اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر تاریخ رویدادهای مهم امروز ایران و جهان : مورخه 20 بهمن برابر با 9 فوریه در تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق


مروری بر تاریخ رویدادهای مهم امروز ایران و جهان : مورخه 20  بهمن برابر با 9  فوریه  در تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق


امروز 20 بهمن برابر با 9 فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:  

867 - آزاد شدن ایران خاوری از سلطه عرب

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
مجسمه قهرمان ملی ایرانیان ـ یعقوب لیث

یعقوب لیث سیستانی (صفّار) متولد 25 اکتبر سال 840 در حومه شهر زرنج Zaranj (زرنکا Zaranka= زرنگ Zarang ـ افغانستان امروز و واقع در مرز شرقی ایران امروز) مبارز خستگی ناپذیر راه تجدید استقلال و یکپارچگی ایرانزمین، حاکمیت ملّی ایرانیان و یک قهرمان ملی، کار آزادکردن هرات، بامیان، بلخ، کابل، غزنه و بُست از سلطه عرب (تازیان) را نهم فوریه سال867 مصادف با 20 بهمن تکمیل کرد.
    
یعقوب در طول یازده سال بعد نیشابور، گرگان، کرمان، فارس و خوزستان را هم از چنگ عرب خارج ساخت و به مهاجرت طوایف عرب به ایران پایان داد. و ی درجریان پیشروی به سوی بغداد برای برانداختن خلافت عباسیان، در ناحیه دیرالعاقول (کنار دجله) با سپاه اعزامی حکومت عباسیان رو به رو شد و به نبرد پرداخت ولی موفقیت نداشت زیراکه نیروهای خلیفه آب دجله را در مسیر حرکت نظامیان اورا جاری ساخته بودند و در این وضعیت نبرد آغاز شده بود.

یعقوب که خودرا برای حرکت دیگری به سوی بغداد آماده می کرد پیشنهاد سازش معتمد عباسی خلیفه وقت را رد کرد. وی درخوزستان خودرا برای لشکرکشی دیگری به سوی بغداد آماده می کرد که پنجم ژوئن 879 در گنُدیشاپور براثر بیماری قولنج و در 39 سالگی درگذشت و در همانجا که اُردو زده بود (حومه شهر) و در محلی به نام شاه آباد مدفون شده است.

اگر یعقوب خوزستان را آزاد نکرده بود، ایران بمانند بخش خاوری آن (آریانا که انگلیسی ها بر آن نام افغانستان گذارده اند) دارای نفت نبود و از سال 1901 تا کنون دچار این همه تلاطم نمی شد. نفت برای ایرانیان که همه به درآمد آن چشم دوخته اند بدبختی ببار آورده است ازجمله فساد اداری و رقابت بر سر کسب قدرت و ....

1520 - بیش از ۵۰ نفر در حادثه حمام خون استکهلم به دست سربازان دانمارکی اعدام شدند.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1924 - روزی که نخجوان منطقه خود مختار اعلام شد و ...

منطقه نخجوان که طبق قرارداد ترک مخاصمه ایران و روسیه در سال 1828 موسوم به «ترکمن چای» از ایران جدا شده است نهم فوریه سال 1924 از سوی دولت مسکو به صورت یک منطقه خود مختار اعلام شد. در قدیم، نخجوان «نکزوانا» و «نکزوان Naxuan» تلفظ می شد و از زمان تاسیس کشور ایران به دست کوروش بزرگ تا 1828 گوشه ای از خاک اصلی ایران بود. قرارداد ننگین ترکمن چای هم بمانند قرارداد گلستان با پادرمیانی انگلستان به سران ناآگاه و حرمسرادار مغول تبار وقت تهران قبولانده شده بود. در سال 1991 و در پی فروپاشی شوروی که برجای امپراتوری روسیه نشسته بود، بسیار از میهندوستان ایرانی انتظار داشتند که دولت ایران ولو به صورت سمبولیک دو قرارداد مورد بحث را لغو و کان لم کن اعلام دارد زیرا که طرف دوم قرارداد، دیگر وجود نداشت.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1955 - آغاز خانه سازی در نارمک از سوی دولت

در این روز در سال 1333(فوریه 1955) کار خانه سازی در اراضی نارمک واقع در شرق تهران که به اقساط و به متری چهل ریال (چهار تومان = 40 قران) به کارمندان دولت و معلمان تهران فروخته شده بود از سوی بانک ساختمانی (بانک مسکن امروز) متعلق به دولت آغاز گردید و در مدتی کمتر از 3 سال، هزار خانه دو و سه اطاقه ویلایی در این اراضی ساخته شد و به اقساط در اختیار صاحبان همان اراضی قرار گرفت. این خانه ها به سبک خانه سازی در آمریکا فاقد دیوار (حصار) بود. انتقال (فروش) این اراضی و ساختمانها تا سالها ممنوع بود. به علاوه، تا ده سال سند قطعی به صاحب زمین داده نشده بود.

