اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 27 اسفند برابر با 17 مارس در تاریخ چه گذشت| تقویم تاریخ ایران و جهان


مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 27  اسفند برابر با 17 مارس  در تاریخ چه گذشت| تقویم تاریخ ایران و جهان



امروز 27 اسفند برابر با 17 مارس تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:  

984 - جلوس شاه اسماعیل دوم در قزوین

شاه طهماسب صفوی یازده پسر داشت که بزرگ‏ترین آن‏ها، موسوم به محمد خدابنده بود. وی در هنگام مرگ پدر 45 سال داشت و هر چند یکسال بعد به تخت سلطنت نشست، اما در هنگام مرگ پدر به جهت ضعفی که در چشم داشت، از پادشاهی استعفا کرد. اما اسماعیل میرزا که مورد خشم پدر بود و در زندان به سر می‏برد توسط هواخواهانش رهایى یافت و بر تخت قدرت تکیه زد. وی تمام برادران خود را یکی پس از دیگری به قتل رساند و هر که را گمان می‏کرد، در فکر پادشاهی باشد، از سرِ راه برداشت. شاه اسماعیل دوم مردی عیاش و خونخوار و سفیه بود و چون در جوانی در هرات به دست معلّمی سنی مذهب تربیت یافته بود، بر آن شد که چون به شاهی برسد، مذهب شیعه را که توسط پدرانش ترویج شده بود، براندازد. او همین کار را هم کرد و خطبه و سکّه را به نام خلفای راشدین جاری ساخت.

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
شاه اسماعیل دوم

1167 - میان فرانکها به ریاست آمارلیک که تحت پرچم صلیبیون وارد خاورمیانه شده بودند و نیروهای مسلمان در «البابین» مصر جنگ در گرفت.

1236 ش - آغاز بهره ‏برداری از تلگراف در ایران

روزنامه وقایع اتفاقیه در شماره 372 خود در این روز، رویداد سیم کشی تلگراف در مدرسه دارالفنون و موفقیت‏آمیز بودن آن را خبر داد. پس از آن قرار شد که از کاخ سلطنتی تا باغ لاله‏زار، سیم تلگراف متصل شود و پس از آن، نقاط دیگر نیز دارای تلگراف شدند. نکته در خور توجه این بود که برقراری تلگراف در ایران، در مرحله اول انگلیسی‏ها را بهره‏مند کرد تا ایرانیان را، چرا که آنان با اتصال خطوط مخابراتی هند و اروپا، نه تنها با مستعمره خود، هندوستان، ارتباط برقرار کردند و آن را سرعت بخشیدند، بلکه با ساختن تلگراف خانه‏هایی در ایران و فرستادن مامور به کشور، نفوذ خود را روز به روز در ایران، توسعه دادند.

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1302 - درگیری شهید سید حسن مدرس با طرفداران سردار سپه

در روزهایی که بحث جایگزینی جمهوری به جای مشروطه سلطنتی، بسیار اوج گرفته بود و روز تصمیم‏گیری برای اعلان جمهوری نزدیک می‏شد، عالم مجاهد آیت‏اللَّه سید حسن مدرس در برابر این عمل ایستادگی کرد و سعی داشت از تصویب آن جلوگیری نماید. در این میان مشاجره‏ای بین سید محمد تدین، رییس مجلس شورای ملّی با سید حسن مدرس روی داد که پس از هتاکی تدین، او به همراه طرفدارانش از مجلس خارج شد و مجلس از رسمیت افتاد. پس از آن، مدرس از جلسه خارج شد و در سرسرا که نمایندگان جمع بودند به ایراد سخن پرداخت. در این هنگام دکتر حسین بهرامی به تحریک تدین به مدرس نزدیک شد و سیلی محکمی به صورت مدرس نواخت به طوری که عمامه او از سرش افتاد. این حادثه چنان زشت و دور از انتظار بود که برخی نمایندگان آن را محکوم کرده و از جرگه هواداران جمهوری و سردار سپه خارج شدند. در آن زمان، این سیلی را، سیلی به جمهوری تعبیر کردند که در نهایت به شکست آن طرح انجامید.

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1510 - آغاز سلطه استعماری اسپانیا بر سرزمین کلمبیا در امریکای مرکزی

سرزمین کلمبیا در امریکای مرکزی در سال 1499م توسط کاشفان اسپانیایى کشف شد و استعمارگران اسپانیایى، ضمن الحاق کلمبیا به کشور خود، از هجدهم مارس 1510م به غارت منابع آن پرداختند. قیام مردم کلمبیا علیه اسپانیا از سال 1781م آغاز شد و پس از آن که ناپلئون، اسپانیا را تصرف کرد، نفوذ و قدرت دولت مادرید در مستعمراتش کاهش یافت. هم‏زمان با تزلزل در حاکمیت اسپانیا، اعلامیه استقلال کلمبیا در سال 1810 تهیه شد. سه سال بعد، وقوع انقلاب مردم کلمبیا همچنان ادامه داشت تا اینکه سرانجام سیمون بولیوار آزادی‏خواه معروف امریکای جنوبی در سال 1819م به سلطه اسپانیا بر کلمبیا خاتمه داد و با آزادی ونزوئلا، کلمبیا، اکوادور و پاناما، جمهوری کلمبیای بزرگ متشکل از این کشورها را تأسیس نمود. طی سال‏های 1829 تا 1830م اکوادور و ونزوئلا اعلام استقلال کردند. نام کشور کلمبیا به پاس کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب به این اسم نام‏گذاری شده است.

