اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 9 اردیبهشت برابر با 28 آوریل در تاریخ چه گذشت| تقویم تاریخ ایران و جهان


مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 9 اردیبهشت برابر با 28 آوریل  در تاریخ چه گذشت| تقویم تاریخ ایران و جهان





امروز 9 اردیبهشت برابر با 28 آوریل تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها: 

 

630 - شاه 9 ساله ایران کشته شد و زوال ساسانیان شتاب گرفت

27 اپریل سال 630 میلادی (هفتم اردیبهشت) اردشیر سوم، شاه 9 ساله ایران از دودمان ساسانیان به طرزی مرموز درگذشت و شهربراز، اِران سپهبد (اِران به کسر الف اول = ایران) ژنرال نامدار ایران و سرداری که با شکست دادن رومیان، سوریه و فلسطین را به قلمرو ایران بازگردانیده بود و صلیبی را که مسیح بر آن میخکوب شده بود به تیسفون فرستاده بود امور سلطنت را راسا به دست گرفت تا از زوال امپراتوری (ایرانشهر) جلوگیری کند. وی قبلا نایب السلطنه اردشیر خردسال بود. برخی از مورخان نوشته اند که شهربراز اردشیر سوم را کشت تا شاه ایران شود.
   
اردشیر سوم پسر قباد دوم در هفت سالگی و پس از مرگ ناگهانی و مشکوک پدرش به شاهی رسیده بود و چون کودکی بیش نبود، امور حکومت به دست مقامات وقت و در صدر آنان شهربراز افتاده بود که با هم سازش و هماهنگی نداشتند و در میان این مقامات چند مفسد و بداندیش نیز دیده می شد که به قضاوت تاریخ، «در وطندوستی» هم ثابت قدم نبودند و به بقاء میهن، اهمیت زیاد نمی دادند. جامعه ایران نیز هر روز طبقاتی تر می شد و تبعیض بیداد می کرد. در آن دوره، شهربراز نایب السطنه اردشیر خردسال شناخته می شد.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
اردشیر سوم
   
در این شرایط بود که سپهبد «شهربراز» وارد عمل شد تا میهن را که میراث نیاکان بود و نزدیک به 13 قرن از وحدت آن می گذشت نجات دهد و شاید با همین اندیشه، اردشیر 9 ساله را از میان برده بود و چون فرد شایسته دیگری را در خاندان ساسانیان ندید، بدون اینکه عنوان شاه بر خود بگذارد امور سلطنت را به دست گرفت که حکومت او بیش از 44 روز دوام نیافت و کشته شد.
   
شهربراز پس از شکست ارتش ایران از رومیان در ماههای آخر حکومت خسروپرویز، از چشم ایرانیان و به ویژه افسران جوانتر ارتش افتاده بود. دلیل دلخوری ایرانیان از شهربراز این بود که فریب امپراتور روم را خورده و درجریان نبرد، واحدهای خود را وارد عملیات نکرده بود. امپراتور روم برای شهربراز یک سند جعلی فرستاده بود که حکایت داشت خسروپرویز می خواهد اورا هم به همان گونه که ژنرالهای دیگر و ازجمله «بهرام چوبین» را پراکنده و یا نابود ساخت، از میان بردارد. این سند جعلی، شهربراز را دلسرد و نسبت به جان خود بیمناک ساخت و فعالانه در نبرد شرکت نکرد و موجب شکست ارتش ایران و فرار خسروپرویز به تیسفون (مدائن نزدیک بغداد و پایتخت امپراتوری ایران در طول 8 قرن) شد که به میگساری و خوشگذرانی روی آورده بود تا غم شکست را فراموش کند که سران کشور با جلب موافقت پسرش قباد دوم اورا بازداشت و سپس کشتند و قباد را به شاهی برگزیدند.
   
قباد دوم که در فوریه (بهمن) 628 میلادی شاه شده بود با دادن امتیازهای ارضی، موقتا صلح با رومیان را خرید و سپس 18 تن از شاهزادگان ساسانی را کشت تا از دست ملامت آنان از آن عمل خود (دادن امتیاز به رومی ها) آسوده شود و در نتیجه حکومت وی نیز چند صباحی بیش دوام نیاورد.
  
9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
پیروز پسر یزدگرد

 پس از مرگ شهربراز (که نهم ژوئن سال630 میلادی روی داد) سران کشور هریک شاهزاده ای را نامزد مقام سلطنت کرد که بالاخره پوراندخت دختر خسروپرویز شاه کشور شد. تلاش پوراندخت که بانویی شایسته بود نتوانست از شتاب اضمحلال امپراتوری که رود سند و کوههای پامیر مرزهای شرقی، مدیترانه مرز غربی و داغستان و چچن مرز شمال غربی آن را تشکیل می دادند بکاهد و بعدا با سه شکست نظامی از اعراب مسلمان از هم پاشید و با قتل یزدگرد سوم (آخرین شاه ساسانی) در شهر مرو (در خراسان بزرگتر و اینک واقع در جمهوری ترکمستان) در سال 651 از میان رفت.
  
