اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر تاریخ رویدادهای مهم امروز ایران و جهان : مورخه 14 بهمن برابر با 3 فوریه در تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق

مروری بر تاریخ رویدادهای مهم امروز ایران و جهان : مورخه 14  بهمن برابر با 3  فوریه  در تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق



 امروز 14 بهمن برابر با 3 فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:  

1803 - آغاز تجربه ای نامطلوب برای ایران، تجربه ای که به سیه روزی ایران انجامید

سال میلادی 1803 آغاز تجربه تازه ای برای ایران بود که نتایجی بس نا مطلوب برای این ملت کهن و قرنها یک ابر قدرت توانمند به بار آورده است.

از فوریه این سال، رقابت قدرتهای اروپایی بر سر ایران و استفاده از ایران برای رسیدن به هدفهای استعماری خود در مشرق زمین وارد مرحله تازه و شدید خود شد و مقامات دولتی ایران که با این بازی نا آشنا، وآگاهی های درست و جامعی از اوضاع جهان و تحولات روز نداشتند و بیشتر وقتشان در حرمسرا و چاپلوسی از یگدیکر می گذشت وطن را قربانی و بازنده دراز مدت آن کردند . این اصحاب اختیار به دلیل این گرفتاری ها و نیز کوته فکری ؛ حتی تلاشی برای آشنا شدن با تحولات سیاسی روز به عمل نیاوردند و سرزمین ایران کوچک و از قافله پیشرفت عقب افتاد و ....

تا این سال لرد«ولسلی Lord Wellesley» نماینده انگلستان در هند این سرزمین را به صورت گوشه ثابت امپراتوری در آورده بود. وی که به عنوان نماینده انگلستان در بنگال وارد هند شده بود با سرکوب قدرتهای محلی هند که با هم اتحاد ضمنی داشتند و اخراج فرانسویان و سایر اروپائیان همه این سرزمین پهناور را مستعمره انگلستان کرده بود و فرماندار کل و تام الاختیار آن شده بود و در صدد بستن راههای رخنه غیر به هند و مسدود کردن دیوارهای کوتاه اطراف آن بر آمده بود و ایران را رخنه گاه تشخیص داده بود و به طرح نقشه مداخله پرداخته بود.

ناپلئون دشمن سوگند خورده انگلستان که این را می دانست به فرستادن نماینده پشت نماینده به تهران و دادن هر گونه وعده مساعدت دست زده بود . الکساندر اول تزار تازه روسیه که به سبب برخورداری ازآموزگاری همچون« لاهارپ » سویسی ، نسبت به پدرش اطلاعات تاریخ ــ جغرافیایی و منطقه ای بیشتری داشت در صدد گسترش قلمرو روسیه در جهات جنوب و شرق برآمده بود و در اجرای این سیاست به ژنرال« سی سیانوف » دستور حرکت از تفلیس به سوی ارس را داده بود و در این میان تهران بی خبر از همه جا ، صحنه بازی های این سه قدرت شده بود. نمایندگان این سه قدرت ، هرکدام بر پایه منافع دولت متبوع و بر ضد دو حریف دیگر حرفهایی به مقامات تهران می زدند ؛ به گونه ای که تهران به تدریج به صورت ابزاری در آمده بود که هر چند وقت در دست یکی از قدرت های اروپایی قرار می گرفت و از آن پس ، تاریخ ایران عمدتا شرح همین بازی ها بوده و ....

برای دولت وقت تهران ( زمان سلطنت فتحعلی شاه و ولیعهد نسبتا لایق او عباس میرزا) خطر روسیه لمس شدنی بود ، زیرا نیروهای آن دولت به سرعت شهرهای قفقاز را تصرف می کردند و پیش می آمدند و معلوم نبود که در کجا متوقف شوند.

در این شرایط عباس میرزا دست بکار شد ، نیروهای سی سیانوف را در برخورد اول شکست داد و بسیاری از شهرهای از دست رفته از جمله ایروان ، شوشی ، گنجه و باکو را پس گرفت که در این میان ژنرال روس هم در باکو کشته شد.

عوامل انگلستان و فرانسه که همانند سایه عباس میرزا را دنبال می کردند آموخته بودند که چگونه راه او را به سود سیاست خود تغییر دهند و دیدیم که همین بازی ها ایران را به روز سیاه نشاندو ....

