اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر رویداد های مهم تاریخ امروز ایران و جهان ( 2 خرداد ماه برابر با 23 می )



مروری بر رویداد های مهم تاریخ امروز ایران و جهان ( 2 خرداد ماه برابربا 23 می )



 امروز 2 خرداد برابر با 23 مِی تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

Image result for ‫مروری بر تاریخ ایران وجهان‬‎
  
رویداد ها:

۳۳۴ پیش از میلاد - شکست گرانیکوس، نخستین «روز سیاه» ایرانیان

به نوشته آریان (لوسیوس آریانوس Lucius Arianus ) مورخ یونانی ـ رومی قرن دوم میلادی متولد منطقه غرب استانبول، 23 ماه می سال ۳۳۴ پیش از میلاد و به نوشته پلوتارک (فصل 16 کتاب زندگی اسکندر) سی ام می آن سال (هفت روز اختلاف پس از تطبیق تقویم ها) نیروهای ایران در شمال غربی قلمرو این دولت و در کنار رود گرانیکوس (شمال غربی ترکیه امروز و به فاصله ای کم از تنگه داردانل = هلس پونت) از سپاه اسکندر مقدونی که از نظر شمار کمتر از آنان بود شکست خوردند، و شاید این روز، نخستین «روز سیاه» در تاریخ ایرانیان باشد. علت شکست این بود که اسکندر با تاکتیک نوینی که برای افسران ایرانی تازگی داشت و نیز تسلیحات نوظهور از جمله نیزه های بلند پنج متری وارد جنگ شده بود. به علاوه، آن دسته از نظامیان یونانی زبان اجیر شده برای خدمت در ارتش ایران که پنج هزار پیاده سنگین اسلحه بودند وفاداری کامل نداشتند. در این جنگ، تنها نیروهای محلی سه ساتراپی (استان) ایران در آناتولی مرکب از 15 هزار سوار، 14 هزار پیاده و پنج هزار مرسنر یونانی شرکت کرده بودند، به علاوه 3 هزار سوار اعزامی ماد (کُرد) و اسکندر پنج هزار سوار و 25 هزار پیاده داشت که عمدتا مقدونی و ایلریایی (یوگوسلاوی - مناطق شرق دریای آدریاتیک) بودند. فرماندهی نیروهای ایران با دو ژنرال به نام های سپهرداد و تیرداد بود که سپهرداد در نخستین برخورد دو نیرو کشته شد و سربازانش که در قسمت راست جبهه می جنگیدند با مرگ او روحیه خود را از دست دادند.

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
اسکندر مقدونی
  
 مورخان نظامی دلایل شکست ایران را یکی ضعف اطلاعاتی ژنرالهای مستقر در آناتولی نوشته اند که متوجه تجهیز نیروهای اسکندر به نیزه های بلند نشده بودند که سواره نظام ایرانی در برابرشان آسیب پذیر بود. ضعف دیگر را هم، غرور بیجای دو فرمانده نیروهای محلی ایران ذکر کرده اند که از ستاد مرکزی ارتش تقاضای اعزام نیروی کمکی نکرده بودند. این دو ژنرال همچنین به توصیه قدیمی داریوش بزرگ توجه نکرده بود ند که تاکید کرده بود در جنگهای دفاعی، تنها باید از عنصر ایرانی استفاده شود که می داند اگر شکست بخورد، میهن و عزیزانش نابود خواهند شد، نه از مرسنر خارجی (نظامی مزدبگیر). غرور دو ژنرال ایرانی که اسکندر را ـ پیش از حمله دست کم گرفته بودند و درصدد کسب اطلاع از اسلحه و تاکتیک وی بر نیامده بودند عامل دیگر شکست در جنگ گرانیکوس به شمار آورده شده است که نخستین نبرد از سه درگیری نظامی ایران و اسکندر بود. ضعف مدیریت داریوش سوم دلیل اصلی شکستهای بعدی ایران قلمداد شده است.
   
اسکندر پس از پیروزی در گرانیکوس، به جای ادامه پیشروی به سوی مرکز ایران، در حاشیه ساحل اژه و به موازات دریا به سمت جنوب پیش راند تا یونانی های تبعه ایران را به سوی خود جلب و وارد واحدهایش کند و داریوش سوم پیش از آن که اسکندر به این گونه تقویت شود جلوی او را نگرفته بود و ....

