اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 7 آبان برابر با 29 اکتبر در تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق


مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 7 آبان  برابر با 29 اکتبر  در تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق

آرشیو روزهای قبلی


تقویم تاریخ



امروز 7 آبان هجری شمسی برابر با 29 اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:  

روز جهانی کوروش (Cyrus Day)

7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
نقش تصویر کوروش، باقی مانده از عهد باستان

بیست و نهم اکتبر روز جهانی کوروش (سایرس دی Cyrus Day) نام گذاری شده است که از دیرباز پارسیان، یهودیان، دوستداران حقوق بشر و هواداران اداره جهان به صورت ملل مشترک المنافع آن را گرامی داشته و رعایت می کنند.
    
7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

این روز به مناسبت تکمیل تصرف امپراتوری بابل به دست ارتش پارسیان (29 اکتبر سال 539 پیش از میلاد) و پایان دوران ستمگری در دنیای باستان برقرار شده است. دو هزار و 550 سال پیش در همین ماه اعلامیه تاریخی کوروش بزرگ در تعریف حقوق افراد و ملل و چگونگی تامین آن انتشار یافت که پایه و نخستین سنگ بنای یک دولت مشترک المنافع جهانی و هر سازمان بین المللی بشمار می آید. حقوق انسان از دیدگاه کوروش که همان زمان مکتوب شده است موجود است و «استوانه کوروش» نامیده می شود و متفاوت از تعاریف اعلامیه حقوق بشر مصوب دوران انقلاب فرانسه نیست. در سه دهه گذشته فرضیه کوروش در زمینه برقراری یک نظام جهانی مرکب از ملل مشترک المنافع و تدوین قانونی واحد حاکم بر روابط ملل و ایجاد یک سیستم دادرسی جهانی باردیگر مورد توجه ویژه اندیشمندان و استادان علم حکومت قرارگرفته است و برخی از آنان که معتقدند با رشد فکری و تعقّل نسل نوین، اداره جوامع ملی با نظامات به ارث مانده از گذشته دشوار شده است راه حل مسائل جهان امروز را رعایت آن فرضیه می دانند.

1921 - قلع و قمع هواداران کلنل پسیان در خراسان

در دومین هفته ماه آبان سال 1300 خورشیدی (اکتبر 1921) حسین آقا میرپنج (سرلشکر حسین خزاعی) فرمانده نیروهای قزاق اعزامی از تهران به مشهد، یک ماه پس از مرگ کلنل محمد تقی خان پسیان هواداران قیام او را در خراسان شدیدا سرکوب کرد. گروهی اعدام و دهها تن دیگر از آنان نیز زندانی شدند. حسین آقا میرپنج بقیه هواداران قیام کلنل را تهدید کرده بود که اگر از ادامه انقلاب دست بر ندارند و سلاحهای خود را تحویل ندهند بی رحمانه قلع و قمع خواهند شد.
   

7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمد تقی خان پسیان

 کلنل محمد تقی خان که از مداخلات بیگانگان در امور وطن و خیانت و یا سکوت رجال وقت به ستوه آمده بود در خراسان دست به یک قیام ملی زده بود و موفقیت هایی هم به دست آورده بود که قربانی توطئه شد.
  
 وی قبل از این قیام، با ژاندارمهای خود نیروهای به مراتب بیشتر و مجهزتر روس را از همدان مجبور به عقب نشینی کرده و شهر را آزاد ساخته بود. کلنل از مداخله قدرت های اروپایی در امور وطن، سخت خشمگین بود و بسیاری از رجال وقت را خودخواه و خائن می دانست - خیانت دانسته (عمدی) و یا ندانسته.

1923 - ترکیه جمهوری و مصطفی کمال پاشا ( آتاتُرک) رئیس آن کشور شد

29 اکتبر سال 1923 پارلمان ترکیه که «مجلس کبیر» عنوان داشت رای به جمهوری شدن این کشور داد و به اتفاق آراء مصطفی کمال پاشا (اتاترک) را به ریاست جمهوری برگزید.
    
