اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر رویداد های مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 6 مرداد برابر با 27 جولای در تاریخ چه گذشت (تولد،درگذشت،رویداد،اتفاق)

مروری بر رویداد های مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 6 مرداد  برابر با 27 جولای در تاریخ چه گذشت (تولد،درگذشت،رویداد،اتفاق)

آرشیو رزوهای قبلی


تقویم تاریخ

    امروز 6 مرداد برابر با 28 جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:
 633 - دو بار پیشنهاد انتقال پایتخت از تیسفون به استخر (شیراز)، ولی ...

درپی افتادن «حیره» به دست اعراب مسلمان در ماه می 633 میلادی و سپس محاصره شهر انبار در جولای همان سال که هر دو منطقه در قلمرو ایران بودند (واقع در غرب تیسفون ـ پایتخت وقت) و انتظار حملات بیشتری از جانب عرب، بزرگان کشور 28 جولای به یزدگرد سوم شاه وقت متذکر شدند که ممکن است ابوبکر (خلیفه وقت) حملات نظامی وسیعتری را تدارک ببیند و پیشنهاد کردند که بهتر است ضمن دفاع در غرب فرات، پایتخت نیز به استخر (شیراز) منتقل شود زیرا که عبور نیروی عرب از کوههای میان راه دشوار خواهد بود. قبلا در جنوب غربی فرات چهار نبرد محدود میان نیروهای دو طرف روی داده بود. یزدگرد چون خطر حمله به تیسفون را بعید می دانست با بی اعتنایی تمام پیشنهادرا رد کرد ولی برای بسیج نیرو و آماده شدن جهت دفاع در برابر حملات نظامی بزرگتر نیز اقدام نکرد. ابوبکر سال بعد (634 میلادی) درگذشت و عمر برجای او نشست و تصمیم به دنبال کردن جنگ با ایران گرفت. زد و خوردهای بعدی دو سال پس از درگذشت ابوبکر روی داد که قاطع ترین آنها نبرد قادسیه بود که در نوامبر 636 میلادی صورت گرفت، واحدهای نظامی ایران شکست خوردند، رستم فرخزدا از ژنرالهای ارشد ایران کشته شد و درفش کاویان ــ پرچم ارتش ــ به دست عرب افتاد.

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
بقایای طاق کسری
  
 چهار روز پس از این شکست، بزرگان ایران در نشست خود در عمارت سلطنتی (طاق کسری) باردیگر پیشنهاد جولای 633 (انتقال فوری پایتخت از تیسفون ـ 36 کیلومتری جنوب شهر بغداد و هشت قرن پایتخت ایران ـ به شهر استخر)را به عنوان عملی ترین راه حل مطرح کردند. تا آن زمان این نخستین بار بود که پرچم کاویان تصرف شده بود. یزدگرد سوم، نخست پیشنهاد انتقال پایتخت را پذیرفت، ولی بعدا آن را رد کرد که مورخان قسطنطنیه (روم شرقی) شرح این وضعیت را به تفصیل نوشته و ردّ پیشنهاد را یک اشتباه یزدگرد سوم خوانده اند.


6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
یزدگرد سوم
    
اعراب، سال بعد (637 میلادی) تیسفون را مورد حمله قراردادند که یزدگرد به منطقه حلوان نقل مکان کرد و چون در همین سال در جلولا (نزدیک حلوان) هم شکست خورد به سوی نهاوند عقب نشینی کرد که بعدا در آنجا هم شکست خورد و به خراسان بزرگتر رفت تا در آنجا به مقاومت ادامه دهد که در مرو ترور شد و نیروی نظامی که دولت چین در اختیار پسر او فیروز قرارداده بود تا کمک کند برجای پدر بنشیند تنها تا خجند و درّه زرافشان پیش آمد.