سازش ناپلئون و تزار الکساندر اول در هفتم ژوئیه 1807 در « تیلسیت » و تقسیم اروپا میان خود و باز شدن دست روسیه برای جنگ با عثمانی و ایران و تصرف آلاسکا طعم تلخ دیپلماسی غرب را به عباس میرزا چشانید و تهران با مرخص کردن مستشاران نظامی فرانسه به فرماندهی ژنرال گاردان عملا در آغوش قدرت سوم یعنی انگلستان قرار گرفت که در آرزوی چنین فرصتی بود.
   

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
از راست: ویلیام پیت نخست وزیر انگلستان، الکساندر اول تزار روسیه، ناپلئون ، عباس میرزا ، و فتحعلی شاه قاجار

1830 - روز استقلال یونان از امپراتوری عثمانی

یونان کشوری در جنوب شرقی اروپا و بر کرانه شمالی دریای مدیترانه واقع شده است. مساحت آن 131/957 کیلومتر مربع و جمعیت آن قریب به 11 میلیون نفر می‏باشد. پایتخت یونان شهر آتن و شهرهای مهم آن تسالونیکی،پیرایوس و پاترای است. بیش از 95% مردم یونان مسیحی ارتدوکس و 1/3 درصد مسلمانند. نظام سیاسی یونان جمهوری است و واحد پول آن "دراخما" بود که با رواج یافتن پول واحد اروپائی، یورو جای‏گزین آن گردید. اکثریت مردم یونان ملّیت یونانی داشته و به زبان یونانی جدید صحبت می‏کنند. 25 مارس سال 1821م، یادآور آغاز نبرد آزادی بخش علیه عثمانی در یونان به نام روز ملّی نام گذاری شده است. یونان یکی از قدیمی‏ترین تمدن‏های جهان است که از هزار سال قبل از میلاد واحدهای مسکونی و سیاسی در آن تشکیل شده بود. 338 سال قبل از میلاد، پادشاه مقدونیه، یونان را ضمیمه امپراتوری روم گرداند. امپراتوری عثمانی از سال 1456م دوران تسلط چهارصد ساله خود را بر این کشور آغاز کرد. از سال 1821م، قیام یونانی‏ها علیه عثمانی، با حمایت برخی دولت‏های اروپایی به ویژه روسیه، فرانسه و انگلیس آغاز شد و سرانجام، در سوم فوریه سال 1830، یونان باحکومت پادشاهی به استقلال دست یافت. یونان در طول قرن نوزدهم، درگیر نزاع‏های داخلی و جنگ‏های خارجی بود و با اعلام پایان حکومت سلطنتی در 1973، آرامش در این کشور حاکم گردید.

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1846 - شاه قاجار منطقه سلیمانیه از خاک ایران را بخشید!

محمدشاه قاجار (متولد 1807 و متوفی در سال 1848 ـ سال انقلابات اروپا ـ که دارای 15 زن عقدی و صیغه ای بود و از آنان 11پسر و 9 دختر داشت) به اصرار انگلستان و روسیه، سوم فوریه سال1846 میلادی از حاکمیت ایران بر منطقه سلیمانیه (واقع در عراق امروز) صرف نظر و با انتقال آن به دولت عثمانی موافقت کرد. این منطقه تا آن زمان گوشه ای از قلمرو بلامنازع ایران بود. ساکنان این منطقه عمدتا کُرد و نیز تُرکمان (از بازماندگان طوایف مهاجر آق قویونلو و قره قویونلو) بودند. تا زمان واگذاری سلیمانیه به عثمانی، این دولت بر بسیاری از سرزمین های عربی و از جمله بین النهرین و حجاز دست یافته بود. این سرزمینها در اواخر جنگ جهانی اول به دست انگلستان و فرانسه که مترصد فرصت بودند افتاد که بعدا برپایه منافع خودشان به ترسیم نقشه های جغرافیایی؛ تقسیم و مرزبندی آنها پرداختند و دولت لندن عراق، اردن و کویت را تاسیس کرد و بعدا [اواخر دهه 1920] موافقت کرد که از ادغام حجاز، نجد، حساء و قطیف [این دو منطقه جنوب شرقی و شیعه نشین که در قدیم با جزایر مجاور در خلیج فارس «بحرین» خوانده می شدند و در قلمرو ایران بودند] کشور سعودی بوجود آید.

