اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر تاریخ رویدادهای مهم امروز ایران و جهان : مورخه 26 بهمن برابر با 15 فوریه در تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق


مروری بر تاریخ رویدادهای مهم امروز ایران و جهان : مورخه 26  بهمن برابر با 15 فوریه  در تاریخ چه گذشت| تولد درگذشت رویداد اتفاق



امروز 26 بهمن برابر با 15 فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:  

590 - روزی که خسروپرویز شاه ایران شد

15 فوریه سال 590 میلادی خسرو پرویز نوه خسروانوشیروان به عنوان بیست و دومین شاه ایران از دودمان ساسانیان در تالار بزرگ کاخ سلطنتی تیسفون (طاق کسری) تاجگذاری کرد. بزرگان وقت پدر او ـ هرمز چهارم را برکنار و بازداشت کرده بودند که بعدا کشته شد. هرمز را پیش از کشتن، نابینا کرده بودند. اسپهبد بهرام مهران (بهرام چوبین) این روش جا به جایی را یک توطئه اعلام کرد، پادشاه شدن خسروپرویز را نپذیرفت و تا تعیین پادشاه به روش درست، زمام اموررا به دست گرفت. خسروپرویز که چنین دید از تیسفون گریخت و برای جلب کمک به قسطنطنیه رفت. موریس امپراتور روم شرقی به این شرط که خسرو از ارمستان و لازیستان [منطقه ساحلی گرجستان که آبخیزستان ـ آبخیزیا ـ گوشه ای از آن بود] بگذرد حاضر شد نیروی نظامی دراختیار او بگذارد تا به شاهی بازگردد. این نیروی خارجی بهرام چوبین را به منطقه فرارود فراری داد. این رویداد ایرانیان را خشمگین ساخت و خسرو برای جبران اشتباه خود (توسل به خارجی) از فرصت قتل موریس به دست فوکاس سردار رومی استفاده کرد به سوریه و فلسطین لشکر کشید هر دو منطقه را به قلمرو ایران بازگردانید و سپس مصر را هم متصرف شد. این فتوحات ضرورت نداشت و ارتش ایران را فرسوده ساخت. هراکلیوس که بر جای فوکاس نشسته بود به بهانه بازگرداندن صلیب اصل (صلیبی که مسیح بر آن مصلوب شده بود) از تیسفون به اورشلیم، وارد قلمرو ایران شد و در نینوا (موصل) ارتش ایران را شکست داد، خسروپرویز یگانهای در حال نبردرا رهاساخت و از میدان جنگ به تیسفون بازگشت و به باده گساری روی آورد که بزرگان کشور در فوریه 628 اورا بازداشت کردند و پسرش قباد دوم را برجایش نشاندند. خسروپرویز چند روز پس از شاه شدن پسرش در زندان کشته شد. مورخان، ازمیان برداشتن نعمان سوم حکمران حیره را از اشتباهات دیگر خسرو پرویز بشمار آورده اند. مولف تاریخ طبری از خسروپرویز تعریف کرده ولی مورخان روم شرقی وی را فردی مردّد، خیالباف، فاقد دورنگری و ترسو توصیف کرده و فتوحات نظامی اش را به حساب دو ژنرال معروف ایران؛ شهربراز و شاهین گذارده اند.

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
خسرو پرویز نوه خسروانوشیروان

1742 - دیدار فرستاده تزار روسیه با نادرشاه در تهران

طبق مندرجات دفتر ثبت وقایع دربار روسیه، 15 فوریه سال 1742 الیزابت تزار روسیه و مشاورانش گزارش کتبی «کالوشکین» نماینده اعزامی به ایران را از ملاقاتش با نادرشاه به دقت بررسی کردند. کالوشکین در گزارش خود که در آرشیو سن پترز بورگ محفوظ است نوشته بود:

"ملاقات با نادر بسیار دشوار بود. وی چنان از باده پیروزی سرمست است که صریحا می گوید که اگر اراده کند؛ با یک حرکت کره زمین را مسخر خواهد کرد. نادر مردی نظامی است و نمی توان روی تعهدات سیاسی او حساب کرد. او با عثمانی خوب نیست و با ما هم قلبا خوب نخواهد شد. خیلی دشوار است که بشود با او وارد یک معامله سیاسی شد، زیراکه او برای هر مسئله ای راه حل نظامی را ترجیح می دهد. او عاشق شمشیر درخشان، توپ دورزن، اسب اصیل و سرباز مطیع است. باوجود این، هروقت که خسته می شود از منشی اش که در جلسات رسمی همیشه حضور دارد می خواهد که برایش از دیوان حافظ غزلی بخواند.".