در آن زمان نارمک یک شهرک مدرن در حاشیه تهران بود که شهردار آن را هم بانک ساختمانی تعیین می کرد.

1555 - آتش زده شدن در اروپا به جرم کفر و الحاد

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصویر در میان چوب قراردادن کشیش رولاند برای آتش زده شدن

یک معلم و یک کشیش در این روز (نهم فوریه) در دو سال مختلف در اروپا به جرم کفر و الحاد آتش زده شدند. یکی از ایندو کشیشی انگلیسی و پروتستان بود که در یک کلیسا در منطقه سافُلک بکار ترویج مشغول و رولاند تیلور Rowland Taylor نام داشت و 45 ساله بود. جرم او ترجمه انجیل به اقتباس از مارتین لوتر بانی پروتستانیسم بود. لوتر انجیل را به زبان آلمانی ترجمه کرده بود و رولاند سرگرم ترجمه کردن آن به زبان انگلیسی بود که دستگیر و در یک دادگاه مذهبی مرکب از روحانیون مسیحی محاکمه و روز نهم فوریه 1555 در ملاء عام آتش زده شد (تصویر بالا که یک نقاش از صحنه اعدام ترسیم کرده است).

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
مجسمه وانینی، کار قرن 20

در همین روز لوسیلو وانینی Lucilio Vanini (معروف به: جی. سزار) اندیشمند 34 ساله ایتالیایی را در فرانسه و به حکم یک دادگاه مذهبی آتش زدند. وی متهم شده بود که گفته بود آفریقائیان به دلیل رنگ پوست و قیافه و ترکیب صورت و استخوان لگن خاصره از تکامل میمون بوجود آمده اند. وی یک معلم بود و چون در ایتالیا تحت تعقیب یک محکمه مذهبی قرار گرفت به سویس و از آنجا به فرانسه گریخت که در اینجا اورا دستگیر، محاکمه و به اعدام (آتش زده شدن) محکوم کردند. دادگاه حکم داده بود که نخست چشمان اورا از حدقه درآورند و بعد خودش را آتش بزنند که حکم نهم فوریه 1619 به اجرا درآمد.
 
 طریقه آتش زدن این بود که در اطراف محکوم چوب قرار می دادند و چوبهارا به بدن او می بستند و سپس روغن روی چوبها می ریختند و آتش می زدند.

1694 - آغاز حکومت جمهوری در انگلستان به ریاست "الیور کراموِل"

اولیور کراموِل، فرمانده ارتشی بود که حامیان پارلمان انگلیس تشکیل داده بودند تا به عنوان اعتراض به استبدادِ چارلز اول، پادشاه این کشور به مقابله با وی بپردازد. ارتش چارلز اول در رویارویى با نیروهای مجلس شکست خورد و خود شاه به حکم مجلس در 30 ژانویه سال 1649م گردن زده شد. با شکست سلطنت‏طلبان، مجلس انگلیس در روز 9 فوریه 1649م، نظام پادشاهی را لغو و حکومت جمهوری را جای‏گزینِ آن کرد و کرامول را به عنوان اولین رئیس جمهور انگلستان برگزید. با این حال، کرامول که به حمایت از اقتدار مجلس قیام کرده بود، با دستیابی به قدرت، پارلمان قبلی و پارلمان تشکیل شده در زمان خود را منحل ساخت و با عنوان فرمان‏روای نگهبان تا زمان مرگ به حکومت مقتدرانه خود ادامه داد. کرامول در مدت حدود 9 سال حکومت مستبدانه خود، جنگ‏های زیادی کرد که فجیع‏ترین آنها، حمله به ایرلند و کشتار گسترده مردم این سرزمین به خاطر مخالفت با او، بود. کرامول سرانجام در سوم سپتامبر 1658م درگذشت و پسرش جانشین او شد. اما وی نیز پس از هشت ماه حکومت، به خاطر بی‏کفایتی و نیز فشار سران ارتش، مجبور به استعفا گردید وبار دیگر نظام سلطنتی در انگلیس احیا شد.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اولیور کراموِل

1918 - با استعفای قیصر ویلهلم دوم از سلطنت آلمان پس از انقلاب آلمان حاکمیت این کشور به جمهوری تبدیل شد.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
قیصر ویلهلم دوم

