اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 20 مهر برابر با 12 اکتبر در تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق

مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 20 مهر برابر با 12 اکتبر  در تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق

آرشیو روزهای قبلی


تقویم تاریخ


 


امروز 20 مهر برابر با 12 اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها: 313 ش - تولد شاعر نامدار ایرانی، حکیم ابوالقاسم فردوسی در طوس

حکیم ابوالقاسم فردوسی در سال 313 شمسی مصادف با 329 هجری قمری برابر با 940 میلادی در روستای "باژ" از ناحیه طابران طوس متولد شد. وی در خانواده‏ای مرفه و ممتاز رشد و نمو کرد و در دوران جوانی به تحصیل علوم پرداخت. وی همچنین به ادبیات فارسی و تاریخ و سایر علوم رایج زمان خود آشنایی کافی داشت. آنچه که از متون مختلف مشخص می‏شود، او مسلمان و شیعه بوده است و به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) عشق و علاقه وافر داشت. اثر جاویدان فردوسی، شاهنامه نام دارد و در شمار بهترین آثار حماسی عالم است.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

شاهنامه بر اثر نفوذ شدیدی که در میان طبقات مختلف ایرانیان یافت، در همه ادوار تاریخی بعد از قرن پنجم هجری مورد توجه بود و همه شاعران حماسه گوی ایرانی تا قرن اخیر تحت تأثیر آن بوده‏اند. فردوسی در حفظ جانب امانت به هنگام نقل مطالب، به کار بردن نهایت مهارت در وصف مناظر طبیعی و میدان‏های جنگ و قهرمانان منظومه خود و نظایر این‏ها و نیز ذکر مواعظ دلپذیر کمال توانایی را نشان داده است. حکیم ابوالقاسم فردوسی سرانجام در سال 411 هجری قمری برابر با سال 1020 میلادی در هشتاد سالگی درگذشت و در طوس به خاک سپرده شد.

1492 - ورود اروپاییان به قاره آمریکا

کریستف کلمب (کریستوفر کلمبوس) که برای یافتن راه دریایی به هند از طریق دریاهای غرب، اروپا را ترک کرده بود 12 اکتبر 1492 (روزی چون امروز در 520 سال پیش) به جزایر آنتیل (نه چندان دور از آبهای کوبا) رسید که سالروز رسیدن او به قاره ای است که بعدا یک نقشه کش آلمانی نام «آمریکا» بر آن نهاد زیرا که امضای امریگو وسپوسی (از همراهان کلمب در سفرهای آخر) در زیر بیشتر مسیر کشتی ها (لاگ) بود.
   
20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
Columbus

به باور بسیاری از مورخان و جامعه شناسان، ورود اروپاییان به قاره غربی سر آغاز نابودی بیشتر بومیان این قاره شد.
    
کلمبوس با سرمایه اسپانیا و ازجانب پادشاه این کشور و در جریان رقابت با پرتغال بر سر تصرف سرزمین های دوردست به این مسافرت دست زده بود. پرتغالی ها قبلا راه دریایی به آسیا از طریق جنوب آفریقا را یافته بودند و پادشاه اسپانیا می خواست که راه دیگری به دست آید. در اسپانیا 12 اکتبر به مناسبت رسیدن کلمبوس به قاره غربی، روز ملی است و به همین گونه در کشورهای آمریکایی از جمله ایالت متحده. در دهه یکم قرن 21 که بومیان در چند کشور آمریکای لاتین قدرت را به دست گرفته اند انتقاد از کلمب و سایر استعمارگران اروپایی آمریکا امری عادی شده و به اشاره هوگو چاوس رهبر ونزوئلا مجسمه های کلمب از چند شهر ونزوئلا برداشته شده است.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