این ملاقات چندی پس از یک سوء قصد نافرجام به جان نادرشاه صورت گرفته بود. 15 ماه مه سال 1741 به سوی نادر هنگام عبور از راه جنگلی سوادکوه (مازندران) از داخل جنگل شلیک شده بود و این رویداد عمیقا بر روحیه اش اثر گذارده بود. نادر پس از این تیراندازی که صدمه ای هم به او وارد نساخت ماهها در تهران که شهرکی خوش آب و هوا بود اقامت کرد و در همین جا «کالوشکین» موفق به دیدار او شد.

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
نادر شاه افشار

1788 - پای انگلیسی ها به استرالیا باز شد

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
کاپیتان آرثر فیلیپ

26 ژانویه 1788 نخستین گروه انگلیسی ها در استرالیا مستقر شدند. محل استقرار این انگلیسی ها را کاپیتان «جان هانتر» معاون فرمانده کشتی ها یافته بود که یک پیشرفتگی 1600 متر در 800 متر آب در خشکی بود و منظره زیبایی داشت.

در این روز آرثر فیلیپ افسر نیروی دریایی انگلستان و فرمانده گروه، نقطه ورود انگلیسی ها به استرالیا را به نام وزیر داخله دولت متبوع «سیدنی ـ اینک بزرگترین شهر استرالیا» اعلام کرد، هفتم فوریه 1788 و پس از استقرار انگلیسی ها در سیدنی، پرچم انگلستان بالا رفت و آرثر فیلیپ این سرزمین هفت میلیون و ششصدهزار کیلومتری [کیلومتر مربع] را به نام جورج سوم ملک طلق انگلستان خواند و سپس کشتار میلیونها بومی استرالیا آغاز شد. آرتور فیلیپ فرمانده مهاجران ، پیش از استقرار در این نقطه مجبور شده بود دوکشتی فرانسوی را که در آن نزدیکی سرگرم اکتشافات بودند با شلیک توپ دور سازد. آرثر فیلیپ در ژانویه 1788 با یازده کشتی خود 736 مرد مجرم زندانی و 188 زن مجرم را از انگلستان به استرالیا منتقل کرده بود که در تاریخ، نخستین مهاجران انگلیسی استرالیا بشمار آورده شده اند و قرارگاه آنان «پنال کلنی = مهاجر نشین مجرمان» نوشته شده است. شمار این مجرمان مهاجر تا سال 1792 به سه هزار و 546 مرد و 766 زن رسیده بود. بیشتر این مجرمان به بیماری مقاربتی و امراض دیگر از جمله آبله مبتلا بودند. بومیان استرالیا از آنان با فریادهای «وارا ــ وارا » یعنی بروید گم شوید استقبال کردند، ولی مهاجرین تفنگ داشتند و کاری از بومیان برای بیرون راندشان ساخته نبود و بعدا این بومیان بودند که اراضی و جان خودرا به مهاجران باختند. نخستین اروپاییان که به استرالیا رسیده بودند هلندی ها و بعد از آنان فرانسویان بودند. آبل تاسمان هلندی 24 نوامبر 1642 به استرالیا رسید و چون این سرزمین میان اقیانوس هند جنوبی و اقیانوس آرام جنوبی واقع شده است نام اُسترالیا (جنوبی) برآن نهاد. انگلیسی ها خواستند این نام را به «ویلز جنوبی نو» تغییر دهند که موفق نشدند. [نام تاسمان بر یک جزیره بزرگ استرالیا باقی مانده است]. جمعیت استرالیا که هنوز پادشاه انگلستان بر آن ریاست دارد در آغاز سال 2011، اندکی بیش 22 میلیون و 500 هزار اعلام شده است. پس از 220 سال، در فوریه 2008 دولت استرالیا به خاطر کشتار و آزار بومیان این سرزمین و تصاحب اراضی و املاکشان از آنان عذرخواهی کرد! که یک سند قضایی بشمار می رود (عذر اثبات کننده گناه). تاریخ کوتاه مهاجرت انگلیسی ها به استرالیا پُر است از بدرفتاری غیر انسانی و قتل و نابودی بومیان این سرزمین که بازگو کردنش دلخراش است و ....
   