1729 - نخستین قیام بردگان سیاهپوست در آمریکای شمالی

28 جولای سال 1729 نخستین قیام بردگان سیاه پوست در ایالات متحده آمریکا آغاز شد. قیام کنندگان که 44 نفر بودند در سر راه خود از کارولینای جنوبی به فلوریدا (و در آن زمان فلوریدای اسپانیا) هر سفید پوستی را که دیدند کشتند، اما پیش از رسیدن به مرز فلوریدا و به دست آوردن آزادی خود، به محاصره نیروهای نظامی انگلستان (حاکم بر مهاجرنشینان وقت) درآمدند که اسیر و کشته شدند. اما سایر سیاهپوستان به صورت متناوب به قیامهای خود تا به دست آوردن آزادی و حقوق مدنی ادامه دادند. سیاهپوستان از قرن هفدهم از آفریقا ربوده و یا خریده شده و به قاره امریکا جهت فروش و کارکردن رایگان برای اربابانشان منتقل شده بودند، زیرا که بومیان آمریکا (سرخپوستان) حاضر نبودند برای سفید پوستان اروپایی مهاجر حتی در برابر دریافت مزد کارکنند.

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

1322 - روزی که آموزش و پرورش اجباری، رایگان و یکسان در ایران قانون شد

لایحه آموزش و پرورش اجباری، رایگان و یکسان در ایران که ششم امرداد 1322 به تصویب مجلس رسیده بود پس از امضای شاه در هشتم امرداد و انتشار در روزنامه رسمی کشور به صورت قانون درآمد. قانون آموزش و پرورش اجباری که از شهریور 1353 تعمیم یافت از قوانین مهم و مردمی وطن ماست. از شهریور 1353 همه مدارس غیر دولتی موجود نیز از سوی دولت خریداری و کارمندان آنان با احتساب سوابق کار به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمدند و قرار نبود که در ایران، از آن پس مدرسه پولی و یا غیر دولتی به وجود آید.
    
از همین زمان مدارس عالی ایران نیز با ترتیب دیگری که داده شده بود بدون شهریه شدند. علاوه بر تحصیل رایگان و یکسان، از مهرماه (آغاز سال تحصیلی 1354 ــ 1353) در مدارس ابتدایی و راهنمایی تحصیلی، نوجوانان تغذیه رایگان هم می شدند.
   
 قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل سی ام خود، رایگان بودن تحصیلات تا پایان دوره متوسطه را امری دائمی ساخته است. متن این اصل بسیار مهم از این قرار است: دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور بطور رایگان گسترش دهد. می دانیم که طبق اصل 113 قانون اساسی، مسئولیت اجرای این قانون برعهده رئیس جمهور گذارده شده است که به انجام این مسئولیت در مجلس سوگند یاد و سپس کار خود را آغاز می کند.
   
 برغم اصل سی ام، در ایران از اواخر دهه 1360 هجری خورشیدی تاسیس مدارس پولی (تحت نام مدارس غیر انتفاعی!) پس از نزدیک به دو دهه وقفه از سر گرفته شده است.

1821 - باتلاش سیمون بولیوار در این روز «پرو» نیز به استعمار اسپانیا پایان داد و استقلال خود را اعلام داشت.

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
سیمون بولیوار

1878 - امضای معاهده "برلین" بین دول اروپایی

در پی امضای قرارداد سَن استِفانو که به جنگ‏های روس و عثمانی در اواخر قرن نوزدهم پایان داد و بر اساس آن بخش‏هایى از مناطق تحت حاکمیت عثمانی به روسیه واگذار شد، معاهده تاریخی برلین در پایان کنگره‏ای به همین نام، در 28 ژوئیه 1878م میان نمایندگان کشورهای روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس و اتریش به امضا رسید. دستور کار این کنگره، تجدیدنظر در پیمان سن استفانو بود و برنامه‏ریزی و مسئولیت آن هم برعهده بیسمارک، صدراعظم قدرت‏مند و آهنین آلمان قرار داشت. از تصمیمات این کنگره می‏توان به رسمیت شناختن استقلال صربستان، مونته نگرو و رومانی را نام برد. هم‏چنین تقسیم بلغارستان به سه قسمت و تجدیدنظر در مرزهای یونان و عثمانی از دیگر تصمیمات این کنگره بود. در این راستا، منطقه بوسنی و هرزگوین نیز تحت اختیار و حاکمیت اتریش قرار گرفت. برگزاری کنگره برلین، یکی دیگر از موضوعاتی بود که به رهبری و سیادت بیسمارک در میان دولت‏مردان اروپایى دامن می‏زد. هم‏چنین با امضای این معاهده، قدرتِ سیاسی و نظامی آلمان به اوج رسید و زمینه برای توسعه‏طلبی این کشور فراهم شد. در واقع، انعقاد قرارداد برلین در سال 1878م و ایجاد اختلافات جدید مرزی را می‏توان یکی از عوامل زمینه‏ساز جنگ جهانی اول دانست. چرا که بسیاری از امتیازهایى را که روس‏ها در نتیجه معاهده سن استفانو به دست آورده بودند در جریان معاهده برلین از دست دادند و آن امتیازها میان دولت‏های مدعی و معترض تقسیم گردید. این کار باعث خارج شدن روس‏ها از اتحاد امپراتوران سه گانه و زمینه‏ای برای دسته‏بندی کشورهای اروپایی، قبل از شروع جنگ جهانی اول شد.