  پیروز پسر یزدگرد سوم برای گرفتن کمک از امپراتور چین به این کشور رفت ولی موفق به دریافت کمک نظامی آنچنانی نشد. پیروز به ایران خاوری بازگشت ولی شمار بدخشانی ها (تاجیک ها) که به او وعده نبرد با اعراب را داده بودند چندان زیاد نبود که خطر جنک کند. تاجیک ها پس از او، تنها موفق شدند که زبان فارسی، آیین های ملی ایرانیان و فرهنگ ایرانی را حفظ و به ایران مستقل بعدی بازگردانند که زنده مانده اند و از این بابت، همه ایرانیان و ایرانی تبارها باید مدیون و قدردان تاجیکیان (پارسیبانان = فارسیوانان) باشند.

1627 - جنگ فرانسه و هلند با حملهٔ لوئی چهاردهم به هلند آغاز شد.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1682 - آغاز سلطنت پتر کبیر، پادشاه شهیر روسیه

پتر کبیر امپراتور نامدار روسیه، در دوازدهم مارس 1672م در مسکو به دنیا آمد. پتر کبیر برادر فئودور، سومین تزار خاندان رومانوف بود. وی در 29 آوریل 1682م در ده سالگی به سلطنت روسیه دست یافت و پس از رسیدن به مقام سلطنت، توسط خواهرش که نیابت سلطنت را به عهده داشت از سلطنت خلع و به دهکده‏ای نزدیک مسکو تبعید شد. پتر کبیر پس از مدتی سپاهی عظیم فراهم آورد و به جنگ خواهر خویش رفت. پتر در این نبرد پیروز شد. پتر کبیر از آن پس با قاطعیت به سر و سامان دادن به امور داخلی کشورش پرداخت و در امور فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روسیه، تحولات مهمی به وجود آورد. پتر هم‏چنین سرزمین‏های بسیاری را اشغال کرد و قلمرو حکومت خود را گسترش داد. وی مصمم بود تا رعایای نیمه وحشی روس را به تمدن برساند. از این رو بسیاری از مهندسان، معماران، دریانوردان و پزشکان غربی را استخدام کرد و به روسیه فرستاد. او در مسیر تغییر اوضاع اجتماعی و اخلاق قدیمی ملت روس، قدم‏های سریعی برداشت به طوری که در اواخر سلطنت او، روسیه درشمار ممالک بزرگ اروپا درآمد. پتر آرزو داشت تا روسیه از سمت جنوب به دریاهای گرم متصل شود و این هدف را دنبال می‏کرد. برای این منظور او و پادشاهان بعدی تلاش فراوانی از خود نشان دادند و ظلم و ستم زیادی به مردم روا داشتند ولی طی صدها سال بعد نیز به مقصود خود نرسیدند. هرچند در این میان، با تحمیل جنگ‏های گوناگون با همسایگان خود از قبیل ایران و عثمانی، سرزمین‏های وسیعی را طی قراردادهای اجباری به تصرف خود درآوردند. پتر کبیر سرانجام پس از چهل و سه سال تزاری و سی و شش سال حکومت در بیست و هشتم ژانویه 1725م در پنجاه و سه سالگی جان سپرد.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1945 - خودکشی هیتلر، پس از ازدواج با «اوا براون»!

29 اپریل 1945 و یک روز پس از آویزان کردن اجساد موسولینی، کلارتا و دیگران و زمانی که ارتش شوروی بیشتر نقاط شهر برلین را به تصرف خود درآورده بود، هیتلر در پناهگاه خود در برلین با «اوا براون» که بیش از یک دهه معشوقه او بود قرارداد ازدواج امضاء کرد و چند ساعت بعد، ایندو خودکشی کردند. «اوا» که ششم فوریه 1912 به دنیا آمده بود نیز مانند کلارتا در چهارمین دهه حیات خود بود که جان سپرد. هیتلر هنگام خودکشی 56 ساله و «اوا» 37 ساله بود. آشنایی هیتلر با «اوا» از سال 1929 و زمانی که «اوا» هفده ساله بود و در ساعات فراغت در تاریکخانه سازمان عکاسی حزب نازی کار می کرد آغاز شده بود. پدر «اوا» که مدیر مدرسه بود با رفت و آمد دخترش با هیتلر موافقت نداشت. هیتلر به خاطر علاقه ای که به «اوا» داشت تصویر وی را شخصا کشیده و به او داده بود که باقی مانده است.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