درجریان جنگ جهانی دوم، حملات نیروی هوایی امپراتوری ژاپن به استرالیا که ضمن آن صدها تن در منطقه «داروین» کشته شدند از 26 ژانویه مصادف با سالروز استقرار نخستین گروه انگلیسی ها در سال 1788 آغاز شده بود. امپراتوری ژاپن با شعار اخراج استعمارگران اروپایی از آسیا، دست به جنگ زده بود و می گفت که خون بومیان بیگناه از زمین استرالیا می جوشد. امپراتوری ژاپن در فوریه 1942 با همین شعار اخراج غرب از شرق، سنگاپور ـ مستعمره انگلستان در جنوب شرقی آسیا و نیز مناطقی را که اینک فدراسیون مالزیا خوانده می شو با اسیر کردن جمعا 130 هزار نظامی انگلیسی از دست این دولت خارج کرده بود. ژاپن قبلا هنک گنک را هم از دست انگلیسی ها آزاد ساخته بود. بمباران اتمی آگوست 1945 امپراتوری ژاپن را مجبور به تسلیم کرد، نه جنگ متعارفی که در آن پیروز بود. از اظهار نظر مورخان و مفسران چنین برمی آید که انتقال قدرت از غرب به شرق از دهه یکم قرن 21 و نیز طلوع قدرت «اوراسیا» مهاجرنشین های اروپایی مشرق زمین را نگران آینده خود کرده است.

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصویر ورود انگلیسی ها به خلیج کوچک سیدنی در استرالیا در1788 میلادی

1782 - آغاز جنگ استعمارگران فرانسه و انگلیس بر سر استثمار سرزمین هند

جنگ دریایی میان فرانسه و انگلیس در سواحل هند که هفت ماه به طول انجامید، از سری جنگ‏های این دو کشور برای تسلط استعماری بر هندوستان و چپاول منابع آن بود. قبل از این جنگ، فرانسه در پی شکست از انگلیس در جنگ سیزده ماهه مَدرَس با امضاء قرارداد پاریس، از هند چشم‏پوشی کرده بود اما آغاز مجدد جنگ در روز پانزدهم فوریه 1782م نشان داد که فرانسوی‏ها به آسانی نمی‏توانند از مطامع استعماری خود در هند بگذرند. با وجود آن که جنگ دریایی هفت ماهه به نفع فرانسه تمام شد، اما این کشور نتوانست عملاً بار دیگر به هند بازگردد و انگلیس همچنان به عنوان استعمارگر اصلی شبه‏قاره هند در این سرزمین باقی ماند.

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1933 - تیراندازی به سوی فرانکلین روزولت هنگام سخنرانی

15 فوریه سال 1933 به سوی فرانکلین د. روزولت که به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده بود، اما هنوز کار خودرا آغاز نکرده بود پنج گلوله شلیک شد که یکی از گلوله به شهردار شیکاگو اصابت کرد و اورا کشت. در این تیراندازی به روزولت آسیبی وارد نیامد.

وی برای سپاسگزاری از مردم که اورا انتخاب کرده بودند در حالی که در یک خودرو روباز ایستاده بود و نطق می کرد تیراندازی شد. شهردار شیکاگو که از یاران روزولت بود روی رکاب اتومبیل ایستاده بود. در این تیراندازی چهار تن دیگر مجروح شدند. برای شنیدن اظهارات روزولت بیش از ده هزار تن اجتماع کرده بودند. تیرانداز که «زینگارا» نام داشت دستگیر شد. پلیس اسنادی به دست آورد که نشان داد تیرانداز از هواداران فرضیه آنارشیسم (حکومت شوراها به جای افراد) بود.

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
روزولت دقایقی قبل از تیراندازی

1944 - شهر برلن پایتخت رایش سوم ( حکومت هیتلر ) توسط 891 بمب افکن انگلیسی ــ آمریکایی بمباران شد که از لحاظ تعداد هواپیما در طول تاریخ بی سابقه است.