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1962 - امضای پیمان اویان و پایان استعمار فرانسه در الجزایر

الجزایر از سال 1830م تحت استعمار فرانسه قرار گرفت و مقاومت‏های مردمی مانع این استعمار نگردید و حتی در اوایل قرن بیستم تمام خاک الجزایر زیر سلطه فرانسه درآمد. در زمان جنگ جهانی دوم، الجزایر که مستعمره فرانسه بود.، به جرگه متفقین پیوست و در زمان اشغال فرانسه، دولت در تبعید ژنرال دوگل، مدتی در الجزیره پایتخت الجزایر مستقر گردید. پس از پایان جنگ دوم جهانی، جنبش استقلال‏طلبی در این کشور شدت گرفت، به طوری که تشنجات این دوره، باعث اعطای خود مختاری از جانب دوگل شد. ولی مبارزان که خواستار استقلال بودند، جهاد خود را ادامه دادند تا حدی که در سال 1962م مارشال دوگل قرارداد اویان را که متضمن استقلال کامل الجزایر بود، امضا کرد. در انقلاب هشت ساله مردم الجزایر، یک میلیون نفر از آزادی خواهان به دست اشغال‏گران فرانسوی کشته شدند. الجزایر پس از استقلال، دارای حکومت جمهوری دموکراتیک (سوسیالیستی) شد، که اولین رئیس جمهور آن احمدبن بلا بود.

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1965 - انجام نخستین راهپیمایی فضایی جهان توسط الکسی لئونوف کیهان‌نورد روسی.

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
الکسی لئونوف

1978 - محکوم شدن ذوالفقار علی بوتو به اعدام

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ذوالفقارعلی بوتو

18 مارس 1978 ذوالفقارعلی بوتو نخست وزیر پیشین و رهبر حزب مردم پاکستان به جرم دست داشتن در قتل پدر یکی از رقبای سیاسی اش به اعدام محکوم شد که بعدا اعدام گردید. دولت وی قبلا با یک کودتای نظامی برانداخته شده بود. ذوالفقارعلی بوتو سالها وزیر امورخارجه، رئیس کشور و رئیس دولت پاکستان بود و در سال 1971 موفق شد پاکستان را از بحران پس از جدا شدن پاکستان شرقی (بنگلادش امروز) خارج سازد.

سالها بعد PPP (حزب مردم پاکستان) «بی نظیر» دختر ذوالفقار علی بوتو را نخست وزیر پاکستان کرد که وی پس از کنار رفتن از این سمت، بعدا متهم شدن و پس از یک تبعید طولانی در خارج از پاکستان، اواخر سال 2007 به وطن بازگشت و در دسامبر همین سال در پی شرکت در یک اجتماع در راولپندی و ایراد نطق ترور شد و ریاست حزب به پسرش «بلاول» رسید که چون دانشجو بود و در انگلستان تحصیل می کرد، پدر او «آصف علی زرداری» نیابت ریاست حزب را بر عهده گرفت.

1945 - چهل و دو روز پیش از خودکشی هیتلر و زمانی که ارتش مسکو به دیوار برلین نزدیک شده بود و تصرف شهر قطعی بود، پایتخت آلمان مورد حمله 1250 بمب افکن آمریکایی قرار گرفت و چون وسیله دفاع نداشت آسیب فراوان دید. مورخان این بمباران را «غیر ضروری» خوانده و نوشته اند که با هدف خاص انجام شده بود.

2003 - «هو جینتائو Hu Jintao» دبیرکل حزب حاکم رژیم پکن رئیس جمهور این کشور هم شد. وی در همین روز «ون جیابائو Wen Jiabao» را به عنوان نخست وزیر و «لی جائو شینگ» را به سمت وزیر امورخارجه این رژیم تعیین کرد.

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
هو جینتائو Hu Jintao


زادروزها

    ۱۳۰۰ - مهدی آذریزدی، نویسنده کودکان و نوجوانان
    ۱۳۰۱ - عبدالحسین زرین‌کوب، نویسنده و برجسته‌ترین مولوی پژوه معاصر

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
عبدالحسین زرین‌کوب

    ۱۳۳۸ - رویا تیموریان، بازیگر ایرانی
    ۱۸۷۷ - ادگار کیسی پیشگو و شفادهندهٔ آمریکایی

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ادگار کیسی

    1842 - تولد استفان مالارْمِه ادیب معروف فرانسوی
    1858 - تولد رُدولف دیزل مبتکر و مخترع موتور ماشین

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
فوستل دو کولانژ

    1830 - فوستل دو کولانژ مورخ و جامعه شناس قرن 19 فرانسه

مرگ‌ها

    1965 -  ملک فاروق پادشاه پیشین مصر

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ملک فاروق

    ۲۰۰۹ - ناتاشا ریچاردسون - بازیگر انگلیسی

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ناتاشا ریچاردسون

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.