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

1914 - روزی که جنگ جهانی اول آغاز شد

28 جولای 1914 امپراتوری اتریش به صربستان اعلان جنگ داد و به این ترتیب جنگ جهانی اول آغاز شد زیرا که روسیه به کمک کشور همنژادش صربستان شتافت و آلمان نیز برای دفاع از همنژادان اتریشی خود در برابر روسیه وارد جنگ شد و ....

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
گاوریلو پرینسیپ
    
جرقه جنگ جهانی اول در 28 ژوئن 1914 (درست یک ماه پیش از آن) که گاوریلو پرینسیپ وطندوست صرب در شهر سرایوو ولیعهد اتریش ـ گراندوک فرانتس فردیناند و زنش را ترور کرده بود زده شده بود و در این فاصله، ارسال اولتیماتوم های اتریش به صربستان ادامه داشت. اروپا از سالها قبل از این با تشکیل اتحادیه های نظامی دوگانه برای جنگ آماده می شد که مورخان این دوره را «دوران صلح مسلح» نوشته اند. رقابت قدرت های اروپایی بر سر استعمار سایر کشورها باعث دشمنی آنها شده بود زیرا که آلمان دیرتر از دیگران پا به میدان استعمار گذارده بود و سهم خواهی می کرد. از میان رفتن امپراتوری های اتریش و عثمانی، کمونیست شدن روسیه، پیدایش کشورهای عربی شرق سوئز (آسیا)، ورود دولت واشنگتن به صحنه سیاست جهان، تغییر نقشه های جغرافیایی، شیوع آنفلوآنزا در چند قاره و مرگ دست کم 23 میلیون انسان از آن و ... از نتایج جنگ جهانی اول هستند.

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
یک یکان پیاده نظام آلمانی در حالت حمله (سال 1914)

    6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
افراد یک هنگ انگلیسی از پادگان خود در منچستر عازم بندرگاه جهت سوارشدن برکشتی و رفتن به جبهه

1943 - بمباران هامبورگ؛ روزی که 42 هزار آلمانی به دست انگلیسی ها دود شدند

28 جولای 1943 (هفتم امرداد) روزی است که نیروی هوایی انگلستان هامبورگ آلمان را که اینک ثابت شده است «عاری از استقرار نظامیان» بود با فروریختن بمب به آتش کشید. در این بمباران، بیش از 42 هزار تن از ساکنان هامبورگ، معروف به شهر عمودی (شهر آسمانخراش ها و برجهای مسکونی) کشته و سه چهارم ساختمانهای شهر ویران شدند. سران آلمان 70 میلیونی اینک در دو اتحادیه، متحد همین انگلستان هستند!.

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
هامبورگ پس از بمباران 28 جولای 1943 انگلیسی ها

1976 - وقوع دو زمین‌لرزه شدید در شهر صنعتی تانگشان چین، جان بیش از 600,000 تن را گرفت.

