگیلیو بیست و هشتمین نخست وزیر پادشاهی ایتالیا
    ۱۹۷۲ - درگذشت ازرا پاوند شاعر آمریکایی

10 آبان - 1 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ازرا پاوند

    ۱۳۵۸ ‐ شهادت آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی، روحانی ایرانی و اولین شهید محراب


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.