اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 19 آبان برابر با 10 نوامبردر تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق

مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 19 آبان  برابر با 10 نوامبردر تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق

آرشیو روزهای قبلی


تقویم تاریخ


امروز 19 آبان هجری شمسی برابر با 10 نوامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:  

518 پیش از میلاد - گشایش آبراه دریای سرخ به رود نیل که به تصمیم داریوش بزرگ

دهم نوامبر سال 518 پیش از میلاد کار ساختن آبراه میان دریای سرخ و رودنیل به منظور عبور کشتی های ایران از خلیج فارس به مدیترانه تکمیل شد. این روز پس از محاسبات تقویمی به دست آمده است
    
سنگنبشته های به دست آمده در طول این آبراه نشان می دهد که پس از اتمام کار هر قسمت از این آبراه، جزئیات کار بر سنگ حک و در محل نصب می شد که مشروح آن درکتاب «تاریک و روشن های مصر باستان» تالیف مصرشناس آلمانی «کارول میسلیویک» آمده است که این کتاب توسط دیوید لورتن به انگلیسی ترجمه شده و دانشکاه «کرنل» آمریکا آن رامنتشر ساخته است.
    
19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

به نوشته «دیودوروس سیکولوس»، این آبراه به تصمیم داریوش بزرگ و عمدتا با هدف نظامی ساخته شده بود، که باستانشناسان و مورخان متفق القول؛ آن را از کارهای بزرگ بشر در قرون قدیم اعلام داشته اند. داریوش بزرگ پس از تکمیل آبراه شخصا از آن بازدید کرد و ضمن دیدار از گور پادشاهان مصر و نوشته ها و بناهای آنان دستور جمع آوری تاریخ مصر را در یک مجموعه داد که باقی مانده است. خشایارشا نیز چنین آبراهی را در یونان ساخت که با حفاری های دهه گذشته به دست آمده است.
    
مصر بسال 525 پیش از میلادتوسط کامبوزیا (کمبوجیا، کمبوجیه، کامبیز) پسر و جانشین کوروش بزرگ تصرف شد و تا سال 404 پیش ازمیلاد (به مدت 121 سال) یک ساتراپی (ایالت) ایران بود.

1674 - ماجرای تبدیل نام نیو آمستردام به نیویورک

دهم نوامبر 1674 با امضای سازشنامه وست مینستر میان هلند و انگلستان، نیو آمستردام در آمریکای شمالی به انگلستان تعلق گرفت. مهاجران هلندی سالها پیش از آن زمینی را در دهانه رود هادسن به مبلغی معادل 24 سکه طلا از سرخپوستان خریداری کرده و در آنجا شهری بندری به نام نیو آمستردام برای خود ساخته بودند که آن را به انگلیسی ها باختند و انگلیسی ها نام این شهر را به «نیویورک» تغییر دادند که اینک بزرگترین شهر ایالات متحده است. نیو آمستردام قبلا مورد تهدید چهار کشتی توپدار انگلیسی قرار گرفته بود.

19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
نیو آمستردام

هلندی ها که تنها یک کشتی مسلح و دویست تفنگدار داشتند تسلیم شده بودند. در قرون هفدهم و هجدهم میلادی میان هلند و انگلستان که باهم رقابت استعماری داشتند چهار جنگ روی داده بود. پیش از این دو؛ پرتغال، اسپانیا و جمهوری ونیز برتری دریایی داشتند و قدرت های استعمارگر اروپایی بودند. الیزابت اول پادشاه انگلستان برای این کشور ناوگانی نیرومند به وجود آورد و در یک نبرد به برتری دریایی اسپانیا پایان داد که بعدا با رقیبی همچون هلند رو به رو گردید و ....

1918 - سرانجام نوه ملکه ویکتوریا؛ آخرین قیصرآلمان

دهم نوامبر سال 1918، ویلهلم دوم قیصر آلمان که دو روز پیش از آن کناره گیری کرده بود و وارد هلند شده بود از این دولت درخواست پناهندگی کرد که پذیرفته شد و تا پایان عمر ( چهارم ژوئن سال 1941) در آن کشور بسر برد و دو کتاب خوب نوشت. نخستین کتاب او که در 1922 انتشار یافت «خاطرات 1878 تا 1914» عنوان دارد که حاوی راههایی است که به جنگ جهانی اول منجر شد. در این کتاب، قیصرکوشیده است ثابت کند که منظور او یک جنگ محدود بود که پس از آغاز شدن، از کنترل خارج شد و جهانی گردید. کتاب دوم قیصر شرح افکار و کارهای ایام جوانی او و تمایلات ناسیونالیستی اش است.
    