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمدشاه قاجار

ژنرال پرسی کاکس مبتکر تقسیمبندی و اسمگذاری ها در منطقه اشغالی انگلستان بود که نام قدیمی (ایرانی)را بر عراق گذارد و طرف فرانسوی را وادارکرد که نام قدیمی (رومی) بر سوریه بگذارد که قبلا شام (شامات) بود. کاکس بود که نام رود اردن + طایفه کوچ داده شده هاشمی از حجازرا بر اردن گذارد [اردن هاشمی] که قبلا چنین کشوری وجود نداشت. کاکس که قبل از جنگ جهانی اول کنسول دولت لندن در بوشهر و پس از جنگ نماینده آن دولت در تهران بود پیشنویس قرارداد با وثوق الدوله را با هدف تحت الحمایه لندن کردن ایران تنظیم کرده بود. کاکس که در 1864 به دنیا آمده بود در سال 1937 درگذشت و ماموریت او که روابط حسنه با خاندان سعودی داشت منطقه خاورمیانه و هندوستان بود. ایجاد کویت از طرحهای او بود که آن را در 1913 تنظیم کرده بود.

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
منطقه سلیمانیه

1870 - با تصویب اصلاحیه پانزدهم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا همه شهروندان این کشور فارغ از رنگ و نژاد به حق رای دادن دست یافتند.

1871 - «کمون پاریس» و دفاع بی سابقه و طولانی همشهریان

واحدهای ارتش فرانسه مامور دفاع از پاریس 29 ژانویه سال 1871 پس از پنج ماه مقاومت در برابر ارتش آلمان به دلیل کمبود خوار و بار در شهر؛ اعلام تسلیم کردند، ولی گارد ملی شهر، روشنفکران و کارگران با ایجاد جنبش «کمون Commune» به مقاومت ادامه دادند و این بار، عمدتا در برابر دولت شکست خورده فرانسه، و مانع بازگشت مقامات دولتی شدند که با نزدیک شدن آلمانی ها از پاریس خارج شده بودند.

در پی ایجاد کمون پاریس، جنبش های مشابهی در چند شهر دیگر فرانسه از جمله لیون و مارسی تشکیل و زمام امور را به دست گرفتند.

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
بیسمارک

ارتش فرانسه در دوم سپتامبر 1870 در «سدان» از ارتش پروس (برلن) شکست خورده بود و 18 ژانویه امپراتور پروس در «ورسای» فرانسه تاج امپراتوری آلمان واحد را برسر گذارده بود و خود را قیصر همه آلمان اعلام داشته بود. بیسمارک که از قبل، طرح جنگ با فرانسه را به عنوان سومین "جنگ اصطلاحا محدود" خود تهیه کرده بود؛ در یک فرصت مناسب با چند دسیسه فرانسه را تحریک به آغاز آن کرده بود.

 هدف بیسمارک از این جنگها تامین وحدت آلمان بود که در طول تاریخ عمدتا به صورت امیر نشین های مستقل عمل کرده بود.

«کمون پاریس» به نام مخالفت با شرایط قرارداد صلح با آلمان که دولت فرانسه آن را امضاء کرده بود و متعهد به پرداخت غرامت شده بود دست به قیام زده بود و از دولت سلب حاکمیت و صلاحیت کرده بود.

 حکومت «کمون» برپاریس ماهها طول کشید. کمونار(Communard) ها که سربند سرخ رنگی بر سر می بستند و مرکب از مردان و زنان عمدتا مسلح بودند تا 28 ماه مه بدون برخورد با نیروهای دولتی فرانسه به حکومت کردن پرداختند و اعلام داشتند که به همان گونه که پیش از پیدایش حکومت، گروههای انسانی برادروار باحقوق مساوی و استفاده مشترک از منابع، زندگی می کردند و طبقه و امتیاز نبود از این پس هم در قلمرو آنان نخواهد بود؛ همه برابر و کارگرند و در تولید ومصرف شریک یکدیگرند و مطلقا برتری وجود نخواهد داشت. مردم در حکومت شریکند و تصمیمات به صورت گروهی گرفته می شود.