خبر مرگ هیتلر در ساعت 22 و 30 دقیقه اول مه (یک روز و چند ساعت بعد از وقوع) از رادیو هامبورگ که سالم مانده بود پخش شد بدون این که اشاره به خودکشی شود. این رادیو گفت که «پیشوا» در راه آلمان جان خود را از دست داد و گروس ادمیرال دونیتس صدراعظم تازه است.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصویر «اوا» کنار هیتلر

هیتلر با سخنرانی های میهنی خود توجه آلمانی ها که پس از جنگ جهانی اول تحقیر شده بودند جلب کرده و حزب «ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان (نازی)» را به قدرت رسانیده بود و آلمانی ها از سال 1934 او را «فهرر (پیشوا)» خطاب می کردند. وی به آلمانی ها وعده تجدید قدرت نظامی، ترقی اقتصادی و گردآوردن همه نژاد ژرمن زیر یک پرچم داده بود و سیاست خارجی تهاجمی در پیش گرفته بود. اشتباه او حمله نظامی به شوروی بود که کشوری پهناور و دارای نظامی ایدئولوژیک بود. هیتلر موفق شد که 12 سال «رایش سوم» را حفظ کند که امید داشت هزار سال باقی بماند.
   
9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
کارل دونیتس دریاسالار بزرگ

هیتلر در همان لحظه ازدواج با «اوابراون»،گروس ادمیرال (دریاسالار بزرگ) کارل دونیتس را که عضو حزب نازی هم نبود به عنوان جانشین خود معرفی کرد که عمر حکومت ادمیرال 20 روز طول کشید و هفتم ماه مه (هفت روز پس از آغاز حکومت) اعلام تسلیم شدن آلمان را داده بود. وی پس از جنگ به ده سال زندان محکوم شد و تا سال 1980 زنده بود. دونیتس بزرگترین افسر زیردریایی جهان در قرن بیستم شناخته شده است. تاکتیک «دسته گرگ = وولف پک» از ابتکارهای اوست که حمله را به صورت دسته زیردریایی آغاز می کرد.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
جسد هیتلر پس از خودکشی
   
1945 - شکست آلمان نازی از متفقین

نیمه دوم جنگ جهانی دوم توأم با شکست و عقب نشینی برای ارتش آلمان بود. در سال 1944م قسمت اعظم منطقه بالکان از وجود آلمان‏ها پاک گردید و سپس لهستان و اتریش نیز از اشغال نازی‏ها خارج شد. آلمان‏ها از طرف غرب نیز مجبور به عقب‏نشینی از فرانسه، بلژیک و هلند شدند تا اینکه در جریان حمله متفقین در فوریه 1945م، خطوط دفاعی آلمان شکافته شد. در ماه مارس همان سال متفقین از رود راین گذشته و در بیست و چهارم آوریل نیز روس‏ها از شرق وارد برلین پایتخت آلمان شدند. هم‏چنین در پی پیروزی متفقین در ایتالیا، حدود یک میلیون سرباز آلمانی مستقر در این کشور، خود را تسلیم متفقین کردند. این شکست بزرگ در حالی که برلین زیر آتش نیروهای شوروی قرار داشت، هیتلر را از پیروزی در جنگ، کاملاً ناامید کرد و در نهایت، آلمان نازی را به پذیرش شکست مجبور ساخت.

2011 - ازدواج شاهزاده ویلیام نوه الیزابت دوم ملکه بریتانیا و کیت میدلتون

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

    ۱۹۰۷ - فرد زینه مان، کارگردان مشهور اتریشی.
    ۱۹۷۰ - اوما تورمن، بازیگر آمریکایی نامزد جایزه اسکار.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
اوما تورمن

    ۱۲۹۷ - محمّد معین استاد و اولین دکتر رشته زبان و ادبیات فارسی در ایران و پدیدآورندهٔ فرهنگ معین
    ۱۳۲۸ - رضا صفایی‌پور، بازیگر ایرانی

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمّد معین

    ۱۳۴۹ - لادن طباطبایی، بازیگر ایرانی

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
رضا صفایی‌پور

مرگ‌ها

    ۱۸۹۸ - درگذشت برتولت برشت، نویسنده، شاعر و مشهورترین نمایشنامه نویس معاصر آلمان.

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
برتولت برشت

    ۱۹۸۰ - آلفرد هیچکاک کارگردان آمریکایی انگلیسی‌تبار در سن ۸۰ سالگی

9 اردیبهشت - 29 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلفرد هیچکاک


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.