جمهوری ترکیه جای امپراتوری عثمانی را گرفت که زمانی یک قلمرو پهناور شامل اروپای جنوب شرقی و سرزمین های عربی خاورمیانه و شمال آفریقا بود. عثمانی در جنگ جهانی اول شکست خورده و در 29 اکتبر 1918 (دو هفته پیش از پایان جنگ جهانی اول) با فاتحان جنگ قرارداد ترک مخاصمه امضا کرده بود و اگر بپاخیزی مسلحانه «مصطفی کمال» نبود باقیمانده آن نیز تجزیه شده و بخش غربی آن به دست یونان افتاده بود. محمد ششم آخرین سلطان عثمانی در یکم نوامبر 1922 و قبل از جمهوری شدن، با یک ناو نظامی انگلیسی به صورت فرار از وطن خارج شده و به مالت (مستعمره وقت لندن) رفته بود. «مورخان» معارضات عثمانی با قدرتهای اروپایی را که در قرن نوزدهم شدت بیشتری یافته بود «مسئله شرق» عنوان داده اند که بخش بزرگی از تاریخ عمومی (جهان) را تشکیل می دهد.
   
7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مصطفی کمال پاشا

 عثمانی ها در سال1453 پس از تصرف قسطنطنیه (استانبول) بر جای دولت بیزانتین (روم شرقی) نشسته بودند.
    
مجلس کبیر ترکیه در 29 اکتبر 1923همچنین پایتخت را از استانبول (حاشیه اروپا) به آنقوره (آنکارا) در آناتولی (آسیای صغیر) انتقال و ترکی را زبان رسمی همه کشور قرارداد. بیش از سی درصد واژه های زبان رسمی ترکیه ریشه فارسی دارند. چند سال بعد و از یکم نوامبر 1928 الفبای ترکیه نیز لاتین و کلمات برحسب تلفظ آنها نوشته شد. 13اکتبر 1923 تصمیم به پایتخت شدن شهر آنکارا واقع در آناتولی 13 اکتبر 1923 گرفته شده بود که این تصمیم 16 روز بعد به تصویب مجلس رسید. به این ترتیب شهر استانبول (قسطنطنیه) پس از 16 قرن، مقام خود به عنوان پایتخت و صحنه قدرت را ازدست داد.

1944 - مخالفت دکتر مصدق با دادن هرگونه امتیاز به بیگانه

از اواسط اکتبرسال 1944 بیش از همیشه نغمه دادن امتیاز نفت شمال به شوروی به بهانه ایجاد موازنه میان این دولت و انگلستان به گوش می رسید که دکتر مصدق در نطق هفتم آبان خود در مجلس مخالفتش را با دادن هر گونه امتیاز مخصوصا امتیازهایی از آن دست به بیگانه ابراز داشت.
  
 دکتر مصدق که نماینده تهران در مجلس شورای ملی بود صریحا گفته بود: دادن هر امتیاز به بیگانه مشکلات کشور مخصوصا در زمینه حاکمیت ملی را در سالهای بعد از آن چندین برابر خواهد کرد و نسل آتی آن را یک خیانت نسل حاضر به وطن تلقی خواهد کرد. وی اضافه کرده بود: مقامات امروز حق ندارند برای نسل آتی دشواری و مسئله به ارث بگذارند.
  
7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

  همین مخالفت سر آغاز مبارزه ای طولانی برای ملی شدن نفت ایران شد که از آغاز کار در انحصار انگلیسی ها قرار گرفته بود.
    
1956 - حمله نظامی مشترک اسراییل، انگلستان و فرانسه به مصر

29اکتبرسال 1956، اسراییل با استفاده از وضعیت بحرانی که ملی کردن آبراه سوئز در مناسبات مصر با انگلستان و فرانسه به وجود آورده بود حمله نظامی خود را به مصر با فرود اوردن چترباز در شرم الشیخ (جنوب صحرای سینا) و سپس تصرف «غزه» آغاز کرد و انگلستان و فرانسه هم به آن پیوستند و هواپیماهای نظامی انگلستان مستقر در پایگاه این کشور در قبرس به مصر حمله بردند. شوروی درگیر در مسئله مجارستان بود.
    