دولت فرانسه که نمی توانست این وضعیت را برای مدتی طولانی تحمل کند، نیمه شب 28 ماه مه واحدهای ارتش را از طریق محله اعیان نشین پاریس وارد شهر کرد و جنگ خیابانی سربازان با کمونارها نزدیک به دو ماه طول کشید. نبرد خیابانی و خانه به خانه، بسیار شدید و قهرمانانه بود. محله های کارگرنشین با تمام وجود از کمونارها دفاع کردند. یک گردان از زنان مسلح کمونار که به ابتکار یک زن روس تشکیل شده بود تا آخرین نفر جنگید. همه خیابانها و کوچه های پاریس سنگر بندی شده و به صورت خاکریز در آمده بود.

 در نبرد خیابانی پاریس جمعا 25 هزار تن کشته شدند. پس از پایان نبرد خیابانی پاریس و بازگشت مقامات دولتی به شهر، اعلام شد که نظام فرانسه جمهوری خواهد بود. سالها بود که باردیگر نظام سلطنتی به فرانسه باز گشته بود و پادشاه فرانسه در «سدان» تسلیم نیروهای آلمان شده بود. کمون پاریس در آن سال شکست خورد، ولی این اندیشه همچنان باقی مانده است.
   
14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جمعی از کشته شدگان جنگهای خیابانی سال 1871 پاریس در تابوتها

1327 ش - امضای قرارداد نفتی گس - گلشاییان بین ایران و انگلستان

محیطی که پس از سرکوبی مخالفان دولت محمد ساعد نخست وزیر محمد رضا پهلوی در کشور فراهم شده بود، به نظر عوامل انگلیس، برای حل مسأله نفت و تحکیم نیروی استعماری آن دولت مناسب بود، زیرا اکثریت مجلس از نظر دولت وقت حمایت می‏کردند، بسیاری از مخالفین مرعوب شده بودند و رهبر روحانی مردم، آیت‏اللَّه کاشانی، در تبعید بود. بنابراین، مجلس پانزدهم درصدد بود که خدمت خود را در جهت تثبیت غارتگری انگلیس انجام دهد.

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمد ساعد

به همین مناسبت، هیئت نمایندگی شرکت نفت انگلیس و ایران به ریاست گس وارد تهران شد و قرارداد الحاقی گس - گلشاییان با مذاکراتی تنظیم گردید که ادامه حضور انگلستان را توجیه می‏کرد. این لایحه با شتابزدگی تمام در حالی‏که بیش از چند روز از عمر مجلس پانزدهم باقی نمانده بود، به امید این‏که هیچ نیروی مخالفی وجود نخواهد داشت با قید دوفوریت تقدیم مجلس گردید. اما با وجود اصرار دربار و دولت، اقلیت مجلس با پشتیبانی افکار عمومی و با نطق‏های مفصّل، وقت مجلس را گرفتند و مانع تصویب آن شدند. این قرارداد در جریان دولت‏های بعد، محل اختلاف بود تا این که در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران در 29 اسفند 1329 ش، ملغی گردید.