ویلهلم دوم با این که از جانب مادر نوه ملکه ویکتوریا پادشاه انگلستان بود بیش از هر کس دیگر از انگلستان متنفر و از سیاست خارجی آن دولت منزجر بود و تحت تاثیر همین بیزاری دست به ساختن ناوگان بزرگی برای آلمان زد که بتواند کمر انگلستان را بشکند.
   
19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ویلهلم دوم

 او که در سال 1859 به دنیا آمده بود در سال 1888 قیصر همه آلمان شده و دو سال بعد بیسمارک صدر اعظم آن کشور را برکنار کرده بود که خود در کتابش به این اشتباه اعتراف کرده است. ویلهلم با حکومت پارلمانی و نیز سوسیالیسم هردو مخالف بود و در مورد آلمان، هر دو را مانع از ابر قدرت شدن وطنش می دانست. ویلهلم دوم با پارلمانها به صورتی که بودند مخالف بود و می گفت که اعضای پارلمان در هر قدمی که بر می دارند منافع خودرا در نظر می گیرند. با همین طرز فکر،از مذاکرات و بحثهای طولانی مجلس چنان بیزار بود که اجازه نمی داد روزنامه های حاوی این مطالب را روی میز او بگذارند. این مذاکرات را اتلاف وقت ملت می دانست.
    
وی در مصاحبه با دیلی تلگراف چاپ لندن که مشروح آن در شماره 28 اکتبرسال1908 این روزنامه به چاپ رسید دشمنی خود با انگلستان را با دفاع از ایجاد یک بحریه نیرومند برای آلمان علنی ساخت.او ضمن دفاع از عمل خود گفته بود که خاور دور در حال بیدار شدن از خواب و قدرت گرفتن است و آلمان برای حفظ منافع جهانی خود ناچار است یک نیروی دریایی وسیع داشته باشد که بتواند در دریاهای دور دست وارد عمل شود. ویلهلم دراین مصاحبه مشهور که به اتحادیه سازی ها در اروپا دامن زد پیش بینی روزی را کزده بود که چین بیدار شود و قدرت را بگیرد.
    
ویلهلم که تاریخ از او به عنوان یک ناسیونالیست آلمانی یاد می کند آنقدر زنده ماند که قدرت گیری دوباره آلمان شکست خورده را به چشم ببیند و شاهد پیروزی های نظامی آن در سالهای اول جنگ جهانی دوم باشد. با وجود این گفته بود که تا سلطنت اعاده نشود وی به آلمان باز نخواهد گشت. ویلهلم در منطقه "دوم Doom " هلند عمارتی را با اراضی اطرافش برای سکونت خود خریداری کرده بود و برای این که دچار ضعف جسمانی نشود هر روز به بریدن درخت می پرداخت و تا زمان مرگ نزدیک به چهل هزار درخت را قطع کرده و اراضی اطراف ساختمان را عریان ساخته بود. دولت هلند در سال 1945 محل سکونت قیصر پیشین آلمان را ملی اعلام کرد و اینک از آن به عنوان موزه استفاده می شود و برای بازدید عموم باز است . مقابل این عمارت مجسمه ویلهلم قرار داده شده است.
   
19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آخرین قیصر آلمان 23 سال در این خانه در « دوم » هلند زندگی کرد

1975 - مجمع عمومی سازمان ملل دهم نوامبر 1975 ضمن تصویب قطعنامه 3379 صهیونیسم را نوعی نژادپرستی اعلام کرد. همین مجمع در دسامبر 1991 تحت فشار جورج بوش (پدر) رئیس جمهور وقت آمریکا با تصویب قطعنامه دیگری که به شماره 4686 ثبت شده است موضوع قطعنامه 3379 را لغو کرد. قطعنامه تازه 111 رای موفق و 25 رای مخالف داشت. نمایندگان بقیه کشورهای عضو غیبت داشتند!