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
رود Granicus که امروزه Biga chayi خوانده می شود و به دریای مرمره می ریزد و 30 تا 60 متر عرض دارد صحنه نبرد اسکندر با ایران بود

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
نیزه های 5 متری نیروهای اسکندر عامل پیروزی او بود

1220 - شروع محاصره نیشابور توسط جبه نویان در پی حمله مغول به نیشابور.

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
جبه نویان

1524 - سالگشت مرگ شاه اسماعیل صفوی

شاه اسماعیل صفوی موسس دودمان صفویان که شیعه اثنی عشری را مذهب رسمی ایران اعلام کرد 23 می سال 1524 میلادی پس از 23 سال سلطنت درگذشت. شاه اسماعیل یکم هنگام مرگ 37 ساله بود.
  
 در ایران، در کتاب های درسی تاریخ که از دهه سوم قرن بیستم تالیف شده اند از شاه اسماعیل یکم به این صورت یاد شده است که وی با تلاش خود به ایجاد یک دولت مرکزی نیرومند در ایران نائل آمد و حدود ایران را به مرزهای زمان ساسانیان نزدیک ساخت. شاه اسماعیل بغداد، نجف و کربلا را متصرف و ازبکان را شکست داد ولی به علت نداشتن اسلحه آتشین و معتقد نبودن به چنین تسلیحاتی، در سال 1514 و در جنگ چالدران از عثمانی ها شکست خورد و غم این شکست را تا پایان عمر فراموش نکرد. کتاب های درسی دوره تعلیمات متوسطه ـ جز دربخشی از دوران حکومت مصدق ـ زیر نظر دولت (سازمان کتاب های درسی) تالیف شده اند.
   
2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
شاه اسماعیل یکم

ولی به باور برخی از مورخان، مشکلات 500 ساله اخیر ایرانیان تا حدی نتیجه سیاست های شاه اسماعیل است که در عین حال یک «درویش ـ شاه» بود و خودرا از چند تبار (ایرانی، رومی و ترکمان) معرفی می کرد. این سیاست ها در طول دوران سلطنت صفویه ادامه داشت. دودمان صفوی از زمان تاجگذاری شاه اسماعیل یکم در 1501 تا سال 1736 به مدت 235 سال بر ایران حکومت کرد.

1805 - ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه خودرا پادشاه ایتالیا نیز اعلام داشت. ناپلئون با شکست دادن ارتش اتریش، بخش بزرگی از ایتالیا را متصرف شده بود.

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

1223 - علی‌محمد باب شیرازی برای نخستین بار اعلان قائمیت کرد و خود را باب‌الله خواند!

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
باب

1939 - 23 می سال ۱۹۳۹ اتحاد نظامی ـ سیاسی ۱۰ ساله آلمان و ایتالیا معروف به پیمان فولادین میان هیتلر و موسولینی امضاء شد.

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

1370 - اعتراض مسلمانان به هتک حرمت رژیم بعث عراق به عتبات عالیات

پس از آن که مردم مسلمان عراق از جنایات بی‏اندازه رژیم حاکم بر عراق به ستوه آمده و دست به قیام فراگیر زدند، به دستور صدام حسین، دیکتاتور وقت عراق، علاوه بر کشتار وسیع و بی‏رحمانه مردم، اماکن مقدسه و عتبات عالیات در این کشور مورد هتک حرمت قرار گرفتند. این عمل رژیم بعث، احساسات مسلمانان و به ویژه شیعیان جهان را برانگیخت و طی راهپیمایی‏های متعدد اعتراض‏آمیز، آن را به شدت محکوم کردند. این بی‏حرمتی در حالی صورت گرفت که مردم عراق تا پیروزی فاصله چندانی نداشتند. در این زمان، آمریکا و متحدانش به کمک صدام شتافته و برای کشتار و سرکوب مردم، انواع کمک‏ها را در اختیار رژیم بعث قرار دادند. با پناه گرفتن مردم در حرم ائمه معصومین، این اماکن شریف توسط ارتش بعث مورد هجوم قرار گرفت و دشمن با احساس غرور دروغین، ژست پیروزی گرفت. در ایران به این مناسبت، از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی، دوم خرداد 1370، عزای عمومی اعلام گردید. بعد از سرنگونی رژیم بعث در فروردین 1382، گورهای جمعی فراوانی از مردم عراق که به دست صدامیان به شهادت رسیده بودند، کشف شد و ابعاد جنایات صدام در این واقعه بیش از پیش آشکار گشت.

