اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر رویداد های مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 8 شهریور برابر با 30 آگوست در تاریخ چه گذشت (تولد،درگذشت،رویداد،اتفاق)

مروری بر رویداد های مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 8 شهریور برابر با 30 آگوست در تاریخ چه گذشت (تولد،درگذشت،رویداد،اتفاق)

آرشیو روزهای قبلی


تقویم تاریخ

امروز 8 شهریور برابر با 30 آگوست تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:
سال 30 پیش از میلاد - روزی که کلئوپاترا خودکشی کرد

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
کلئوپاترا

کلئوپاترا Cleopatra ملکه یونانی تبار مصر پس از شکست تلاشهایش به منظور به دام انداختن "اوکتاویان" امپراتور روم برای حفظ حکومت یونانیان (جانشینان اسکندر که خود از اعقاب آنان بود)، سی ام آگوست سال 30 پیش از میلاد با نیش افعی دست به خودکشی زد. وی قبلا با هدف ادامه حکومت اسکندریان بر مصر، ژولیوس سزار امپراتور روم را به دام عشق خود گرفتار کرده بود و پس از او، مارکوس آنتونیوس را دلبند و شوهر خود ساخته بود که در جنگی که میان اوکتاویان (جانشین ژولیوس سزار) و مارکوس روی داد مارکوس شکست خورد. کلئوپاترا که تاریخ مصرف مارکوس را پایان یافته دیده بود با نیرنگ وی را وادار به خودکشی کرد تا بتواند اوکتاویان را به دام اندازد که موفق نشد.

132 ق - قلع و قمع بازماندگان بنی ‏امیه توسط بنی ‏عباس

پس از قیام ابومسلم خراسانی و سرنگونی دولت بنی‏امیه، خاندان بنی عباس به قدرت رسیدند و به کشتار وسیع امویان دست زدند. این قتل‏ عام‏ها به حدی رسید که ابوالعباس، خلیفه‏ ی اول عباسی به سفّاح یعنی خونریز شهرت یافت. سفاح تنها دریک جلسه ‏ی مهمانی، هفتاد نفر از بزرگان بنی‏امیه را احضار کرد و کشت. سپس بر روی نعش آن‏ها سفره انداخت و طعام خورد و نفسی به راحتی کشید.

1790 - تهیه اولین مداد جهان توسط "نیکولا کِنْتِه" مخترع آلمانی

در 30 اوت 1790م نیکولا کِنتِه برای سهولت در نوشتن از نوعی زغال نرم به نام گرافیت استفاده کرد و برای جلوگیری از آلودگی دست به هنگام نوشتن، گرافیت را میانِ دو قطعه چوب قرار داد. بدین ترتیب مداد اختراع شد. امروزه یکی از انواع مداد که در نقاشی مورد استفاده قرار می‏گیرد به نام این مخترع، به مداد کِنته معروف است.

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

1521 - بلگراد و بوداپست در دست عثمانی

29 آگوست 1521 بلگراد و 29 آگوست سال 1526 بوداپست به تصرف عثمانی درآمدند و باردیگر دولت استانبول (قسطنطنیه) که جانشین دولت روم شرقی شده بود حاکم بر اروپای جنوبی و مرکزی (بالکان و منطقه دانوب) شد و این وضعیت قرنها باقی ماند. پیشروی عثمانی در آن منطقه با فتح کوزوو در سال 1389 آغاز شده بود. بلگراد = بیلگراد = بیوگراد (پایتخت صربستان) در زبان اسلاوها به مفهوم «شهر سفید» است. این شهر دو میلیونی از قدیمی ترین شهرهای اروپاست که قبلا به ترتیب: وینکا، سینگیدونوم و ناندورفهروار Nandoffehervar نامیده می شد. بلگراد در طول دو هزار و شش سال 54 حمله نظامی را از سر گذرانیده است که گلوله باران شدن طولانی آن در آغاز جنگ جهانی اول معروف است.

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟   
جنگ موهاکس (موهاچ)

 بوداپست (پایتخت مجارستان) پس از پیروزی عثمانی ها در جنگ موهاکس (موهاچ) به تصرف دولت استانبول درآمد. این شهر از ادغام شهرهای بودا Buda (آب) و پشت Pesht (پست) به وجود آمده است. این دو شهر در پی افزایش جمعیت و گسترش، به صورت یک شهر واحد درآمده اند که این شهر بوداپست (بوداپشت) نام گرفته است. مردمان ساکن در صربستان، مجارستان، بلغارستان و مناطق اطراف آنها عمدتا آسیایی هایی هستند که امپراتوری ایران در طول قرنها مانع مهاجرت آنان به ایران زمین شده و آنان را به اروپا فراری داده بود.

