اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر رویداد های مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 31 مرداد برابر با 22 آگوست در تاریخ چه گذشت (تولد،درگذشت،رویداد،اتفاق)

مروری بر رویداد های مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 31 مرداد  برابر با 22 آگوست در تاریخ چه گذشت (تولد،درگذشت،رویداد،اتفاق)

آرشیو رزوهای قبلی


تقویم تاریخ


امروز 31 مرداد برابر با 22 آگوست تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.


رویداد ها:
  
337 پیش از میلاد - آخرین تعرّض ایران به یونان

22 آگوست سال 337 پیش از میلاد، اردشیر سوم شاه وقت ایران از دودمان هخامنشی دستور حمله نظامی تازه به یونان را صادر کرد. وی در پایان نخستین سال سلطنت خود چنین تصمیمی را گرفته بود.
    
31 مرداد - 22 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
اردشیر سوم

طبق سنگنبشته های موجود، مقایسه قلمرو ایران در سال 486 پیش از میلاد ـ سال درگذشت داریوش یکم ـ با سال 337 پیش از میلاد نشان می دهد که در این 149 سال با همه نوسانهای دربار هخامنشی، در خطوط مرزی این قلمرو تغییر منفی دیده نمی شود که نتیجه نظمی است که داریوش برقرار کرده بود.

893 - وقوع جنگ چالدران بین ایران و عثمانی

در اوایل سلطنت شاه اسماعیل اول و تشکیل سلسله صفوی، او توانست کردستان و شهرهای مقدس عراق را فتح کند و با تکیه بر تشیع اثنی عشری، به زودی جمع کثیری از مردم شیعه ساکن در سرزمین‏های عثمانی را به سوی خود جلب کند. این اقدام جسورانه شاه اسماعیل، اگرچه خطرات فراوانی را در پی داشت اما سبب تحکیم وحدت سیاسی - مذهبی ایران گردید و همین ویژگی از نظر سلاطین عثمانی به مراتب خطرناک‏تر از احیای ساختار نظامی ایران بود. هنگامی که سلطان سلیم اول، پادشاه نیرومند و مشهور عثمانی به سلطنت رسید، چهل هزار تن از شیعیان را به قتل رساند.

31 مرداد - 22 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

او که خود را خلیفه مسلمانان می‏خواند، تصمیم به توسعه متصرفات خود گرفت و به قصد تصرف تبریز، پایتخت دولت نوبنیاد صفوی حرکت کرد و جنگ سختی میان او و سپاه شاه اسماعیل صفوی در منطقه چالدران در حوالی ماکو روی داد. در این جنگ بر اثر کثرت سپاه عثمانی و مجهز بودن به تفنگ و توپخانه، لشکر ایران عقب نشینی نمود و تعداد زیادی از دو طرف کشته شدند. شاه اسماعیل تا حدود همدان عقب نشست و سلطان سلیم تبریز را اشغال کرد ولی به زودی بر اثر مقاومت ملی مجبور شد تبریز و آذربایجان را تخلیه کند. پس از بازگشت سلطان سلیم، شاه اسماعیل دیگر باره به آذربایجان و تبریز رفت و به تعمیر خرابی‏های لشکریان عثمانی پرداخت. گویند پس از این واقعه، دیگر کسی شاه اسماعیل را خندان ندید.

1635 - جنگ ایران و عثمانی بر سر ایروان

امپراتوری عثمانی 22 آگوست سال 1635 شهر ایروان را از دست ایران خارج ساخت که شاه صفی با اعزام نیروی تازه نفس از اصفهان آن را پس گرفت. در نبرد برسر ایروان پنج هزار تن از عساکر عثمانی به اسارت نیروهای نظامی ایران درآمدند. باوجود این، سال بعد عثمانی ها دوباره ایروان را تصرف کردند و مناقشه ادامه یافت. ایروان (پایتخت جمهوری ارمنستان) در پایان جنگ دوم روسیه با ایران و طبق قرارداد ترکمن چای (سال 1828) از ایران جدا و به روسیه داده شد.

1864 - امضای قرارداد "ژنو" در مورد عدم تعرض به مجروحین و اسیران جنگ

پس از پیشنهاد شخصی به نام هنری دونان مبنی بر این که خدمت به رنجوران و زخمی‏های نظامی، فعالیتی بی‏طرف محسوب شود، انجمن خیریه ژنو، از این پیشنهاد استقبال کرد. در نتیجه یک کنفرانس بین‏المللی با شرکت نمایندگان 16 کشور آسیایى، افریقایى، امریکایى و اروپایى در ژنو تشکیل یافت و موافقتنامه سال 1864م برای بهبود وضع مجروحان نظامی میادین جنگی تدوین یافت. این قرارداد که نمایندگان 12 دولت از کشورهای شرکت‏کننده آن را در 22 اوت 1864م امضا کردند، شامل این موارد بود: بی‏طرف شمردن متصدیان خدمات پزشکی نیروهای مسلح، رفتار انسانی با زخمی‏ها و بی‏طرفی غیر نظامیانی که داوطلبانه به کمک زخمی‏های جنگ می‏شتابند. هم‏چنین علامتی بین‏المللی به منظور مشخص ساختن اعضا و وسایلی که در این راه به کار می‏روند پیش‏بینی شده بود. این قرارداد زمینه پیدایش سازمان صلیب سرخ جهانی گردید.