1948 - ( بهمن 1326 ) علی سهیلی نخست وزیر پیشین تحت تعقیب قضائی قرار گرفت . وی پس از رسیدگی از اتهامات وارده تبرئه شد.

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
علی سهیلی

1949 - تصویب اولین برنامه هفت ساله ایران توسط مجلس شورای ملی

لایحه برنامه هفت ساله در26 بهمن ماه 1327 با عنوان «برنامه عمرانی ایران» به تصویب مجلس شورای ملی رسید و به قانون تبدیل شد. پس از تصویب لایحه برنامه، دوران فعالیت سازمان موقت برنامه خاتمه یافت و شخصیت حقوقی «سازمان برنامه» رسمیت یافت و متولی اولین برنامه برای رشد و توسعه اقتصاد کشور که در آن زمان به «برنامه هفت ساله عمرانی ایران» شهرت یافته بود، شد

1960 -  قیام سانْتاماریا علیه رژیم سالازار دیکتاتور پرتغال

حکومت پرتغال از سال 1932م تحت حاکمیت آنتونیو سالازار دیکتاتور پرتغال قرار داشت که به عنوان نخست‏وزیر در حدود 40 سال این مقام را حفظ کرد. دکترین "سالازاریسم" مبتنی بر دیکتاتوری سیاسی و اجتماعی و اصلاحات اقتصادی و تأمین رفاه عمومی بود. ایجاد نظام تک حزبی و اعمال دیکتاتوری مطلق باعث شد تا گالوائو که از نویسندگان و نظامیانِ این کشور بود در جریان یک شورش، در 15 فوریه 1960م، کشتی سانتاماریا که متعلق به پرتغال بود را تصرف نماید. این عملیات که به عنوان یک شورش تلقی گردید با پس دادن کشتی به پرتغال و پناهنده شدن گالوائو به برزیل خاتمه یافت. دو سال بعد در جریان یک قیام داخلی، سربازخانه‏های این کشور به تصرف طرفداران گالوائو درآمد که آنهم ناکام ماند. سالازار تا اواخر سال 1968م به حاکمیت خود ادامه داد و سرانجام در سال 1970م درگذشت.

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
 سالازار

1989 - خروج کامل نیروهای شوروی از افغانستان و روز ملی این کشور

میخائیل گورباچف، آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی، پس از به دست‏گیری قدرت در مورد حضور ارتش سرخ در افغانستان اعلام کرد باید هر چه سریع‏تر این روند پایان گیرد. از این رو، با گذشت ده سال از اشغال نظامی افغانستان توسط ارتش سرخ شوروی، در اثر مقاومت مجاهدان مسلمان افغان، قوای متجاوز از این کشور خارج شدند. هدف شوروی از اشغال افغانستان در سال 1979م تثبیت حکومت دست نشانده مسکو در کابل و گسترش نفوذ شوروی به سوی جنوب آسیا بود. این اقدام شوروی که منافع امریکا را در منطقه به خطر انداخته بود، با واکنش تند واشینگتن و انجام اقداماتی توسط این دولت برای عقب‏نشینی ارتش شوروی از افغانستان روبرو شد. از طرف دیگر، از همان ابتدای اشغال افغانستان، مسلمانان مبارز این کشور علیه قوای متجاوز شوروی به مقابله برخاستند و سرانجام پس از ده سال استقامت، مردم مسلمان با همراهی مجاهدان افغانی، موفق به راندن قوای ارتش سرخ شدند. این در حالی بود که مسکو نیز، با توجه به تغییرات وسیع در سیاست خارجی خود و تحمل هزینه سنگین ادامه حضور نیروهایش در افغانستان، راهی جز عقب‏نشینی از این کشور نمی‏دید. از این رو نیروهای شوروی که شامل یک‏صد هزار نفر بودند، طی دو مرحله، خاک افغانستان راترک کردند و تجاوز بی‏حاصل خود را پایان دادند. براساس آمارهای رسمی ارتش شوروی، نتیجه حضور سربازان این کشور در افغانستان عبارت بود از: بیش از سیزده هزار کشته، 35 هزار زخمی و سی‏صد نفر ناپدید. تخلیه افغانستان از نیروهای شوروی بر خلاف تصور و پیش‏بینی بسیاری از سیاست‏مداران و مفسران غربی موجب پیروزی مجاهدان افغانی و سقوط دولت طرفدار شوروی در کابل نشد، بلکه بر عکس، بین گروه‏های مختلف مجاهدین بر سر کسب قدرت اختلاف افتاد تا این که به روی کار آمدن گروهک طالبان انجامید. کشور افغانستان با 652/225 کیلومترمربع وسعت در جنوب غربی آسیا و در همسایگی ایران، پاکستان، چین و ترکمنستان واقع شده است و جمعیت آن در حدود 23 میلیون نفر می‏باشد. مردم افغانستان عمدتاً مسلمانند و به فارسی دری و پشتو تکلم می‏کنند. پایتخت آن کابل و واحد پول آن، افغانی است. جمعیت افغانستان تا سال 2025م بیش از 44 میلیون نفر تخمین زده شده است. بیش از 50 درصد مردم افغانستانْ ملیّت پشتو داشته و باقی‏مانده آن نیز از نژاد تاجیک، ازبک و... هستند. مزار شریف، هرات، قندهار و جلال‏آباد از شهرهای مهم افغانستان به شمار می‏روند.

