اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 1 اردیبهشت برابر با 20 آوریل در تاریخ چه گذشت| تقویم تاریخ ایران و جهان


مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 1 اردیبهشت برابر با 20 آوریل  در تاریخ چه گذشت| تقویم تاریخ ایران و جهان



امروز 1 اردیبهشت برابر با 20 آوریل تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:  

753 سال پیش از میلاد - زادروز شهر رم

21 آوریل زادروز شهر رم پایتخت ایتالیاست. «پلوتارک» و «لیوی» داستان ایجاد شهر رم را در تالیفات خود، برپایه «شنیده ها» تایید کرده اند. طبق افسانه ها، شهر رم توسط دو برادر دوقلو به نام های رموس Remus و رمولوس Romulus ساخته شده و بنای آن 21 آوریل سال 753 پیش از میلاد به اتمام رسیده بود. همین افسانه ها حکایت دارد که رمولوس در همان روز اتمام کار ساختن رم (21 آوریل 753 پیش از میلاد) برادرش رموس را کشت (تا رقیب نداشته باشد) و دو روز بعد خود را حکمران شهر اعلام داشت. شهر رم در منطقه مسکونی لاتیوم Latium ساخته شد و نخستین ساکنان آن لاتین ها بودند ولی رمولوس که تا سال 717 پیش از میلاد زنده بود و 36 سال بر رم حکومت کرد به مهاجران یونانی که در جنوب و جنوب شرقی شبه جزیره ایتالیا سکونت داشتند اجازه داد که به رم مهاجرت کنند. وی بعدا اصول دمکراسی را از یونانی های مهاجر فرا گرفت و برای اداره شهر رم، یک شورای انتخابی به وجود آورد که بعدا که رم با تسخیر سایر مناطق به صورت کشوری بزرگ در آمد این شورا «سنای رم» نام گرفت.
  
1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
رموس Remus و رمولوس Romulus

 گفته شده است که پدر رموس و رمولوس از شهری به نام آمستردام به کنار رود تیبر در لاتیوم (محلی که بعدا شهر رم در آنجا ساخته شد) مهاجرت کرده بود. ولی روشن نیست که این آمستردام در کجا واقع بود.

359 - آغاز دومین جنگ امپراتوری ایران و روم در زمان پادشاهی ساسانیان

جنگ‏های ایران و روم از سلسله جنگ‏های خونینی است که در چندین دوره انجام شد. دومین دوره این جنگ‏ها در 21 آوریل 359م با حمله سپاه ایران به متصرفات روم آغاز شد. فرماندهی ایران، شاپور دوم معروف به شاپور ذوالاکتاف، پادشاه ساسانیان بود که دوران سلطنت وی 69 سال به طول انجامید. از آن طرف، فرماندهی سپاه روم با ژولین، امپراتور رومیان بود که برای بازگرداندن عظمت روم و مرام بت‏پرستی، تلاش ناموفقی انجام داد. در این جنگ که در منطقه تیسفون در حوالی بین‏النهرین در عراق امروزی به وقوع پیوست، چندین قلعه مهم رومیان به تصرف سپاه ایران درآمد. در ادامه این جنگ، ژولین با سپاه فراوانی که در شامات جمع نمود، ضمن عبور از رود فرات، تیسفون را فتح کرد، اما با کشته شدن او به دست یکی از سرداران ایرانی، این جنگ پس از 4 سال زد و خورد در هشتم ژانویه 363م خاتمه یافت و جانشین ژولین تقاضای صلح کرد. در نتیجه، عهدنامه صلح بین ایران و روم به امضا رسید و دومین دور از جنگ‏های ایران و روم به پایان رسید.

1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

827 - به سلطنت رسیدن اولین پادشاه انگلستان

پیش از تشکیل حکومت پادشاهی در بریتانیا، انگلیس به صورت ملوک الطوایفی اداره می‏شد و به چندین واحد جغرافیایى تقسیم شده بود. اِگبرْتْ که شاه یکی از این مناطق بود، پس از جنگ با سایر شاهان محلی، آنها را مطیع خود کرد و در 21 آوریل سال 827م به عنوان اولین پادشاه انگلستان و سرسلسله ساکسون‏های غربی، بر تخت سلطنت نشست. این سلسله تا سال 1016م که دانمارک، انگلیس را تصرف کرد بر این کشور پادشاهی نمود.

