اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر تاریخ رویدادهای مهم امروز ایران و جهان : مورخه 17 بهمن برابر با 6 فوریه در تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق


مروری بر تاریخ رویدادهای مهم امروز ایران و جهان : مورخه 17  بهمن برابر با 6  فوریه  در تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق


امروز 17 بهمن برابر با 6 فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:  

1745 - بخشودگی فرماندار فارس و جنگ با عثمانی بر سر ارمنستان

ششم فوریه 1745 (بهمن ماه 1123) نادرشاه محمدتقی شیرازی فرماندار فارس را که نافرمانی کرده بود پس از دستگیری مورد بخشودگی قرارداد و مشاور خود کرد.

محمدتقی (محمدتقی خان) که قبلا به دستور نادر با سپاهی به مسقط و بحرین رفته و امیران عُمّان و بحرین را که اواخر عهد صفویه و با استفاده از ضعف دولت نافرمان شده و راه استقلال در پیش گرفته بودند سرکوب کرده بود در بازگشت به شیراز به شکلی سرکش شده بود که مغلوب نادرشاه شد و چون پوزش خواست، نادر اورا نظر به خدمات پیشین وی به کشور و داشتن معلومات استرتژیک بخشید و با خود به جنگ با عثمانی بُرد که همان سال روی داد. در این جنگ که در ناحیه مُرادتپه (6 کیلومتری شهر ایروان) صورت گرفت، سپاه عثمانی که به قصد تصرف ارمنستان شمالی تا ایروان پیش آمده بود بسختی شکست خورد.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1878 - سالروز انتشار نخستین نشریه دانشگاهی

اواخر ژانویه در سال 1878 دانشگاه آمریکایی «ییل» نخستین نشریه دانشگاهی به نام «ییل نیوز» را منتشر ساخت و دانشگاههای دیگر از آن اقتباس کردند. دیوان عالی آمریکا حکم داده است: از آنجا که نشریات دانشگاهی با کمک هزینه دولت انتشار می یابند، حق گرفتن اگهی تجاری و تکفروشی ندارند.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1918 - در انگلستان به زنان حق شرکت در انتخابات و دادن رای داده شد مشروط براینکه در سنین بالای 30 می بودند.

1933 - روزی که «روزولت» مجبور شد بانکهای آمریکا را ببندد

نمونه هایی از صفهای طولانی صاحبان حسابهای بانکی در فوریه 1933

«فرانکلین دی. روزولت» که در اوج رکود اقتصادی ایالات متحده به ریاست این فدراسیون انتخاب شده بود بانکهای این کشوررا از ششم فوریه سال 1933 به مدت ده روز تعطیل کرد؛ زیراکه پیش از این روز، مردم برای بیرون کشیدن پس اندازهای خود و با آن پولها هجوم برای خرید که سطح قیمتهارا شدیدا بالا می بُرد به بانکها هجوم بُرده بودند. به علاوه، موجودی بانکها برای پرداخت ها کافی نبود و مقابل بانکها صفهای طولانی تشکیل شده بود و بیم آن می رفت که همین صفوف تبدیل به تظاهرات، شورش و عصیان شود.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آمریکا از سال 2008 نیز وارد یک بحران اقتصادی شده است که علت عمده آن افزایش بدهی دولت این کشور و تداوم کسر بودجه آن در سالهای اخیر است که جمع این بدهی و اعتبارات در سال 2012 از سقف 15 تریلیون دلار بالاتر رفته است.

1943 - تغییر نظر 180 درجه ای مجلس شورای ملی در هفت روز!

مروری بر رویدادهای سیاسی نیمه دوم بهمن ماه 1321 (فوریه 1943 ) ایران، یک تغییر نظر 180 درجه ای مجلس شورای ملی را نشان می دهد که در کشورهای دیگر کمتر سابقه دارد.

پارلمان ایران در پی کنارگیری ده وزیر کابینه قوام السلطنه نخست وزیر وقت، هفدهم بهمن ماه 1321 در یک رای گیری وی را در سمت نخست وزیری تثبیت کرد تا کابینه تازه تشکیل دهد. همین مجلس یک هفته بعد، در حالی که قوام هنوز نخست وزیر بود، در یک رای گیری دیگر ابراز تمایل به نخست وزیری علی سهیلی کرد که جای قوام را گرفت و سه روز بعد وزیران خود را معرفی کرد!. در هر دو کابینه الهیار صالح وزیر دارایی بود که دو ماه بعد بر اثر اختلاف با دکتر میلسپو مستشار آمریکایی مالیه کناره گیری کرد.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
علی سهیلی

در زمان دولت علی سهیلی بود که لایحه مهم آموزش و پرورش عمومی، یکسان و رایگان به صورت قانون در آمد.