1286 - امضای معاهده ننگین تقسیم ایران بین روسیه و انگلیس

روسیه و انگلستان از سال‏ها قبل رقابت شدیدی بر سر منافع خود در ایران داشتند. هر امتیازی که یکی از این دو کشور به دست می‏آورد، دیگری سعی می‏کرد، مشابه آن را تحصیل کند. اگر دولتمردان ایران به سوی روسیه تمایل می‏یافتند، انگلستان تلاش می‏کرد که آنها را از صحنه خارج سازد و اگر نفوذ انگلیس در حکومت ایران گسترش می‏یافت، روسیه به وسایلی متوسل می‏شد تا آن وضع را تغییر دهد. علی‏رغم این همه رقابت و اختلاف، پس از انقلاب مشروطه، ناگهان بین روسیه و انگلیس توافقی حاصل می‏شود که به موجب آن، ایران به مناطق نفوذ تقسیم می‏شود. بر اساس قرارداد تقسیم ایران، منطقه مرکزی کشور، بی‏طرف اعلام شد. مناطق شمال و قسمتی از غرب ایران، تحت کنترل روسیه قرار گرفت و نواحی جنوبی نیز به منطقه نفوذ انگلیس تبدیل گردید. این قرارداد در حالی امضا شد که حکومت ایران به علت بی‏کفایتی شاهان قاجار، به قدری تضعیف شده بود که روسیه و انگلیس برای انقعاد این قرارداد، حتی با دولت ایران نیز مشورت نکردند. این پیمان که به قرارداد 1907 مشهور شد خشم مردم ایران را برانگیخت و مجلس شورای ملی نیز با آن مخالفت کرد. علی‏رغم امتناع مجلس از تصویب این قرارداد، نیروهای روس و انگلیس، تا پس از انقلاب کمونیستی در شوروی، از ایران خارج نشدند.

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

1922 - روز عید «ظفر» در ترکیه

میهندوستان ترک به فرماندهی مصطفی کمال (آتاتورک) نبرد 4 روزه با یونان درDumlupinar را بردند که در منطقه کوتاهیه روی داده بود و آخرین نبرد بزرگ دو نیرو بود. به همین مناسبت سی ام آگوست در جمهوری ترکیه روز پیروزی نامگداری شده و یک روز ملی است. پس از شکست امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول، یونانیان برای جداساختن مناطق یونانی نشین پیشین آناتولی که ریشه در دوران باستان دارد به این مناطق نیروی نظامی فرستادند که ترکها و عمدتا «خودجوش» دست به مقاومت طولانی زدند. قدرت های وقت در عمل از دعاوی یونانیان حمایت می کردند. اگر مقاومت آن زمان ترکها نبود اینک کشوری به نام جمهوری ترکیه وجود نداشت.

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

1953 - تعیین جایزه برای نشان دادن مخفیگاه دکتر مهدی آذر، دکتر فاطمی و ملک اسماعیلی

هشتم شهریور 1332 (30 آگوست 1953) و 11 روز پس از براندازی 28 امرداد آن سال، فرمانداری نظامی تهران با صدور اعلامیه ای که به مدت دو روز و هر روز چندبار از رادیو ایران پخش شد از کسانی که از مخفیگاه ملک اسماعیلی معاون سابق دکتر مصدق، دکتر حسین فاطمی وزیر امورخارجه کابینه او، دکتر مهدی آذر ناسیونالیست بنام و وزیر فرهنگ، مهندس حقشناس وزیر راه سابق و چند تن دیگر از جمله خلیل ملکی رئیس جنبش معروف به نیروی سوم اطلاع دارند خواست که جریان را به آن سازمان اطلاع دهند. در این اعلامیه آمده بود که این مقامات از ظهر روز 28 امرداد خودرا پنهان کرده اند و تلاش ماموران برای یافتن آنان به جایی نرسیده است. در پایان دومین روز پخش اعلامیه که به اعلامیه شماره 14 معروف شده بود از رادیو، دو سطر بر آن اضافه شده بود و آن اینکه یابندگان این مقامات نه تنها از مزایای ویژه برخوردار خواهند شد بلکه پاداش نقدی هم دریافت خواهند کرد. مبلغ پاداش اعلام نشده بود. باوجود این، هیچکس حاضر به دادن نشانی این مقامات سابق که از محبوبیت خاص نزد مردم برخوردار بودند نشد. دکتر فاطمی که بعدا دستگیر و اعدام شد ظهر روز 28 امرداد از خانه دکتر مصدق واقع در خیابان کاخ (فلسطین کنونی) که درعین حال محل کار نخست وزیر بود خارج شده بود.