1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
اِگبرْتْ

1792 - روزی که استعمار پرتغال، انقلابی بزرگ برزیل را قطعه قطعه کرد

«21 اپریل» سالروز اعدام تیرادنتس Tiradentes (خوزه دا سیلوا خاویر Joaquim Jose da Silva Xavier, also known as Tiradentes) قهرمان ملی برزیل و روز ملی این کشور است. وی که برضد سلطه پرتغال بر برزیل قیام مسلحانه کرده بود پس از دستگیر شدن، 21اپریل 1792 اعدام شد. به دستور حکمران پرتغالی برزیل، تیرادنتس را قطعه قطعه کردند و هر قطعه اش را به یک شهر فرستادند تا مردم ببینند و اندیشه انقلاب و استقلال را از سر بیرون کنند. با این که استقلال برزیل در هفتم سپتامبر 1822 به تحقق پیوست، معذلک 21 آوریل برای برزیلی ها روزی است بزرگ. تیرادنتس یک روشنفکر انقلابی بود و تحت تاثیر افکار «ژان ژاک روسو» و سایر اندیشمندان دوران روشنگری اروپا قرار گرفته بود. قیام او، همزمان با انقلابهای فرانسه و امریکای شمالی (ایالات متحده) بود. برزیل هشت میلیون و پانصد هزار کیلومتر مربع وسعت و اینک 189 میلیون تن جمعیت دارد.


1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
پیکر قطعه قطعه شده تیرادنتس

1836 - جمهوری تکزاس مکزیک را شکست داد و ژنرال مکزیکی اسیر شد

1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
Sam Houston

22 اپریل 1836 ژنرال مکزیکی «سانتا آنا Lopez de Santa Anna» به اسارت ژنرال سام هوستون Sam Houston فرمانده نیروهای مسلح جمهوری تکزاس درآمد و مجبور شد که از اراضی متعلق به مکزیک در تکزاس صرف نظر کند. نیروهای او 21 اپریل شکست خورده بودند. ژنرال هوستون (هیوستون) دو بار به ریاست جمهوری تکزاس مستقل انتخاب شد. شهر بزرگ هوستون به نام اوست. بعدا جمهوری تکزاس به فدراسیون آمریکای شمالی پیوست و ایالت تکزاس آمریکا شد.