31 مرداد - 22 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

1910 - ژاپن "کره" را ضمیمه خاک خود کرد. شبه جزیره "کره" از 1905 تحت الحمایه ژاپن بود.

1922 - مایکل کولین رهبر انقلابی و رییس ارتش ملی ایرلند در جریان جنگ داخلی ایرلند به ضرب گلوله کشته شد.

31 مرداد - 22 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
مایکل کولین


1349 - قتل سپهبد تیمور بختیار

سپهبد تیمور بختیار که از چندی پیش در عراق می زیست و فعالیت بزرگی را علیه رژیم شاه اجرا می کرد در شکارگاه اطراف بغداد توسط یک عضو امنیتی ایران که خود را از نزدیکان او قرار داده بود به ضرب پنج گلوله به قتل رسید. قاتل چهل و هشت ساعت بعد در مرز ایران و عراق در میان باتلاق دستگیر شد و پس از محاکمه تیرباران گردید

31 مرداد - 22 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
تیمور بختیار

1953 - بازگشت شاه و گسترش نفوذ آمریکا در ایران و آسیای غربی

22 آگوست 1953 (31 امرداد 1332) و سه روز پس از براندازی حکومت مصدق، محمدرضاشاه پهلوی به ایران بازگشت. خروج وی از کشور بدون اعلام قبلی و تعیین شورای سلطنت صورت گرفته بود و به همین لحاظ «فرار» خوانده شده بود. طبق برخی گزارشها، نیروی هوایی متوجه پرواز هواپیمای او به خلبانی سرگرد خاتم از فرودگاه محلی و دورافتاده کلاردشت شده بود و جریان را به مصدق (نخست وزیر و وزیر دفاع) اطلاع داده و خواسته بود که اگر او (مصدق) اجازه دهد هواپیما را بازگرداند و یا سرنگون کند که مصدق با سرنگون کردن هواپیما و مرگ شاه موافقت نکرده بود و بازگرداندن او بدون تیراندازی به هواپیما و احتمالا سقوط آن را امکان پذیر ندانسته بود.

31 مرداد - 22 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
شاه و فضل الله زاهدی
   
دراین روز (31 امرداد 1332) همچنین اعلام شده بود که دکتر مصدق و همکارانش در دادگاه های نظامی محاکمه خواهند شد. براندازی دکتر محمد مصدق - رئیس دولت منتخب ملت با توطئه مشترک لندن و واشنگتن و کمک عوامل داخلی صورت گرفته بود. به باور قریب به اتفاق تاریخنگاران، با اینکه دولت لندن طراح اصلی نقشه براندازی مصدق بود؛ از لحظه بازگشت شاه به قدرت (آگوست 1953)، نفوذ دولت واشنگتن بتدریج جای سلطه 150 ساله انگلستان در ایران را گرفت که خواست آمریکا از دوران جنگ جهانی اول بود. نفوذ آمریکا که اینک (دهه یکم قرن 21) جز ایران و تا حدی سوریه در سراسر آسیای غربی مشاهده می شود، در ایران با خروج ویلیام سولیوان سفیر آمریکا و عدم موافقت آیت الله خمینی در تابستان 1979 با انتصاب «والتر کاتلر» به سمت سفیر بعدی آن دولت در تهران عملا پایان یافت.

زادروزها

    ۱۷۶۰ - زادروز لئون دوازدهم از پاپ های کلیسای کاتولیک رم
    ۱۸۶۲ - زادروز کلود دبوسی آهنگساز فرانسوی

31 مرداد - 22 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
کلود دبوسی

    ۱۹۰۲ - زادروز لنی ریفنشتال کارگردان، بازیگر و رقاص آلمانی
    ۱۹۰۴ - زادروز دنگ ژیائوپینگ سیاستمدار و رهبر چینی

31 مرداد - 22 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
دنگ ژیائوپینگ

    ۱۹۲۰ - زادروز ری بردبری شاعر آمریکایی و نویسنده گونه‌های خیال‌پردازی، وحشت و علمی-تخیلی
    ۱۹۲۸ - زادروز کارل هاینز اشتوکهاوزن آهنگساز آلمانی

31 مرداد - 22 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ری بردبری

    1366 - زادروز سید محمد موسوی عراقی، والیبالیست ایرانی

31 مرداد - 22 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
سید محمد موسوی عراقی

درگذشت‌ها

    ۱۳۵۰ - درگذشت فیلیپ ششم پادشاه فرانسه
    ۱۴۸۵ - درگذشت ریچارد سوم (انگلستان) پادشاه انگلستان از ۲۲ ژوئن ۱۴۸۳ تا ۲۲ اوت ۱۴۸۵

31 مرداد - 22 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژان هونوره فراگونارد

    ۱۸۰۶ - درگذشت ژان هونوره فراگونارد نقاش فرانسوی
    ۱۹۵۸ - درگذشت روژه مارتن دو گار نویسنده فرانسوی ، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۳۷

31 مرداد - 22 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
روژه مارتن دو گار

    ۱۹۷۸ - درگذشت جومو کنیاتا اولین رئیس‌جمهور کنیا پس از استقلال این کشور

31 مرداد - 22 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
جومو کنیاتا


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.