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

1368 - همه ‏پرسی اصلاحیه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

پس از آن که حضرت امام خمینی(ره) در چهارم اردیبهشت ماه 1368 ش، خواستار بررسی مجدد قانون اساسی شدند، شورای بررسی قانون اساسی شکل یافت. این شورا بر اساس خواست حضرت امام درباره: رهبری، تمرکز در مدیریت قوه مجریه و قضاییه، تمرکز در مدیریت صدا و سیما، تعداد نمایندگان مجلس، تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام و تغییر نام مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی و... به بحث و تبادل نظر پرداختند. سپس شورای بازنگری پس از تشکیل ده‏ها جلسه، در صدد رفع اشکالات قانون اساسی اولیه برآمد تا اینکه پس از وقفه‏ای که در اواسط کار با رحلت امام خمینی(ره) ایجاد شد، کار شورا در بیست تیر ماه 68 پایان یافت و پس از تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت ‏اللَّه خامنه ‏ای، همه‏پرسی از ملت درباره قانون اساسی در ششم مرداد 1368 برگزار گردید. در این انتخابات بیش از شانزده میلیون نفر از واجدان شرایط رای‏گیری شرکت کردند و بیش از 97 درصد شرکت کنندگان در انتخابات به این قانون، رای آری دادند.

1368 - برگزاری پنجمین انتخابات ریاست جمهوری

همزمان با برگزاری انتخابات همه‏ پرسی اصلاح قانون اساسی، انتخابات پنجمین دوره ریاست جمهوری در ششم مرداد سال 1368 برگزار شد که در این میان آیت ‏اللَّه هاشمی رفسنجانی با کسب بیش از پانزده میلیون و پانصد و سی و هفت هزار رأی از مجموع کل شانزده میلیون و چهارصد و سی و نه هزار رأی ماخوذه، به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. همزمانی این رای‏گیری با همه‏پرسی اصلاح قانون اساسی و همچنین به جهت اینکه این انتخابات، اولین دوره رای‏گیری پس از رحلت حضرت امام بود، از اهمیت ویژه‏ای برخوردار گشت.
6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

    ۱۱۶۵ - ابن عربی صوفی اندلسی.
    ۱۸۰۴ - زادروز لودویگ فویرباخ فیلسوف آلمانی

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
ابن عربی

    ۱۸۸۷ - زادروز مارسل دوشان نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی
    ۱۹۰۲ - زادروز کارل پوپر فیلسوف علم، منطق دان، ریاضی دان و اندیشمند اتریشی ، نویسنده کتاب جامعه باز و دشمنان آن

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
کارل پوپر

    ۱۹۳۸ - زادروز آلبرتو فوجیموری سیاستمدار پرویی با اصلیت و ملیت ژاپنی ، رئیس جمهور پرو از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۰
    ۱۹۵۴ - زادروز هوگو چاوز پنجاه و سومین رئیس جمهور ونزوئلا

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
هوگو چاوز

    ۱۳۲۲ - زادروز ریچارد رایت، نوازنده، خواننده و آهنگساز گروه پینک فلوید
    ۱۳۲۹ - زادروز شهیار قنبری، شاعر، ترانه‌سرا، آهنگساز، نمایش‌نامه‌نویس، مجری تلویزیونی و رادیویی، فیلم‌ساز، آوازخوان، روزنامه‌نگار، برنامه‌ساز رادیو و تلویزیون

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
شهیار قنبری
    ۱۳۵۱ - زادروز امین زندگانی، بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون


درگذشت‌ها

    ۴۵۰ - درگذشت تئودوسیوس دوم امپراتور روم شرقی
    ۱۷۴۱ - درگذشت آنتونیو ویوالدی کشیش ایتالیایی ،آهنگساز و ویلنیست

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
آنتونیو ویوالدی

    ۱۷۵۰ - درگذشت یوهان سباستیان باخ آهنگساز بزرگ و سرشناس سبک باروک آلمانی
    ۱۹۶۸ - درگذشت اتو هان شیمی‌دان آلمانی ، برنده جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۴۴

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
یوهان سباستیان باخ

    ۲۰۰۴ - درگذشت فرانسیس کریک زیست‌فیزیک‌دان انگلیسی ،از کاشفان ساختار دی‌ان‌ای
    ۱۳۸۸ - درگذشت سیف الله داد، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایرانی

6 مرداد - 28 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
فرانسیس کریک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.