1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
Lopez de Santa Anna

1330 - درگذشت ملک‌‏الشعراء بهار ادیب و سیاستمدار

استاد محمدتقی بهار پسر ملک الشعرا محمد کاظم صبوری در سال 1266 ش در مشهد به دنیا آمد. از هفت سالگی به سرودن شعر روی آورد و از مظفرالدین شاه در 18 سالگی لقب ملک الشعرایی گرفت. وی از محضر ادیب نیشابوری استفاده برد و علی‏رغم منع پدر از سرودن شعر، به دلیل علاقه و استعداد ذاتی، به این هنر گرایید. محمدتقی بهار پس از مرگ پدرش دنبال تکمیل تحصیلات علمی را به منظور تقویت بنیه‏های شاعری گرفت و به مرور سرآمد همه شاعران معاصر ایران گردید، تا جایی که به عنوان آخرین استاد شعر کلاسیک فارسی شناخته شد و آوازه جهانی پیدا کرد. بهار بعدها به خدمت دولت درآمد و پس از مدتی اشتغال در مناصب دولتی، در سلک آزادی خواهان و مشروطه‏ طلبان جای گرفت. بهار فعالیت‏های سیاسی خود را از آغاز نهضت مشروطه آغاز کرد و در این راه متحمل رنج زندان و تبعید و آوارگی گردید. در همه این احوال از آن روزها و شب‏ها که ملک الشعرا بهار، عمر خود را در زدوخوردهای سیاسی و روزنامه‏نگاری و حبس و تبعید و خدمت در مجلس شورای ملی می‏گذرانید تا آن ساعت‏ها که با لحن دلچسب و سخنان دل‏انگیز و اشارات دلنشین خود در کلاس درس اشتغال داشت، حتی در ایام بیماری و آخرین روزهای زندگی، ذهن خلاقش از آفرینش معانی و موضوعات جدید باز نایستاد و مجموعه‏های شعری پدید آورد. از لحاظ ادبی نیز اهمیت شعر بهار بیشتر از آن جهت است که او زبان فصیحِ پیشینیان را به بهترین و دل انگیزترین صورت در سخن خود به کار برده است. بهار با اطلاع وافری که از زبان فارسی و ادبیات قبل از اسلام داشت، به خلق ترکیبات جدید و وارد کردن بسیاری از لغات متروک لهجه‏های کهن درآثار خود توفیق یافت. تصحیح و حاشیه تاریخ سیستان و مجملُ‏التواریخ و تألیف سبک‏شناسی نثر فارسی و دیوان اشعار و چند نوشتار سیاسی از جمله آثار اوست. استاد محمدتقی بهار سرانجام در اول اردیبهشت 1330 ش در 64 سالگی به مرض سل درگذشت.

1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1332 - افشارتوس ربوده شد

یکم اردیبشهت 1332 در تهران رسما اعلام شد؛ سرتیپ افشارتوس رئیس شهربانی ایران (پلیس) ربوده شده و ناپدید است. دکتر مصدق افشارتوس را سی ام بهمن 1331 به ریاست شهربانی منصوب کرده بود. در آستانه ناپدید شدن افشارتوس، هندرسون سفیر آمریکا در تهران به طور غیر منتظره به واشنگتن رفته بود و ابوالقاسم بختیار دست به یاغیگری زده بود. مقامات دولت وقت، ربودن افشارتوس را کار ژنرالهایی که به تصمیم دکتر مصدق بازنشسته شده بودند ازجمله مزینی و زاهدی و نیز چند سیاستمدار مخالف از جمله دکتر مظفر بقایی نماینده مجلس اعلام کرده بودند و مدعی شده بودند که هدف از این کار، تضعیف دولت و گسترش نگرانی مردم بوده است. این مقامات باور نمی کردند که افشارتوس کشته شود که ششم اردیبهشت جسد او در غار تلو (ارتفاعات لشکرک) به دست آمد و دستور بازداشت همه ژنرالهای بازنشسته و سیاستمدارانی که نسبت به آنان سوء ظن وجود داشت صادر گردید و وزیر دادگستری شخصا از مجلس خواست که از دکتر بقایی سلب مصونیت کند تا بشود او را بازداشت کرد. در پی به دست آمدن جسد افشارتوس، دکتر مصدق ژنرال بهارمست را از ریاست ستاد ارتش برکنار و سرتیپ تقی ریاحی (وزیر دفاع دولت موقت انقلاب به نخست وزیری مهدی بازرگان)، افسر ملی گرا را به جای او منصوب کرد و سرتیپ مدبر نیز رئیس شهربانی شد.

1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
افشار توس
  
 پرونده ربایندگان افشارتوس با این که برخی از آنان اعتراف هایی کرده بودند پس از کودتای 28 مرداد بسته و برای متهمان قرار منع تعقیب صادر شد!.

1945 - ارتش سرخ برلین را محاصره، و «فیلد مارشال مدل» خودکشی کرد

بیست و یکم آوریل 1945 واحدهای ارتش شوروی شهر برلین را از فاصله چهار کیلومتری محاصره و زیر آتش توپ قرار دادند و عناصر دو لشکر پیاده و کماندو روس مامور رخنه به شهر شدند که تا آخر وقت این روز به قرارگاههای سرفرماندهی ارتش آلمان رسیدند و حمله به این قرارگاهها آغاز شد. 9 روز بعد برلن به دست روسها افتاد و هیتلر خودکشی کرد. فیلد مارشال «اوتو موریتس والتر مدل» از فرماندهان نیروهای مسلح آلمان 21 آوریل خودکشی کرد. وی گفته بود که به این اصل که یک فیلد مارشال آلمانی نباید به اسارت درآید وفادار خواهد ماند. فیلد مارشال مدل بود که آخرین تعرض زرهی آلمان به نام نبرد «بالژ» را مدیریت کرده بود که به علت نداشتن سوخت کافی و مهمات نتیجه نداشت