1952 - الزابت دوم ملکه انگلستان شد

جورج ششم پادشاه انگلستان درگذشت و دختر 25 ساله اش الیزابت به نام الیزابت دوم برجای او نشست. الیزابت هنگام مرگ پدر در کنیا و در یک شکارگاه بود که به لندن بازگشت. الیزابت دوم متولد 21 اپریل 1926 از آن زمان ملکه انگلستان و 15 کشور دیگر عضو جامعه مشترک المنافع است. این جامعه مرکب از مستعمرات و مهاجرنشینان سابق دولت لندن دارای 54 عضو است. حکومت انگلستان پارلمانی است و نخست وزیر (برگزیده مجلس) بر کشور حکومت می کند. عکس مقابل در سال 1952 از الیزابت دوم برداشته شده است.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1958 - یک هواپیمای مسافربر انگلیسی هنگام برخاستن از فرودگاه مونیخ آلمان سرنگون شد و 38 تن ازجمله 8 فوتبالیست عضو تیم منچستر یونایتد کشته شدند.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1980 - روزی که به حکم صادق خلخالی 145 افسر ارتش برکنار شدند

طبق حکم صادق خلخالی قاضی شرع دادگاه انقلاب، از هفدهم بهمن ماه 1358 (ششم فوریه 1980) 145 افسر ارتش ایران (نیروهای زمینی، هوایی و دریایی) برکنار و ممنوع الخروج از کشور شدند. یکی از برکنار شدگان یک ارتشبد بود و بقیه از سروان تا سپهبد. بیشتر این شمار، درجه سرتیپی داشتند.

خبرنگاران به نقل از خلخالی نوشته بودند که برکنارشدگان با انقلاب موافق نبودند و از تبلیغ علیه انقلاب خودداری نمی کردند. به علاوه، طبق اطلاعات به دست آمده برخی از آنان قبلا مرتکب سوء استفاده از مقام شده بودند که نیاز به رسیدگی بیشتر دارد.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
صادق خلخالی

پس از آغاز جنگ عراق با ایران در اواخر شهریور سال بعد (سال 1359) برخی از این افسران داوطلبانه به ارتش بازگشتند تا در دفاع از کشور شرکت کنند.

2005 - آیا بخاری گاز سوز ایرانی نخست وزیر گرجستان را کشت؟

بالاخره مرگ «زوراب ژوانیا» نخست وزیر گرجستان را به گردن بخاری گاز سوز ساخت ایران انداختند. وی که از متحدان «سا کاشویلی» رئیس جمهور و از سران انقلاب نارنجی سال 2004 گرجستان بشمار می رفت و متمایل به اتحاد گرجستان با بلوک غرب بود دوم فوریه 2005 برای دیدار دوست خود «رائول یوسوپوف» به آپارتمان او رفت و چون دیر کرد، "بادی گارد" به سلفون او زنگ زد که جواب نشنید. خواست با شکستن در وارد آپارتمان شود که موفق نشد. پلیس محل را خبر کرد و از پنجره وارد آپارتمان شدند و جسد زوراب را در اطاق نشیمن و رائول را در آشپزخانه یافتند. نخست، احتمال سوء قصد داده شد و حتی گفته شد که کار جاسوسان خارجی[روسیه] بوده ولی پس از معاینه اجساد معلوم شد که مرگ بر اثر استنشاق گاز طبیعی (مورد مصرف در خانه) بوده که از بخاری آپارتمان نشت کرده و بخاری ساخت ایران و وارداتی بوده است. با وجود این، احتمال سوء قصد و توطئه کاملا منتفی نشده است.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
زوراب ژوانیا

2006 - کشتی قراضه مصری باعث مرگ نزدیک به هزار انسان شد!

یکم فوریه 2006 یک کشتی مسافربر مصری که میان کشور سعودی و مصر در رفت و آمد منظم بود براثر هوای توفانی دریای سرخ در این دریا غرق شد. این کشتی حامل 1300 تا 1400 مسافر و عمدتا مصری بود که تنها چهارصد نفرشان زنده از دریا گرفته شده بودند. بیشتر مسافران را مصریانی تشکیل می دادند که در کشور سعودی کار می کردند و یا به زیارت حج رفته بودند که باز می گشتند.

گفته شده بود که کشتی غرق شده بیش از عمر مجاز کار کرده بود و قبلا در حراج از یک شرکت اروپایی خریداری شده بود. بستگان مقتولان حادثه برضد مقامات مصری که اجازه کار به این کشتی فرسوده داده بودند دست به تظاهرات و اعتراض زده بودند!

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1385 - برکناری عباسعلی عمید زنجانی از ریاست دانشگاه تهران.

زادروزها

    ۱۶۶۵ - زادروز آن استوارت، ملکه انگلستان، اسکاتلند و ایرلند.
    ۱۹۱۱ - زادروز رونالد ریگان، بازیگر و سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی؛ چهلمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
رونالد ریگان

    ۱۹۱۲ - زادروز اوا براون، همسر آدولف هیتلر.
    ۱۹۳۲ - زادروز فرانسوا تروفو، فیلمساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی فرانسوی.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اوا براون

    ۱۹۴۵ - زادروز باب مارلی، خواننده صاحب سبک رِگِی، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار و فعال اجتماعی جامائیکایی.
    ۱۶۱۱ - چونگ‌جن، آخرین امپراتور دودمان مینگ.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
باب مارلی

    ۱۹۲۴ - جین یونگ نویسنده چینی.

درگذشت‌ها

    ۱۷۹۳ - درگذشت کارلو گولدونی، نمایشنامه‌نویس ایتالیایی.
    ۱۹۱۸ - درگذشت گوستاو کلیمت، نقاش نمادگرای اتریشی.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلینوش طریان

    ۱۹۵۲ - درگذشت جرج ششم، پادشاه بریتانیا
    ۲۰۰۲ - درگذشت عبدالکریم قریب پدر علم زمین شناسی ایران
    ۲۰۱۰ - درگذشت آلینوش طریان فیزیکدان ایرانی ، مادر نجوم ایران
    ۲۰۱۱ - درگذشت گری مور، آهنگ‌ساز، گیتاریست و خواننده ایرلندی

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
گری مور

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.