1192 - امضای قرارداد ننگین گلستان میان ایران و روسیه

با امضای قراردادی بین حاکم گرجستان و امپراتور روسیه، گرجستان تحت نفوذ روسیه قرار گرفت. چون بسیاری از ساکنان این منطقه مسلمان بودند و تبعیت از یک حکومت غیرمسلمان را ننگ می‏دانستند به ایران کوچ کردند. افزون براین، برادر حاکم گرجستان که از این قرارداد ناراضی بود به دربار فتحعلی شاه آمد و دولت ایران را به جنگ با روس‏ها دعوت کرد. در پی این حوادث قوای روس با یورش به شهرهای گنجه، شوش و ایروان، آن مناطق را مورد تعرض قرار دادند. پس از این حملات بسیاری از علما، مردم را به مبارزه با کفار روس دعوت کردند.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مرز ایران و روسیهٔ تزاری پیش از پیمان نامهٔ گلستان

 بدین ترتیب بود که دوره اول جنگ‏های ایران و روس آغاز شد و پس از گذشت ده سال از شعله‏ور شدن آتش جنگ، قوای هر دو دولت چنان ضعیف شد که طرفین آمادگی خود را برای پایان جنگ اعلام کردند. بر همین اساس و با دخالت دولت انگلستان، عهدنامه گلستان میان دو کشور ایران و روسیه به امضاء رسید. به موجب این قرارداد، تمامی شهرهایی که تا آن تاریخ به تصرف روسیه در آمده بود، جزو خاک روسیه باقی ماند و مالکیت روسیه بر شهرهای قره باغ، باکو، دربند، لنکران و بخشی از تالش نیز پذیرفته شد.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
امضای عهدنامه گلستان

ایران نیز پذیرفت از همه دعاوی خود در مورد مناطق داغستان، گرجستان و ارمنستان چشم بپوشد. همچنین حق کشتیرانی در دریای خزر از ایران سلب گردید و در عوض، دولت روسیه تعهد سپرد که تنها نیابت سلطنت عباس میرزا ولیعهد را پذیرفته و به قدرت رسیدن او را تضمین کند. در این قرارداد، مرزهای دو کشور دقیقاً معین نشد و همین نامعلوم بودن مرزهای دو کشور و مقررات عهدنامه گلستان موجب شد که دولت ایران از این عهدنامه سربتابد و روسیه را به نیرنگ متهم سازد. این عوامل باعث شد که جنگ دوم ایران و روسیه در سال‏های بعد شکل گیرد و عهدنامه سیاه دیگری با نام ترکمان‏چای به ایران تحمیل شود.

1332 - درگذشت ستار خان سردار ملی

ستارخان در سال 1284 ق در قره داغ آذربایجان به دنیا آمد. در ابتدا به صورت جوانی عیّار منش زندگی می‏کرد و دوستانی همچون خود داشت.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

 پس از آغاز مشروطه و رویداد محاصره‏ی تبریز، به مشروطه خواهان پیوست و در اثر رشادت‏ها و پایمردی‏های فراوان، عنوان سردار ملی گرفت. او جزو کسانی بود که پس از فرار محمدعلی شاه، فاتح تهران بودند. اما پس از چندی با دولت درگیر شده و توسط آن‏ها خلع سلاح و منزوی گردید. اواخر عمر خود را در تهران و با تنی زخمی و روحی خسته گذرانید و سرانجام در 48 سالگی بدرود حیات گفت ودر صحن حرم عبدالعظیم در ری به خاک سپرده شد.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ستار خان در روزهای آخر عمر - باقر خان بر بالینش ایستاده است

1955 - عضویت ایران در پیمان بغداد و اعتراض مسکو

19 مهرماه 1334 (دهم اکتبر 1955) دولت شوروی نسبت به عضویت ایران در اتحادیه نظامی وابسته به غرب معروف به پیمان بغداد که با هدف ضدیت با شوروی و محاصره آن ایجاد شده بود شدیدا اعتراض کرد و آن را مغایر با عهدنامه های دوجانبه از جمله قرارداد 1921 و مفاد پیمان عدم تجاوز منعقده در یکم اکتبر سال 1927 دو دولت خواند و متعاقب آن، جنگ تبلیغاتی تهران و مسکو آغاز شد. باوجود این، پارلمان ایران عضویت در پیمان بغداد را که به خاطر آن جلال بایار رئیس جمهوری وقت ترکیه یکم مهرماه آن سال به تهران آمده بود تصویب کرد.
    
