اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

۲۱ دی: سالگرد مرگ کارل دیوید اندرسون فیزیکدان بزرگ آمریکایی

  ۱۱ ژانویه سال ۱۹۹۱ درست ۲۳ سال پیش٬ کارل دیوید اندرسون فیزیکدان بزرگ آمریکایی در سان مارینو ایالت کالیفرنیا دیده از جهان فرو بست. بیشترین شهرت این دانشمند بخاطر کشف میون و پوزیترون است که به همین دلیل نیز سال ۱۹۳۶ جایزه نوبل فیزیک را کسب کرد.

 کارولین هرشل
  
کارل دیوید اندرسون در تاریخ ۳ سپتامبر سال ۱۹۰۵ متولد شد. پدرش یکی از مهاجران سوئدی بود که سال‌ها قبل به آمریکا مهاجرت کرده بود. کارل دیوید اندرسون بعد از پایان تحصیلات در مقطع دبیرستان وارد دانشگاه فنی کالیفرنیا شد و سال ۱۹۲۷ کارشناسی و سال ۱۹۳۰ دکترای خود را در رشته فیزیک از این دانشگاه دریافت کرد. بعد از پایان دوره دکترا کارل زیر نظر رابرت میلیکان فیزیکدان سرشناس به تحقیق در خصوص پرتوهای کیهانی پرداخت. در خلال آزمایشاتی که انجام می‌داد متوجه وجود ذرات جدیدی شد که از نظر جرم شبیه الکترون بودند اما بار الکتریکی متفاوتی داشتند. اولین نشانه‌های وجود پوزیترون به کمک اتاقک ابر ویلسون به دست آمد که کارل اندرسون از آن برای آزمایشات خود استفاده می‌کرد. در اتاقک ابر ویلسون در میدان مغناطیسی که ایجاد شده بود کارل اندرسون در خط باریک شناساگر که به طور آشکار مربوط به یک ذره تک بار و بسیار سبک همانند الکترون بود را مشاهده کرد که بر اساس مشاهدات دارای بار مثبت بود. این موضوع نشان می‌داد که این ذره با وجودی که جرمی مشابه الکترون دارد، اما الکترون نیست. 

این کشف در سال ۱۹۳۲ اعلام شد و چندی بعد سایر دانشمندان نیز آن‌را تایید کردند. آنچه کارل دیوید اندرسون کشف کرد پوزیترون بود که قبلا وجود آن توسط پل دیراک پیش بینی شده بود. کارل دیویدسون که تصور می‌کرد ذراتِ بیشتری نیز باید وجود داشته باشد تحقیقات خود را ادامه داد و در سال ۱۹۳۶ توانست میون‌ها را نیز کشف کند. میون‌ها ذرات بنیادی هستند که همانند الکترون‌ها بار منفی دارند ولی جرم آنها تقریبا ۲۰۷ برابر الکترون‌ها است. البته زمانی که اندرسون و دستیارش این ذره را کشف کردند تصور کردند که این ذره یک پیون است اما چندی بعد اندرسون متوجه تفاوت‌هایی شد که در نتیجه آن سال ۱۹۳۶ وجود یک ذره جدید به نام میون را اعلام کرد. اهمیت ذرات بنیادی بخاطر شناخت بهتر دنیای پیرامون ما است، چراکه ماده جهان از ذرات بنیادی تشکیل شده است. اجسام، بدن انسان، ستارگان و هر آنچه در این دنیا وجود دارد از ذرات بنیادی تشکیل شده‌اند.

در علم فیزیک مطالعه ذرات بنیادی درک عمیق‌تر و دید وسیعی را در مورد ساختمان و تکامل اجسام منفرد مانند اتم‌ها، مولکول‌ها، بلورها، صخره‌ها، سیارات، ستارگان، منظومه‌های ستاره‌ای و کل جهان ارائه می‌دهد که به همین دلیل نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کارل دیوید اندرسون در تاریخ ۱۱ ژانویه سال ۱۹۹۱ و در ۸۵ سالگی فوت کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.