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
خروج نظامیان شوروی از خاک افغانستان

2005 - دامنه سایت یوتیوب معروفترین وبسایت اشتراک ویدئو و چهارمین سایت پربازدید جهان شروع به کار کرد.

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

2010 - عکسی از رویداد 11 سپتامبر که پس از 8 سال منتشر شد

پس از برخورد نخستین هواپیمای مسافربر ربوده شده به برج دوقلوهای شهر نیویورک در یازدهم سپتامبر 2001 به «گرگ سمندینگر Greg Semendinger» خلبان هلی کوپتر پلیس نیویورک دستور داده شده که باخدمه مربوط سریعا خودرا به محل حادثه برساند تا اگر فردی و یا افراد موفق برسانیدن خود به پشت بام ساختمان شده باشند آنان را نجات دهد. این هلی کوپتر در 500 متری برجها بود که هواپیمای دوم به برج اصابت کرد. Greg هدایت هلی کوپتر را به کمک خلبان سپرد و از انفجار ناشی از اصابت هواپیمای دوم عکس گرفت. این عکس منحصر به فرد (عکس پایین) تا 15 فوریه 2010 منتشر نشده بود که در این روز پس از هشت سال و پنج ماه انتشار یافت:

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

    ۱۶۳۸ - زادروز زیب‌النسا، شاعر هندی؛ از شاعران سبک هندی در ادبیات فارسی .
    ۱۵۶۴ - زادروز گالیلئو گالیله، دانشمند و مخترع ایتالیایی .

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
زیب‌النسا

    ۱۸۶۱ - زادروز شارل ادوارد گیوم، فیزیک‌دان سویسی؛ برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۲۰.
    ۱۹۵۴ - زادروز مت گرینیگ، کارتونیست ، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی؛ خالق سیمپسون‌ها و فیوچراما.

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
گالیلئو گالیله

    ۱۳۲۱ - ناصر ممدوح، دوبلور و بازیگر ایرانی
    ۱۸۷۳ -  انریکو کاروسو خواننده اپرای ایتالیایی

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
انریکو کاروسو

    ۱۳۳۱ - داریوش طلایی نوازندهٔ تار و سه‌تار ایرانی.

درگذشت‌ها

    ۱۷۸۱ - درگذشت گوتهولد افرایم لسینگ، نویسنده، فیلسوف، ناشر و منتقد ادبی آلمانی.
    ۱۹۵۹ - درگذشت اون ویلانز ریچاردسون، فیزیک‌دان انگلیسی؛ برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۲۸ .

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اون ویلانز ریچاردسون

    ۱۹۶۵ - درگذشت نت کینگ کول، موسیقی‌دان، پیانیست جاز و خواننده باریتون آمریکایی.
    ۱۹۸۸ - درگذشت ریچارد فاینمن، فیزیک‌دان آمریکایی .
    ۲۰۰۷ - رابرت آدلر دانشمند و مخترع اتریشی.

26 بهمن - 15 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
رابرت آدلر


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.