20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

در سپتامبر 2008 یک مورخ آلمانی در تفسیر نزدیک شدن ایران به روسیه گفته بود: ... و اینک نوبت غرب است که از ائتلاف تهران و مسکو نگران شود زیرا که ایران می تواند پای روسیه را به خلیج فارس، افغانستان، عراق و ... باز کند و کمک کند تا قفقاز جنوبی زیر فشار قرارگیرد.

1971 - سالروز برگزاری آیین جشن 2500 سالگی پادشاهی کوروش بزرگ

بیستم مهرماه سال 1350 (اکتبر 1971 و در سال 2013 مصادف با 12 اکتبر) به مناسبت بیست و پنجمین سده اعلام تشکیل دولت سراسری (واحد ـ مرکزی) ایران در سال 539 پیش از میلاد و نیز سالروز اعلام ایجاد جامعه جهانی ملل مشترک المنافع ایران (به نوشته مورخان غرب؛ امپراتوری پارسیان) و صدور اعلامیه حقوق انسان (مندرج در استوانه کوروش)، بزرگترین کنگره ایران شناسی با شرکت تقریبا همه شرق شناسان جهان و مورّخان مربوط در تخت جمشید گشایش یافت.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
    
کوروش بزرگ (سیروس = سایرسCyrus the Great) در اکتبر سال 539 و پس از تصرف شهر بابل که طبق محاسبات تقویمی 12 و یا 13 اکتبر آن سال صورت گرفت تاسیس ایران واحد (مسکن سه طایفه ایرانی پارس، ماد و پارت ـ پارس ها در جنوب و شرق، مادها در غرب از محور ری و پارت ها = خراسانیان که تاجیک هم خوانده می شوند در شمال شرقی) و نیز فرضیه خود ـ ایجاد یک جامعه جهانی مرکب از ملل مشترک المنافع دارای یک دولت انتخابی واحد را اعلام داشت تا جنگ، فقر و تفاوت ها از میان برود. وی سرزمین های متصرفی را ملل مشترک المنافع ایران اعلام داشت که می توانند دین، زبان و رسوم خودرا که این رسوم ناقض اخلاقیات و رفتار نیک نبایدباشند حفظ کنند و قول داد که مقامات این ملل نیز محلی باشند (نه اعزامی از نقاط دیگر). به این ترتیب کوروش از امپراتوری ایران به نام یک جامعه مشترک المنافع یاد کرده و خواهان «جهانِ تک دولتی» مرکب از ملل دارای استقلال در امور داخلی شده بود که اندیشمندان در دو سه قرن اخیر آن را راه حل مسائل جاری بشریت دانسته اند که همچنان دچار جنگ و مشکلات اجتماعی ـ اقتصادی و نقض حقوق طبیعی بشر و آزادی ها و بازگشت به عصر فئودالیته ـ نه صورت ارباب زمین و روستا، بلکه صاحب کمپانی، موسسات مالی و بیمه هاست و سیاستبازی با هدف حفظ مقام و قدرت و به تدریج قرار گرفتن کشورها در کنترل جماعتی مشخّص و خاص.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جشن های 2500 ساله
    
شهر بابل (بابیلون = بابیلو) پایتخت یک دولت به همین نام ـ و به باور مورخان؛ ظالم نسبت به بیشتر اتباع که قلمرو آن تا ساحل شرقی مدیترانه امتداد داشت و در 90 کیلومتری جنوب غربی بغداد امروز و در کنار فرات و مجاورت شهر حلّه واقع شده 12 و یا 13 اکتبر سال 539 پیش از میلاد به دست ارتش ایرانیان افتاد و کوروش بزرگ وارد آن شهر شد و تحقق آرزوی خودرا که ایجاد یک جامعه جهانی مشترک المنافع بود اعلام داشت و تلاشهای 20 ساله اش را برای تحقق آن و وحدت ایرانیان با یک دولت واحد سراسری به عنوان پایه جامعه جهانی مشترک المنافع برشمرد. در همین شهر بود که کوروش حقوق انسان را اعلام کرد که لوح استوانه شکل حاوی متن آن، از آن زمان تاکنون باقی مانده و نخستین اعلامیه حقوق بشر بشمار می آید. وی بر همین اساس، یهودیان زندانی دولت بابل را آزاد و روانه زادگاه شان ساخت و به هزینه ایران شهرهای آنان ازجمله اورشلیم را بازسازی کرد. در کتب دینی از کوروش به نیکی یاد شده است.
    