شورای امنیت در صدد اعلام اتش بس برآمد که با وتوی انگلستان و فرانسه رو به رو شد و داگ هامرشولد دبیر کل وقت سازمان ملل (از کشور سوئد) که با دبیرکلهای بعدی این سازمان تفاوت داشت که از دیپلماتهای کشورهای کوچک و مستعمره سابق هستند وقتی که چنین دید مجمع عمومی را به تشکیل جلسه فراخواند و این مجمع با کمترین مخالفت رای به ترک مخاصمه داد که تصمیمات مجمع عمومی ضمانت اجرایی ندارند.
   
 تا این زمان سوریه و عراق نیز به نیروهای خود آماده باش داده و دست به بسیج نیرو زده بودند. طولی نکشید که موازنه جهانی قدرت کار خود را کرد؛ روزنامه ایزوستیا ارگان دولت شوروی در مقاله شدیدالحنی کشورهایی را که به مصر حمله برده بودند تهدید کرد که ارتش سرخ ساکت نخواهد نشست و مداخله خواهد کرد. متعاقب آن گزارش رسید که شوروی دست به مسلح کردن سوریه زده و در صدد مداخله به حمایت مصر است که دولت امریکا از بیم مداخله شوروی به میانجی گیری دست زد و آتش بس برقرار شد و نیروهای انگلستان و فرانسه و سپس اسراییل تخلیه خاک مصر را آغاز کردند و واحدهای حافظ صلح سازمان ملل در خطوط مرزی مصر و اسراییل مستقر شدند.
  
  این جنگ به بسط نفود شوروی در آن منطقه مخصوصا مصر و سوریه کمک بسیار کرد.
   
 قطع سریع جنگ به چند دلیل بود ازجمله وجود دو ابر قدرت در جهان که دربرابر هم قرار می گرفتند و موازنه برقرار بود، وجود یک دبیر کل بی طرف و از یک کشور همیشه مستقل و پیشرفته که تحت تاثیر قرار نمی گرفت. این دو و ضعیت، دیگر وجود ندارد و .... باید دانست که داگ هامر شولد جان خود را برسر بی طرفی، نترس و دلسوز بودنش گذاشت.

7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
نمونه ویرانی ناشی از حملات هماهنگ هوایی سه کشور به مصر در سال 1956

1305 - ترور نافرجام آیت ‏اللَّه سیدحسن مدرس

پس از آنکه رضاخان پهلوی به قدرت دست یافت، درصدد برآمد تا از آیت‏اللَّه سیدحسن مدرس انتقام بگیرد و او را از سر راه خویش بردارد. به همین منظور ده نفر از مأموران شهربانی را مأمور ترور وی نمود. در هفتم آبان ماه 1305 شمسی هنگامی که آیت‏اللَّه مدرس از کوچه‏ای در تهران عبور می‏کرد از اطراف، مورد سوء قصد و شلیک گلوله‏ها قرار گرفت. ولیکن بدون اینکه به خود تزلزلی راه دهد با چابکی از مهلکه نجات یافت و تنها از ناحیه کتف و ساعد زخمی گشت و به بیمارستان منتقل گردید. ایشان از بیمارستان پیام فرستاد: به رضاخان بگویید که به کوری چشم بدخواهان، من هنوز زنده‏ام. با این حال، رضاخان وجود او را تحمل نکرد و پس از چندی ایشان را به خواف در استان خراسان تبعید کرد و پس از سالیانی تبعید، به شهادت رساند.

7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

1954 - شاه قرارداد نفت با کنسرسیوم را امضاء کرد

29 اکتبر سال 1954 (هفتم آبان 1333) شاه قرارداد نقت با کنسرسیوم را امضاء کرد. این قرارداد روز پیش از آن در مجلس سنا تصویب شده بود!. سنای وقت با کمترین مخالفت آن را به تصویب رسانده بود. نفت ایران که پیش از ملی شدن در انحصار انگلستان بود این بار در اختیار کنسرسیومی از شرکتهای بزرگ نفتی غرب از جمله امریکا و انگلستان قرار گرفت. این شرکتها با هم بستگی تنگاتنگ و مشارکت دارند.