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
دکتر مهدی آذر

1360 - شهادت مظلومانه "رجایی" و "باهنر"

پس از عزل بنی صدر از ریاست جمهوری، دشمنان انقلاب، با از میان بردن مسؤولین نظام قصد براندازی حکومت اسلامی را در سر می‏پروراندند. در این راستا، فاجعه هفتم تیر سال 60 و شهادت آیت‏اللَّه بهشتی و 72 تن از یاران انقلاب، ثمره تصمیم شیطانی استکبار جهانی و دشمنان جمهوری اسلامی بود. پس از آن، گرچه عکس العمل سریع، قاطع و انقلابی حضرت امام خمینی(ره)، هرگونه ابتکار عمل را از دشمنان سلب نمود ولی کار به زعم دشمنان هنوز به اتمام نرسیده بود و طرح نابودی مسوولان طراز اول مملکت، در رأس فعالیت آنها قرار داشت. بدین ترتیب واقعه هشتم شهریور همان سال به وقوع پیوست و رییس جمهور محبوب، محمد علی رجایی و نخست وزیر متفکر و دانشمندش، حجت الاسلام دکتر محمد جواد باهنر در انفجار دفتر نخست وزیری به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. شهید رجایی پس از پیروزی انقلاب، مسؤولیت وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفت و به دنبال تمایل مجلس، در مردادماه 1359، به عنوان اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران به مجلس معرفی و برگزیده شد. سرانجام به دنبال عزل بنی صدر، شهید رجایی به ریاست جمهوری انتخاب شده بود. شهید باهنر نیز با داشتن سابقه مبارزاتی در عرصه انقلاب، با فرمان حضرت امام، به عضویت شورای انقلاب اسلامی درآمد. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نمایندگی مردم کرمان در مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش رسید و پس از انتخاب شهید رجایی به ریاست جمهوری، به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی شد و با رأی قاطع مجلس، کابینه خود را معرفی کرده بود.

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

    ۱۷۴۸ - زادروز ژاک لویی داوید نقاش فرانسوی، از پیشگامان سبک نئوکلاسیسیسم
    ۱۷۹۷ - زادروز مری شلی نویسندهٔ انگلیسی ، خالق فرانکشتاین

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژاک لویی داوید

    ۱۸۷۱ - زادروز ارنست رادرفورد فیزیکدان هسته‌ای اهل نیوزلند، برندهٔ جایزه نوبل شیمی سال۱۹۰۸
    ۱۹۳۰ - زادروز وارن بافت سرمایه‌گذار، تاجر و بشردوست آمریکایی

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
مری شلی

    ۱۹۵۴ - زادروز الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس از ۲۰ ژوئیه ۱۹۹۴ تاکنون
    ۱۹۷۲ - زادروز کامرون دیاز مانکن و بازیگر آمریکایی، ایتالیایی، آلمانی و کوبایی

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
کامرون دیاز

    ۱۸۵۲ - ژاکوب هنریکوس وان هوف، فیزیکدان و شیمیدان هلندی.
    ۱۹۳۰ - وارن بافت، سرمایه‌گذار آمریکایی و ثروتمندترین مرد جهان.

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
وارن بافت

    ۱۹۵۸ - آنا پولیتکوفسکایا، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر روس.

درگذشت‌ها

    ۳۰ (پیش از میلاد) - کلئوپاترا، هفتمین و مشهورترین ملکه مصر.
    ۱۱۸۱ - درگذشت الکساندر سوم پاپ کلیسای کاتولیک رم

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ویلهلم وین

    ۱۹۲۸ - درگذشت ویلهلم وین فیزیکدان آلمانی
    ۱۹۴۰ - درگذشت جوزف جان تامسون فیزیکدان انگلیسی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۰۶، پدر جرج پاجت تامسون

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
جوزف جان تامسون

    ۲۰۰۳ - درگذشت چارلز برانسون بازیگر آمریکایی
    ۲۰۰۶ - درگذشت نجیب محفوظ نمایشنامه‌نویس مصری، برندهٔ جایزه نوبل ادبیات

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
چارلز برانسون

    ۲۰۱۳ - درگذشت شیموس هینی شاعر و نویسندهٔ اهل کشور ایرلند شمالی، برندهٔ جایزه نوبل ادبیات سال
    ۱۹۶۱ - درگذشت شارل کوبورن، بازیگر آمریکایی و برنده جایزه اسکار بازیگری.

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
شیموس هینی

    ۱۹۶۳ - درگذشت اکسل استرود هال، موسیقی‌دان و رهبر ارکستر آمریکایی.
    ۲۰۰۵ - درگذشت ملا عبدالکریم مدرس، مفسر، مترجم، شاعر و محقق بزرگ کرد

8 شهریور - 30 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ملا عبدالکریم مدرس



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.