از زمان هخامنشیان تا پایان دوران ساسانیان تمامی منطقه بابل تا آشورستان و کردستان عراق امروز ساتراپی نهم ایران عنوان داشت.
    
در دو هزار و پانصد و دهمین سالروز تاسیس دولت ایران واحد و اعلام آرزوی کوروش به تحقق یک جامعه جهانی مشترک المنافع و نیز حقوق انسان (اکتبر 1971 = مهرماه 1350)، سران کشورهایی که به مناسبت این سالروز به ایران دعوت شده بودند از آرامگاه کوروش بزرگ (بنیادگذار ایرانزمین) در پاسارگاد دیدن کردند و کوروش را به عنوان مردی آزاده که همه انسانهارا دارای حقوق و حیثیت برابر اعلام کرده بود ستودند. در همین روز، شاه وقت ـ محمدرضاشاه پهلوی (پهلوی دوم) در برابر گور کوروش به احترام ایستاد و نطقی ایراد کرد که پاراگراف های اول و آخر آن از این قرارند:
    
"کوروش! شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه ایرانزمین بر تو درود باد.".
    
"کوروش! شاه بزرگ، شاه شاهان، آزادمرد آزادمردان و قهرمان تاریخ ایران و جهان، آسوده بخواب؛ زیرا که ما بیداریم و همواره بیدار خواهیم ماند!.".

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
شاه در حال نطق بیانیه معروف
    
سه روز بعد از انجام مراسم در محل آرامگاه کوروش، 24 مهرماه (همان سال) در تخت جمشید و با حضور سران دعوت شده، مراسم رژه تاریخ ایران برگزار شد. در این رژه، سربازان با لباس و تجهیزات هر دوره از تاریخ ایران از برابر مدعوین گذشتند و مراسم، با شرح کامل توسط ایرج گرگین (متوفی) مستقیما از تلویزیون ملی پخش شد.
   
 نظر برخی از مورخان براین است که همین مراسم و نیز افزایش درآمد ایران از صدور نفت در 6 ـ 7 سال پس از آن، این نگرانی را در قدرت های وقت پدید آورد که نکند ایرانیان در صدد احیاء امپراتوری خود و دست کم کنفدراسیون ایران زمین مرکب از کشورهای مستقل باشند و .... بعدا قطعات جداشده ایرانزمین به صورت همکاری های اقتصادی و فرهنگی به یگدیگر نزدیک شدند که اخیرا نام «منطقه نوروز» بر آنها گذارده شده است زیراکه فرهنگ و نیاکان (تاریخ) مشترک دارند.

1333 - صدور حکم اعدام برای سه همرزم دکتر مصدق

20 مهر سال 1333 خورشیدی حکم دادگاه بدوی نظامی تهران در روزنامه ها چاپ شد که به موجب آن دکتر حسین فاطمی، مهندس احمد رضوی کرمانی و دکتر علی شایگان از یاران دکتر مصدق به اعدام محکوم شده بودند. اتهام آنان ضدیت با سلطنت و اقدام برای حذف شاه اعلام شده بود. این حکم بعدا در تجدیدنظر نظامی نقض شد. مهندس رضوی کرمانی (نماینده مردم کرمان) در دوران حکومت دکتر مصدق نایب رئیس مجلس شورای ملی بود، همین سمتی که مهندس باهنر (کرمانی) از سال 1383 برعهده گرفته است، با همان وسعت نفوذ.
   
20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مهندس احمد رضوی کرمانی ــ دکتر علی شایگان ــ دکتر حسین فاطمی