1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
والتر مدل
   
 21 آوریل در بخش دیگری از آلمان نیروهای متفقین غربی آزمایشگاههای اتمی آلمان را تصرف و اشیاء، اسناد و کارکنان آنها و ازجمله چند دانشمند اتمی ـ موشکی را به دست آوردند که بعدا به آمریکا منتقل شدند و ....
    
در روزهای آخر، نوجوانان آلمانی و مردان سالخورده از برلین دفاع می کردند و مقاومت و دفاع پسران 12 تا 15 ساله به شهادت سربازان روس، بهتر از پدرانشان و نظامیان حرفه ای بود. فیلد مارشال مدل با فرستادن نوجوانان به مقابل ارتش سرخ مخالف بود ولی راهی جز اطاعت از پیشوا (هیتلر) نداشت.

مناسبت ها

روز بزرگداشت شیخ اجل مصلح ‏الدین سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی در حدود سال 606 ق در میان خاندانی از عالمان دین در شیراز ولادت یافت. وی در اوان جوانی برای تحصیل علوم ادبی و دینی راهی نظامیه بغداد شد و سپس به عراق و شام و حجاز سفرکرد. سعدی در اواسط قرن هفتم به شیراز بازگشت و منظومه حِکمی بوستان را در سال 655 ق و گلستان را در مواعظ و حِکم به نثر مُسجّع و آمیخته با قطعات اشعار دل‏انگیز در سال 656 ق، نگاشت. وی از آن پس، قسمت عمده عمر خود را در زادگاه خود گذراند تا این که در سال 691 ق در 85 سالگی درگذشت و در خانقاه خود به خاک سپرده شد. در سخن سعدی، غزل عاشقانه آخرین حد لطافت و زیبایی را درک کرده و لطیف‏ترین معانی در ساده‏ترین، فصیح‏ترین و کامل‏ترین الفاظ آمده است. سعدی در حکمت و موعظه و ایراد حِکَم و امثال از هر شاعر پارسی گوی موفق‏تر است و نثر مزین و آراسته و شیرین و جذاب او در گلستان، بهترین نمونه نثرهای فصیح فارسی می‏باشد. در جمهوری اسلامی ایران، اول اردیبهشت به عنوان روز سعدی نامگذاری شده است که همه ساله در مراسم‏های ویژه، گرامی داشته می‏شود.

1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

1782 - «فردریک فروبل» آموزشگر بلندآوازه آلمانی و موسس کودکستانهای تازه (کیندرگارتن Kindergarten)

1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
فردریک فروبل

1828 - تولد "هیپولیت تِن" مورخ و ادیب معروف فرانسوی
۱۳۵۵ - غلامرضا عنایتی، بازیکن فوتبال ایرانی

1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
غلامرضا عنایتی

مرگ‌ها

۱۹۳۸ - اقبال لاهوری، فیلسوف و شاعر هندی
۱۹۸۰ - سهراب سپهری، شاعر و نقاش ایرانی

1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
اقبال لاهوری

۱۳۴۹ - فخرالدوله حسن بن کیخسرو باوند واپسین اسپهبد دودمان باوندیان تبرستان
1984 - انسل آدامس Ansel Adams عکاس معروف و مبتکر آمریکایی

1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
سهراب سپهری

1910 - سامیوئل لانگهورن کلمنسSamuel Longhorn Clemens (مارک توین) داستان نگار و طناز معروف آمریکایی
1946 - جان ام. کینز John Maynard Keynes اقتصاد دان بزرگ و پدر مکرواکونومیکس

1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارک توین

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.