19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جورج بوش (پدر)

1355 - اعلام فضای باز سیاسی توسط رژیم شاه

پس از پیروزی حزب دموکرات آمریکا به رهبری جیمی کارتر، از آنجا که او تز حمایت از حقوق بشر را اعلام کرده بود، تصمیم گرفت تا این نمایش تبلیغاتی را به صورت عینی در کشورهای وابسته‏ای مثل ایران به آزمایش بگذارد. به این ترتیب با اعلام فضای باز سیاسی و حقوق بشر، صحنه سیاسی - اجتماعی و اقتصادی ایران، یکباره از سمت شاهنشاهی ناب که اصالت ملّیت ایرانی آن روز را نشان می‏داد به سوی کارتر گرایی خالص که نشانگر وابستگی صد در صد بود، چرخش یافت و بار دیگر ایران، قربانی شیوه‏های تبلیغاتی آمریکا و حل مشکلات داخلی سردمداران این کشور امپریالیستی گردید.

19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

کارتر نیز همچون کِنِدی رییس جمهور قبلی، به این نتیجه رسیده بود که ادامه سیاست سلطه جویانه آمریکا در کشورهایی که زیر فشار استبداد داخلی و سلطه اختناق آور آمریکا به نقطه انفجار رسیده است، امکان‏پذیر نیست و آمارها نشان می‏داد که عصیان این ملت‏ها چون آتش زیر خاکستر، با هر بهانه‏ای می‏تواند شعله ور گردد. اعلان فضای باز سیاسی در حقیقت پاسخ مثبت محمدرضا پهلوی به کارتر بود که تحولاتی در وضع زندان‏ها و زندانیان سیاسی به وجود آورد. همچنین، تغییراتی ظاهری در این زمینه‏ها برای نمایش به نمایندگان صلیب سرخ جهانی و عفو بین المللی ایجاد گردید و بخشی از محدودیت‏ها و فشارها علیه پخش اعلامیه‏ها، نوارها و رساله‏های عملیه حضرت امام خمینی(ره) برداشته شد. سیاست فضای باز سیاسی، نه تنها رژیم شاه را به اهداف سیاسی خود نائل نکرده وتشنج و خشم ملت را نزدوده بود، بلکه مشکلات جدیدی نیز بر انبوه مشکلات حل نشده قبل افزود، تا این که زمینه‏ای حیاتی برای پیروزی نهضت اسلامی و سقوط رژیم پهلوی، در بهمن 1357 پدید آورد.

1983 - بیل گیتس مدیر عامل ماکروسافت برای اولین ویندوز ۱/۰ را معرفی عمومی کرد.

19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ویندوز ۱/۰

زادروزها

    ۱۴۸۳ - زادروز مارتین لوتر کشیش آلمانی، از پیشوایان نهضت اصلاحات پروتستانی
    ۱۶۹۷ - زادروز ویلیام هوگارت گراورساز، نقاش، طنز نویس تصویری، منتقد اجتماعی و طراح کارتن دنباله‌دار انگلیسی تبار

19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارتین لوتر

    ۱۷۵۹ - زادروز فریدریش شیلر نمایش‌نامه‌نویس و شاعر آلمانی
    ۱۹۱۹ - زادروز میخائیل کلاشنیکف مخترع روس سلاح آ-کا-۴۷ موسوم به کلاشنیکف

19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
فریدریش شیلر

    ۱۹۲۸ - زادروز انیو موریکونه آهنگساز، تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر ایتالیایی
    ۱۹۷۷ - زادروز بریتانی مورفی بازیگر و خوانندهٔ آمریکایی

19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
میخائیل کلاشنیکف

    ۱۳۵۰ - زادروز نیکی کریمی، بازیگر، کارگردان، نویسنده و مترجم ایرانی

19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
نیکی کریمی

درگذشت‌ها

    ۱۸۹۱ - درگذشت آرتور رمبو شاعر فرانسوی
    ۱۹۳۸ - درگذشت مصطفی کمال‌پاشا معروف به آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه

19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مصطفی کمال‌پاشا

    ۱۹۸۲ - درگذشت لئونید برژنف سیاستمدار و دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۲
    ۲۰۰۶ - درگذشت جک پالانس بازیگر آمریکایی

19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جک پالانس

    ۲۰۰۷ - درگذشت نورمن میلر نویسندهٔ آمریکایی
    ۲۰۰۹ - درگذشت روبرت انکه فوتبالیست آلمانی

19 آبان - 10 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
روبرت انکه


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.