1957 - نخستین موشک قاره پیمای جهان

نخستین موشک قاره پیمای جهان که به نام R-7 Semyorka بسال 1957 به دست دانشمندان موشکی ـ فضایی شوروی ساخته شده بود نهم فوریه 1958 پس از آزمایش های متعدد به واحدهای مربوط تحویل داده و به اصطلاح؛ عملیاتی شد. با این حساب، موشک قاره پیما (موشک چند مرحله ای بالیستیک اینترکنتیننتال) نهم فوریه 2012 پنجاه و پنج ساله شد.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

روسها از این نوع موشک تا سال 1961 بیست و هشت دستگاه ساخته بودند. یکی از همین موشکها Sputnik-1 (سپوتنیک ـ 1)نخستین ماهواره جهان را که آن هم ساخت روسیه بود در مدار زمین قرار داد. رسانه ها نخستین موشک قاره پیمای جهان را SS-6 می خواندند.

1863 - تشکیل اولین جلسه صلیب سرخ

"کمیته بین المللی صلیب سرخ" که در سال 1863 میلادی تأسیس شد و از 25 نفر از بزرگان سوئیسی تشکیل شده بود که هنگام جنگ به عنوان میانجی بی طرف خدمت کنند.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1291 ش - واگذاری امتیاز خط آهن خرمشهر - خرم ‏آباد به انگلستان

دولت انگلستان که به راه‏های ارتباطی مطمئن و امن در جنوب ایران نیاز ضروری داشت تا به وسیله آن، تجارت بازرگانان انگلیسی و منافع حیاتی آن کشور را تضمین و حفظ کند در این تاریخ موفق به اخذ امتیاز احداث راه آهن مُحَمَّرَه (خرمشهر) - خرم آباد و بروجرد شد. این امتیاز سه روز پس از امتیاز مشابهی بود که از جانب دولت ایران، به روسیه واگذار گردیده بود.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1357 - مهندس مهدی بازرگان برنامه دولت موقت را اعلام نمود

بازرگان در نخستین سخنرانی اش در برابر مردم گفت: مأموریتی که رهبر انقلاب به من داده است، پرمخاطره ترین و سنگین ترین مأموریت در عمر 71 ساله مشروطیت ایران است که به نخست وزیر ایران داده شده است. آنگاه بازرگان افزود: خطوط اصلی و وظایف دولت موقت به قرار ذیل است: 1- احراز و انتقال قدرت 2-ارائه و اثبات حقانیت (همان رفراندوم) 3- احیاء و اداره اصلاح مملکت 4- انتخابات مجلس مؤسسان و ارجاع به آراء عمومی برای تدوین و تصویب قانون اساسی جدید 5- انتخابات مجلس شورای ملی 6- استعفا و تحویل کار به رئیس جمهور و به دولت رسمی بعدی

1357 ش - حمله گارد شاهنشاهی به هُمافران نیروی هوایی

در پی اعلام همبستگی گروهی از همافران و پرسنل نیروی هوایی با انقلاب اسلامی ایران و بیعت با حضرت امام، مزدوران گارد شاهنشاهی در شامگاه 20 بهمن به یکی از پادگان‏های نیروی هوایی در تهران حمله‏ور شدند. به محض انتشار این خبر، مردم مسلمان از همه نقاط تهران برای یاری رساندن به پرسنل نیروی هوایی که در حال مقاومت بودند، به طرف پادگان نیروی هوایی شتافتند. مردم انقلابی که سلاح‏های ابتدایی و ناچیزی در اختیار داشتند با رشادت‏های خود، حمله مزدوران رژیم شاه را با شکست مواجه کردند و به این ترتیب، مرحله نهایی مبارزه مردم برای براندازی رژیم شاهنشاهی در ایران آغاز شد.

