ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
در طول سهماههی سوم سال 2014 نیز همچنان به عنوان سلطان بازار گوشیهای هوشمند باقی مانده، اما با نگاهی دقیقتر به دادهها، مشخص میشود وضعیت موجود فاصلهی بسیاری با حالت مطلوب و رضایتبخش برای این شرکت کرهای دارد.
موسسهی تحقیقاتی گارتنر گزارش کرده که در طول سهماههی سوم، سامسونگ
در سراسر جهان موفق به فروش 73.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند شده که سهم
بازار 24.4 درصدی را نصیب این شرکت میکند. در فاصلهی زمانی مشابه سال
پیش، سامسونگ 80.4 میلیون گوشی هوشمند فروخت و سهم 32.1 درصدی را نصیب این
شرکت کرد. بنابراین اگرچه این کمپانی همچنان در راس هرم باقی مانده، اما با
کاهش سهم و فروش روبرو شده است و حتی ورود گلکسی نوت 4 به بازار نیز
نتوانسته کمکی به این ماجرا کند.
مشکلات سامسونگ در این زمینه ناشی از کاهش رشد و فروش مجموع بازار نبوده، بلکه دقیقا برعکس، بازار گوشیهای هوشمند از فروش 250.3 میلیون دستگاه در سال 2013، به 301 میلیون واحد در سال 2014 جهش داشته که نشان از رشد قابل توجه آن دارد.
نام اپل در میان برندگان بزرگ سهماههی سوم 2014 به چشم میخورد که در قیاس با فروش 30.3 میلیون گوشی هوشمند در مدت زمان مشابه سال پیش، به فروش 38.2 میلیون گوشی دست پیدا کرده است. تولیدکنندگان مطرح چینی در بازار گوشیهای هوشمند نیز با رشد فروش روبرو شدهاند. هوآوی در این خصوص با رشد 4.2 میلیون واحدی در آمار سال به سال، به فروش 16 میلیون گوشی هوشمند دست پیدا کرده و شیائومی نیز علاوه بر بازار چین، فروش فوقالعادهای در کشورهای اطراف داشته است. شیائومی از فروش 3.6 میلیونی در سهماههی سوم سال پیش، اکنون به آمار خیرهکنندهی 15.8 میلیون دستگاه دست یافته که این رقم به لطف حاشیه سود بسیار کم این کمپانی به دست آمده است.
با این حال، وضعیت سامسونگ همچنان بعنوان مورد توجهترین نتیجهی حاصل از دادهها در نظر گرفته میشود. سامسونگ در ارائهی آمارهای مربوط به هر یک از فصلهای اخیر به وضوح وضعیت ناپایداری داشته و دلیل اصلی این مساله را افزایش شدت رقابت در بازارهای اصلی هدف این شرکت نظیر چین اعلام کرده و این عامل را مورد سرزنش قرار میدهد. افزون بر این، تامین هزینههای بازاریابی نیز از دیگر دلایل اعلام شده توسط این کمپانی است. پر واضح است که سامسونگ به شدت از سوی رقبای چینی خود نظیر شیائومی و هوآوی تحت فشار قرار گرفته و به دلیل رشد اخیر این شرکتها با مشکلاتی روبرو شده است. موسسهی گارتنر اعلام کرده سامسونگ در چین که بزرگترین بازار این شرکت به شمار میرود، نسبت به سال گذشته تاکنون با 28.6 درصد کاهش سهم روبرو شده است.
این مشکلات گریبان گلکسی اس 5 را که ماه آپریل عرضه شد نیز گرفته است. گزارشی از سوی والاستریت ژورنال که ماه پیش منتشر شد، با استناد به افرادی که مدعی اطلاع از وضعیت فروش سامسونگ بودند اعلام کرد فروش گلکسی اس 5 در مقایسه با نسل پیشین خود با 40 درصد کاهش روبرو بوده که آمار بسیار نا امیدکنندهای به شمار میرود. فروش گلکسی اس 5 در بازارهای سراسر جهان با کاهش روبرو بوده که البته بازار ایالات متحده از این قاعده مستثنی است و رشد فروش خوبی داشته است.
این مساله به کل مجموعهی کسب و کار موبایل سامسونگ گسترش یافته که بصورت تاریخی از بخشهای کلیدی و بسیار موفق این شرکت بوده است. به گزارش گارتنر، در طول سهماههی سوم سال 2013، سامسونگ در مجموع موفق به فروش 117 گوشی موبایل شده بود. این در حالی است که این آمار در مدت مشابه سال 2014 به 94 میلیون نزول کرده است.
برخلاف سامسونگ که عملکرد خوبی نداشته، سایر شرکتها با موفقیتهای زیادی روبرو بودهاند. برای مثال، پلتفرم اندروید گوگل باز هم بخش بزرگتری از بازار را در اختیار گرفته و از سهم 82 درصدی در سال 2013 با فروش 250 میلیون گوشی و بر اساس آمار سهماههی سوم 2014 موفق به کسب سهم 83.1 درصدی از بازار گوشیهای هوشمند شده است. سیستمعامل iOS اپل نیز با رشد کمی، ضمن فروش 38.2 میلیون دستگاه توانسته سهم خود را به 12.7 درصد ارتقا دهد.
آنت زیمرمن، مدیر موسسهی تحقیقاتی گارتنر در خصوص روال رو به رشد آینده تنها به پیشبینی خبرهای خوب برای اپل اکتفا کرده است:
انتظار داریم در طول تعطیلات سال نو، با رکوردهای جدیدی برای آیفون 6 و آیفون 6 پلاس روبرو باشیم. با این حال به هیچعنوان نباید سازندگان چینی و برندهای محلی را دست کم گرفت.
اپل، سامسونگ و گوگل پاسخی به درخواست سینت برای اظهار نظر در این خصوص ندادهاند.