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
گلشائیان

1357 ش - مصاحبه مهم امام خمینی (ره) با خبرنگاران خارجی و داخلی

متن صحبت های امام به اسن شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم. من سلطنت شاه را قانونی نمی دانم. رژیم سلطنتی از اول غیرقانونی بود. مجلس مؤسسان به زور تأسیس شد و به این ترتیب رژیم شاه از اول جنبه قانونی نداشت. ما این دولت را نمی توانیم بپذیریم. ملت ایران رأی بر سقوط سلطنت داده است. بنابراین ما نه مجلس را قبول داریم و نه حکومت را قانونی می دانیم. باید دولت کنار برود. شورای انقلاب حکومت تعیین خواهد شد و حکومت موقّت موظف خواهد بود که مقدمات رفراندوم را تهیه کند. قانون اساسی که تدوین شده به آراء عمومی گذاشته می شو که اگر مردم قبول کردند رژیم جمهوری و قانون جمهوری خواهد بود. من اعلام می کنم که دولت فعلی غاصب است و غیرقانونی است و اگر زیادتر از این لجاجت کنند، مسئول خواهند بود. آیت الله خمینی در پاسخ سؤالات خبرنگاران گفتند: بختیار را در صورتی می پذیرم که استعفا بدهد. در موقعی دیگر نتوانیم راه حل مسالمت آمیز پیدا کنیم و من باید نصیحت کنم که دولت غاصب کاری نکند که مجبور شویم مردم را به جهاد دعوت کنیم. ما از ارتش می خواهیم هرچه زودتر به ما متصل شوند. ما می خواهیم ارتش مستقل باشد و از قید اجانب خارج شود. آزاد شود. آنها فرزندان ما هستند ما به آنها محبت داریم باید به دامن ملت بیایند. ارتش و ملت از همدیگر هستند. ارتش باید از دولت غاصب کنار برود تا مردم تکلیفشان را با او معین کنند. ما برای اقلیت های مذهبی احترام قائل هستیم. تمام اتباع خارجی در ایران به طور آزاد زندگی خواهند کرد. نظر من راجع به رادیو و تلویزیون و مطبوعات اینست که در خدمت ملت باشد. دولت ها حق هیچ نظارت ندارند.

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1357 ش - شاپور بختیار اعلام کرد: حاضر به همکاری با طرفداران آیت الله خمینی است. او روشن ساخت که او نه تنها وزرای طرفدار خمینی را در رابطه با حل و فصل مسائل خواهد پذیرفت بلکه نقش آیت الله را در رابطه با حل و فصل مسائل اجتماعی و مذهبی نیز می پذیرد. بختیار گفت در 50 سال گذشته ارتش هرگز تا این حد از یک نخست وزیر اطاعت نداشته است. ولی من نمی خواهم از ارتش علیه مردم استفاده کنم زیرا این عمل نه دموکراتیک خواهد بود نه عاقلانه.

1898 - کودتا در پاراگوئه و سرنگونی استروسنر دیکتاتور این کشور

آلفرد اِستروسْنِر، رئیس جمهور سابق پاراگوئه و دیکتاتور این کشور، در سال 1954م با یک کودتا به ریاست جمهوری پاراگوئه دست یافت. وی از این سال تا سال 1988م، طی هفت بار انتخابات ریاست جمهوری پاراگوئه، خود را منتخب مردم خواند و به مدت 34 سال تمام بر این کشور کوچک امریکای جنوبی حکومت کرد. استروسْنر در این مدت پاراگوئه را از نظر صنعتی توسعه بخشید ولی سرکوب شدید آزادی‏خواهان و وجود اختناق در این کشور طی سال‏های حکومتش موجب شد کلیساهای کاتولیک علیه وی دست به کار شوند. هم‏چنین پاراگوئه در سال‏های زمام‏داری استروسْنر، بالاترین رقم مهاجرت از کشور را در امریکای جنوبی به خود اختصاص داده بود. حکومت آلفردو استروسنر سرانجام در سوم فوریه 1989م طی یک کودتای نظامی ساقط شد و او مجبور به خروج از کشور گردید. آندرز رودریگز رهبر کودتا که از نظامیان نزدیک استروسنر و از افراد مورد اطمینان او در هیأت رهبری پاراگوئه به شمار می‏رفت، هنگام عزیمت رئیس‏جمهورِ ساقط شده این کشور به شیلی وی را شخصاً تا فرودگاه بدرقه کرد. با سرنگونی استروسنر، ژنرال آندرز فرمانده نیروی زمینی، حکومت را در دست گرفت و بلافاصله فرمان برگزاری انتخابات آزاد را در پاراگوئه صادر کرد. رودریگِز، خود تا سال 1993م در سمت ریاست جمهوری بود و در این سال، قدرت به دست غیرنظامیان منتقل شد.

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلفرد اِستروسْنِر

1986 -  استودیوی انیمیشن پیکسار توسط استیو جابز در کالیفرنیا تاسیس شد.