1364 ش - آغاز عملیات بزرگ والفجر 8

عملیات بزرگ والفجر 8 با رمز یا زهرا(س) در جبهه جنوب در منطقه فاو و در وسعت 800 کیلومتر مربع از بیستم بهمن ماه 1364 آغاز شد. در این عملیات هزاران تن از نیروهای ایرانی از رودخانه خروشان اروندرود گذشتند و در اولین روز عملیات، شهر مهم فاو را در جنوب شرقی عراق فتح کردند. این عملیات به قدری غیرمنتظره و از لحاظ نظامی پیچیده و موفقیت‏آمیز بود که باعث اعجاب کارشناسان نظامی و سیاسی جهان و غافلگیری رژیم عراق شد. این عملیات با هدف فشار بر رژیم صدام برای پایان دادن به اشغال خاک ایران و تن دادن به جبران خسارت‏های وارد شده بر ایران انجام شد و برتری نظامی ایران بر عراق را در دفع تجاوز نظامی این کشور ثابت کرد. نتایج این عملیات عبارتند از: تلفات نیروی انسانی دشمن 3000 نفر اسیر، قریب به 50/000 نفر کشته و زخمی؛ سایر نتایج: آزادسازی حدود 800 کیلومتر مربع و تصرف شهر و تأسیسات نفتی فاو و کارخانه نمک؛ تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 600 دستگاه انهدامی، 120 دستگاه اغتنامی، هواپیما: 45 فروند انهدامی، هلیکوپتر: 10 فروند انهدامی، خودرو: 500 دستگاه انهدامی، 250 دستگاه اغتنامی، توپ: 150 قبضه انهدامی، 20 قبضه اغتنامی و دستگاه مهندسی: 34 دستگاه اغتنامی. نبرد سرنوشت ساز فاو، به عنوان برجسته‏ترین و پیچیده‏ترین عملیات جنگی جمهوری اسلامی ایران، سرانجام پس از هفتاد و پنج شبانه روز درگیری، که در طول جنگ بی‏سابقه بود، با پیروزی کامل رزمندگان اسلام پایان یافت. از نظر سیاسی، تبعات ناشی از فتح فاو به منزله تغییر در ماهیت سیاسی جنگ بود، به این معنا که اتخاذ استراتژی دفاع متحرک از سوی عراق، پس از فتح خرمشهر، با این هدف بود که جنگ در روند فرسایشی، سرانجام منتهی به پذیرش صلح از سوی ایران شود. اما فتح فاو و ارتقای موقعیت سیاسی و نظامی ایران در شمال خلیج فارس عملاً منجر به پیدایش شرایط جدیدی شد که هیچ گونه مطابقتی با مشخصه‏های جنگ فرسایشی نداشت.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

 1985 - گری کاسپارف با پیروزی مقابل آناتولی کارپف به عنوان جوان ترین فرد به مقام قهرمانی شطرنج جهان رسید.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1998 -  مجازات اعدام که پیش از این در بریتانیا برای قتل ملغی شده بود برای کلیه جرائم نیز لغو شد.

زادروزها

    ۱۸۱۸ - ایوان ترگنیف، نویسنده مشهور روس.
    ۱۸۴۱ - ادوارد هفتم، پادشاه پادشاهی متحده.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ایوان ترگنیف

    ۱۸۴۷ - کارلو آلبرتو کاستیلیانو، فیزیکدان ایتالیایی
    ۱۸۷۷ ـ اقبال لاهوری، فیلسوف و شاعر هندی - پاکستانی.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
کارلو آلبرتو کاستیلیانو

    ۱۹۲۹ - ایمره کرتس، نویسندهٔ اهل مجارستان و برندهٔ جایزه نوبل ادبیات ۲۰۰۲.
    ۱۹۳۴ - کارل سیگن، اخترشناس و نویسندهٔ آمریکایی.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اقبال لاهوری

    ۱۹۶۰ - آندریاس برمه، فوتبالیست آلمانی.
    ۱۹۷۲ - اریک دانی، بازیگر آمریکایی.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلساندرو دل پیرو

    ۱۹۷۴ - آلساندرو دل پیرو، فوتبالیست سرشناس ایتالیایی.
    ۱۹۸۴ - دلتا گودرم، خواننده، پیانیست و هنرپیشه استرالیایی.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
دلتا گودرم

مرگ‌ها

    ۹۵۹ - کنستانتین هفتم، امپراتور بیزانس.
    ۱۸۹۳ - پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، آهنگساز و موسیقیدان اهل روسیه.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
پیوتر ایلیچ چایکوفسکی

    ۱۹۰۱ - غوونت آلیشان، کشیش ارمنی.
    ۱۹۱۸ - گیوم آپولینر، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی فرانسه.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
نویل چمبرلن

    ۱۹۴۰ - نویل چمبرلن، نخست وزیر بریتانیا.
    ۱۹۵۳ - دیلان تامس، شاعر ویلزی.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ملک عبدالعزیز

    ۱۹۵۳ - ملک عبدالعزیز، نخستین پادشاه عربستان سعودی.
    ۱۹۷۰ - شارل دوگل، رئیس جمهور فرانسه.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
شارل دوگل

    ۱۹۹۱ - ایو مونتان، هنرپیشهٔ فرانسوی.
    ۲۰۰۴ - استیگ لارسن، نویسنده و روزنامه‌نگار سوئدی.

20 بهمن - 9 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ایو مونتان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.