1376 - انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری و انتخاب سید محمد خاتمی

هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در دوم خرداد سال 1376 در حالی برگزار گردید که به عنوان یک رویداد سیاسی و اجتماعی، نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح بین‌‏الملل نیز مورد توجه قرار گرفته، به صورت‏های متفاوتی مورد تفسیر واقع شد. علت عمده توجه جهانی به این انتخابات، در واقع، غیرمنتظره بودن حضور گسترده مردم و نتایج آن بود. در این دوره، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی با به دست آوردن رأی بیست میلیونی از میان نزدیک به سی میلیون رأی مأخوذه، به عنوان پنجمین رییس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد و رویداد مهمی در سطح کشور و جهان به وقوع پیوست. برای توجیه این رویداد تاریخی، نظریه‏ های مختلفی ارایه شده است که در کل، نشان از حضور گسترده مردم در انتخابات داشت که با لبیک به دعوت ولی فقیه در صحنه انتخابات شرکت کرده ‏اند. ملت قهرمان ایران، در این انتخابات در حقیقت، پیش از رأی دادن به نامزد مورد نظر خود، رأی چندباره خود را به نظام جمهوری اسلامی، در داخل صندوق‏های رأی ریختند.

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

    ۱۷۰۷ - زادروز کارل لینه گیاه‌شناس و پزشک سوئدی ، پایه‌گذار نظام امروزی طبقه‌بندی گیاهان و جانوران
    ۱۷۸۸ ـ زادروز فریدریش روکرت، شاعر آلمانی مترجم اشعار حافظ به آلمانی.

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
کارل لینه

    ۱۸۹۱ - زادروز پار لاگرکویست شاعر و نویسنده سوئدی ، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۵۱
    ۱۹۰۸ - زادروز جان باردین فیزیک‌دان آمریکایی ،برندهٔ دو جایزه نوبل فیزیک و مدال افتخار انجمن مهندسان برق و الکترونیکIEEE

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
فریدریش روکرت

    ۱۹۵۱ - زادروز آناتولی کارپف قهرمان سابق شطرنج جهان اهل روسیه
    ۱۹۹۱ - زادروز لنا مایر-لاندروت خواننده‌ آلمانی

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
لنا مایر-لاندروت

درگذشت‌ها

    ۱۴۹۸ - درگذشت جیرولامو ساونارولا کشیش ایتالیایی و رهبر فلورانس در سال‌های ۱۴۹۴ تا ۱۴۹۸ ،از مخالفین سرسخت رنسانس در تاریخ
    ۱۵۲۴ - درگذشت شاه اسماعیل صفوی، بنیان‌گذار دودمان صفوی

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
جیرولامو ساونارولا

    ۱۸۵۷ - درگذشت آگوستین لویی کوشی ریاضیدان فرانسوی ، از پایه‌گذاران آنالیز ریاضی
    ۱۹۰۶ - درگذشت هنریک ایبسن شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و درام‌نویس نروژی

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
آگوستین لویی کوشی

    ۱۹۳۷ - درگذشت جان دیویس راکفلر سرمایه دار بزرگ آمریکایی
    ۱۹۴۵ - درگذشت هاینریش هیملر فرمانده اس‌اس آلمان نازی

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
هاینریش هیملر

    ۱۹۸۱ ـ درگذشت نصرالله فلسفی، نویسنده
    ۱۹۸۳ ـ درگذشت محمد بروجردی، سردار ارتش

2 خرداد - 23 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمد بروجردی

    ۲۰۰۹ - درگذشت رو مو هیون شانزدهمین رئیس‌جمهور کره جنوبی
    ۲۰۱۱ - درگذشت ناصر حجازی مربی و بازیکن فوتبال ایرانی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.