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

2009 - «امید ایران» در مدار زمین

چهاردهم بهمن 1387 (دوم فوریه 2009) ماهواره «امید ایران» در مدار زمین قرارگرفت. این ماهواره که با موشک سفیر ـ 2 به مدار زمین فرستاده شده بود دارای هشت آنتن مخابراتی بود و هر شبانه روز 15 بار کره زمین را دور می زد. به این مناسبت در ایران، چهاردهم بهمن ماه «روز فناوری فضایی» نامگذاری شده است. ایران قبلا با یک موشک روسیه ماهواره مخابراتی به مدار زمین فرستاده بود. در تهران تاکید شده بود که در ساخت و پرتاب ماهواره «امید ایران» و موشک بالابرنده آن از کمک و همکاری دیگران استفاده نشده است. «امید ایران» درست 43 سال پس از فرود آمدن آرام نخستین ماهواره ساخت دست بشر در کره ماه به مدار زمین فرستاده شد. دانشمندان روس سوم فوریه 1966 لونای نهم را در کره ماه فرود آورده بودند که ثابت شد برخلاف تصور، سطح ماه بمانند سطح کره زمین سخت است. روسها چهارم اکتبر 1957 نخستین ماهواره ساخت بشر ـ Sputnik-1 را در مدار زمین قرارداده و 12اپریل 1961 یوری گاگارین را به فضا فرستاده بودند که با این کار، مسابقه موشکی ـ فضایی قدرت های وقت آغاز شد.

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

 «امید ایران» روزی گردش خودرا پیرامون کره زمین آغاز کرد که 521 سال پیش آن استعمار مشرق زمین توسط اروپاییان با ورود «بارتولمو دیاز Bartolemeu Dias» دریانورد پرتغالی به جنوب قاره آفریقا (دماغه امید نیک) شروع شده بود. دیاز که سوم فوریه سال 1488 پا بر ساحل خلیج موسل Mossel Bay در جنوب آفریقا گذارد نخستین اروپایی بود که با همراهان تا این حد از راه دریا به سوی شرق پیش آمده بود و جانشینانش از همین طریق وارد سواحل شرقی آفریقا، هند، خلیج فارس، اندونزی و ... شدند.

زادروزها

    ۱۸۰۹ - زادروز فلیکس مندلسون، آهنگساز، پیانیست، ارگ‌نواز و رهبر ارکسترآلمانی.
    ۱۸۷۴ - زادروز گرترود استاین، رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و شاعر آمریکایی؛ ایجادگر اصطلاح نسل گمشده.
    ۱۸۹۴ - زادروز نورمن راکول نقاش و تصویرگر آمریکایی

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلوار آلتو

    ۱۸۹۸ - زادروز آلوار آلتو، بزرگترین معمار فنلاند؛ از بنیانگذاران معماری مدرن.
    ۱۹۶۰ - زادروز یوآخیم لوو، فوتبالیست و مربی آلمانی؛ سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان.

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
الیزابت بلکول
    ۱۰۲۷ - بندیکت سیزدهم، یکی از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم
    ۱۱۹۹ - الیزابت بلکول، نخستین پزشک زن در آمریکا، مبارز راه حقوق زنان و مخالف برده‌داری

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
یوآخیم لوو

    ۱۳۵۲ - سید شهاب‌الدین حسینی، بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون
    ۱۳۶۰ - سید جلال حسینی، بازیکن فوتبال اهل ایران

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
سید شهاب‌الدین حسینی

درگذشت‌ها

    ۱۴۵۱ - درگذشت مراد دوم، ششمین سلطان و خلیفه امپراتوری عثمانی.
    ۱۹۲۴ - درگذشت توماس وودرو ویلسون، سیاستمدار دموکرات آمریکایی؛۲۸مین رئیس‌جمهور آمریکا.

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
توماس وودرو ویلسون

    ۱۹۲۵ - درگذشت الیور هویساید، مهندس برق، ریاضیدان و فیزیکدان خودآموخته انگلیسی.
    ۱۹۵۱ - درگذشت آگوست هورش، بنیانگذار شرکت آئودی.

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آگوست هورش

    ۱۹۷۵ - درگذشت ام کلثوم، از محبوب‌ترین خوانندگان زن در جهان عرب.
    ۱۳۷۳ - دکتر عباس زریاب خویی، مترجم، مورخ و کتاب‌شناس ایرانی (زادهٔ ۱۲۹۸)

14 بهمن - 3 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
دکتر عباس زریاب خویی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.