اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

دانشمندان موفق به ساخت نوار موبیوس با نور لیزر شدند

اگر فیلم های علمی-تخیلی را کنار بگذاریم، نوار موبیوس به واقع در طبیعت تشکیل نمی‌شود و مجبور خواهید بود خودتان برای ایجاد آن دست به کار شوید. در هر صورت تیمی متشکل از دانشمندان سراسر دنیا، موفق به ساخت این نوار که یکی از جالب‌ترین پدیده‌های علمی است شده‌اند.

نوار موبیوس

  

نوار موبیوس نواری است که دو لبه آن بر هم قرار گرفته و حلقه‌ای را بوجود می‌آورد. البته باید یک لبه انتهایی قبل از اتصال به لبه دیگر نیم دور چرخانده شود. می‌توان بین هر دو نقطه از سطح این نوار، بدون قطع کردن لبهٔ آن، خط ممتدی کشید. بنابراین نوار موبیوس فقط یک سطح و فقط یک مرز (لبه) دارد. این نوار مستقلاً و به طور جداگانه توسط دو ریاضیدان آلمانی به نام‌های آگوست فردینانند موبیوس و جان بندیکت در سال ۱۸۵۸ کشف و به ثبت رسید.

اکنون محققان موفق شده‌اند بوسیله‌ی دستکاری تضاد قطبی میدان مغناطیسی ذاتی نور، نوار موبیوس را از جنس نور تولید کنند. این روش در برگیرنده‌ی شلیک یک اشعه‌ی شدیدا متمرکز شده‌ی لیزر به درون یک لنز کریستال مایع است تا در نهایت خاصیت قطبی بسیار مشخصی در آن پدید آید. زمانی که نور به کمک نانوذرات بر نقطه‌ی کانونی این لنز تابیده شود، خاصیت قطبی مذکور موجب ایجاد حلقه‌های در هم پیچیده و بسیار کوچکی خواهد شد. اگرچه این نوارها در محیط آزمایشگاهی ساخته شده‌اند، اما آزمایش صورت گرفته حداقل مشخص می‌کند که تولید نوار موبیوس در طبیعت امکان پذیر است.

البته دستیابی به این نوارها خارج از جنبه‌ی علمی صرف، می‌تواند کاربردهایی نیز در بر داشته باشد. این تکنیک می‌تواند به دانشمندان و محققان برای درک بهتر اثر قطب‌های مغناطیسی کمک شایانی کند و نیز به آن‌ها در راه ایجاد ساختارهای نوری در مقیاس نانو برای کاربردهای بسیار ویژه یاری رساند. افزون بر این، نتیجه‌ی این دستاورد می‌تواند منجر به ایجاد مواد مصنوعی جدیدی شود که خواص بصری آن‌ها در مواد طبیعی یافت نمی‌شود. برای نمونه به سطحی فکر کنید که نور دریافتی را به شکل بسیار مشخصی بازتاب می‌دهد یا رنگ‌های مشخصی را متصاعد می‌کند. البته تا زمانی که محصولی که در اثر نتایج این دستاورد تولید شده باشد را شاهد باشیم زمان و راه بسیاری باقی مانده اما این مساله کاملا مشخص است که دستیابی به این ساختار عجیب و غریب، در راستای منافع بشر خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.