1979 - زمانی که «صادق زیباکلام» در کردستان ربوده شد

15 اکتبر 1979 (24 مهرماه 1358) دکتر صادق زیباکلام فرستاده دولت جمهوری اسلامی به کردستان جهت حل مسأله منطقه که در یک جنگ داخلی خونین و پُرتلفات فرو رفته بود پس از 40 ساعت اسارت آزاد شد و پس از مذاکره با چمران به تهران بازگشت. این، نخستین گروگانگیری سیاسی در ایران پس از انقلاب بود که خبرهای لحظه به لحظه آن در صفحات اول روزنامه ها منتشر می شد.
  
 زیباکلام پس از ورود به مهاباد در فرمانداری این شهر مستقر شده و از معتمدان محل برای مذاکره دعوت کرده بود. وی قبلا در مصاحبه با مطبوعات گفته بود که رژیم طاغوت (پهلوی ها) 50 سال به کردستان توجه نکرده بود و حزب دمکرات کردستان همان راهی را می رود که امپریالیسم (آمریکا) آن را می خواهد و ... [متن مصاحبه در روزنامه اطلاعات شماره 15977].
    
روز بعد و پس از آنکه فاضلی فرماندار مهاباد برای شرکت در تشییع جنازه سرگرد غلامحسین بارجانی رئیس شهربانی مقتول مهاباد از ساختمان فرمانداری خارج شد چند نقابدار وابسته به حزب دمکرات کردستان وارد ساختمان شدند و زیباکلام را ربودند. سرگرد بارجانی به دست پیشمرگ های کُرد کشته شده بود. [پیشمرگ = فدایی، جان نثار و پیش قدم در مردن].

7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
گزارش ربوده شدن زیباکلام در مهاباد در صفحه اول شماره 22 مهرماه 1358 روزنامه اطلاعات

زادروزها

    ۱۸۷۹ - زادروز فرانتس فون پاپن افسر، سیاستمدار و جانشین صدراعظم آلمان در سال ۱۹۳۲، معاون آدولف هیتلر
    ۱۸۹۷ - زادروز یوزف گوبلس سیاستمدار ناسیونال سوسیالیست آلمانی، وزیر رایش برای تبلیغات و روشنگری مردم از ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵

7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
فرانتس فون پاپن

    ۱۹۳۸ - زادروز الن جانسون سیرلیف رئیس جمهور لیبریا، برندهٔ جایزه صلح نوبل به همراه توکل کرمان
    ۱۹۴۲ - زادروز باب راس، نقاش آمریکایی.

7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
باب راس

    ۱۹۵۰ - زادروز عبدالله گل یازدهمین رئیس جمهور کشور ترکیه
    ۱۹۷۰ - زادروز ادوین فن در سار فوتبالیست هلندی

7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
وینونا رایدر

    ۱۹۷۱ - زادروز وینونا رایدر بازیگر آمریکایی
    ۱۳۴۰ - زادروز فاطمه معتمدآریا، بازیگر ایرانی

7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
فاطمه معتمدآریا

    ۱۳۶۳ - زادروز احسان خواجه امیری، خوانندهٔ ایرانی

7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
احسان خواجه امیری

درگذشت‌ها

    ۱۶۱۸ - درگذشت والتر رالی نویسنده، شاعر، کاشف و جهانگرد انگلیسی
    ۱۷۸۳ - درگذشت ژان لو رون دالامبر ریاضیدان، فیزیکدان و فیلسوف فرانسوی

7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژان لو رون دالامبر

    ۱۹۱۱ - درگذشت جوزف پولیتزر روزنامه نگار معروف آمریکایی، بنیانگذار جایزهٔ ادبی پولیتزر
    ۱۹۴۹ - درگذشت گئورگ گورجیف عارف روس

7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جوزف پولیتزر

    ۱۹۷۱ - درگذشت آرنه تیسلیوس زیست شیمیدان سوئدی، برندهٔ جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۴۸

7 آبان - 29 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
گئورگ گورجیف

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.