1999 - کودتای "پرویز مشرّف" علیه "نواز شریف" نخست وزیر پاکستان

ارتشبد پرویز مشرف رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان در 12 اکتبر 1999م در کودتایى بدون خون‏ریزی، محمد نواز شریف، نخست‏وزیر قانونی این کشور را خلع نمود و قدرت را در دست گرفت. این کودتا زمانی صورت گرفت که یک روز پیش از آن، نوازشریف، ارتشبد مشرَّف را که برای دیداری رسمی به بنگلادش سفر کرده بود، از کار برکنار کرد. نواز شریف پس از بازداشت شدن توسط کودتاچیان، به فساد مالی، ناتوانی در برقراری امنیت و توطئه برای ربودن هواپیمای حامل مشرف متهم شد. نخست وزیر برکنار شده پاکستان چند ماه بعد در دادگاه، محاکمه و به اتهام هواپیما ربایى، به حبس ابد محکوم گردید. اما چندی بعد به درخواست مقامات عربستان سعودی، آزاد و به آن کشور تبعید شد. مشرف در اقدامی دیگر، رئیس جمهور قانونی پاکستان را از کار برکنار نمود و خود را رئیس جمهور نامید. وی هم‏چنین در نبودِ مجالس ملی و ایالتی، تمام اختیارات حکومت پاکستان را در امور لشکری و کشوری به دست گرفت. مشرف در آخرین اقدام خود در انتخابات سراسری در ماه مه 2002م به عنوان رئیس جمهور این کشور برگزیده شد.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
پرویز مشرف

2002 - در دو انفجار که در دو «بارِ شبانه» در جزیره توریستی بالی (اندونزی) روی داد 202 تن کشته و 300 نفر دیگر مجروح شدند. به مناسبت سالروز این رویداد، در سال 2003 گروهی از مردم بالی دست به تظاهرات زدند و در اطراف زندان اجتماع کردند که پلیس پنج متهم این حادثه را که در زندان بودند با هلی کوپتر به جای دیگری منتقل کرد. بعدا هم سه انفجار مشابه و مرگبار دیگر در این جزیره توریستی روی داد. عکس زیر، خرابی ناشی از انفجار بمب در اکتبر 2002 را نشان می دهد.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

    ۱۵۳۷ - زادروز ادوارد ششم پادشاه انگلستان و ایرلند
    ۱۵۳۷ - زادروز جین گری ملکهٔ انگلستان و ایرلند به مدت ۹ روز

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
رمزی مک‌دونالد

    ۱۸۶۶ - زادروز رمزی مک‌دونالد نخست وزیر دولت کارگری بریتانیا از ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۱ و دولت ملی از ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۵
    ۱۸۶۸ - زادروز آگوست هورش بنیانگذار شرکت آئودی

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آگوست هورش

    ۱۸۹۶ - زادروز یوجنیو مونتاله شاعر و مترجم ایتالیایی، برندهٔ جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۷۵
    ۱۹۳۵ - زادروز لوچیانو پاواروتی خوانندهٔ اپرا اهل ایتالیا

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
لوچیانو پاواروتی

    ۱۹۶۸ - زادروز هیو جکمن بازیگر، تهیه‌کننده و خوانندهٔ استرالیایی
    ۱۳۱۹ - زادروز مسعود بختیاری، معلم، شاعر و خوانندهٔ اهل ایران

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
هیو جکمن

    ۱۳۲۹ - زادروز عباس دوران، خلبان نیروی هوایی ایران.
    ۱۳۵۴ - زادروز سیدافشین هاشمی‌ مرغزار، بازیگر، نویسنده و کارگردان ایرانی.

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
عباس دوران

    ۱۳۵۷ - زادروز حمید عسکری، خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرای اهل ایران.

درگذشت‌ها

    ۱۳۲۰- درگذشت میخائیل نهم امپراتور بیزانس
    ۱۵۷۶ - درگذشت ماکسیمیلیان دوم، پادشاه بوهم، آلمان، مجارستان و کرواسی

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آناتول فرانس

    ۱۹۲۴ - درگذشت آناتول فرانس نویسندهٔ فرانسوی، برندۀ جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۲۱
    ۱۹۹۷ - درگذشت جان دنور خواننده، ترانه‌سرا، بازیگر، نویسنده و شاعر آمریکایی

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان دنور

    ۱۹۹۹ - درگذشت ویلت چمبرلین بازیکن بسکتبال اهل ایالات متحده آمریکا
    ۲۰۱۱ - درگذشت دنیس ریچی دانشمند علم کامپیوتر آمریکایی، نویسنده زبان برنامه نویسی سی و سیستم عامل یونیکس

20 مهر - 12 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
دنیس ریچی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.