ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
سازمان محیط زیست بسیار پیگیر ارتقای استاندارد خودروهای داخلی است تا آنها حداقل به استاندارد یورو ۴ برسند.
هرچند که خودروسازان در سال های گذشته توانسته بودند اصرار محیط زیست را خنثی کنند، اما اکنون اما معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست خبر از عدم شماره گذاری ۵ خودروی داخلی داده است. از جمله پژو ۲۰۶ تیپ ۲.
سعید متصدی گفته است: تمامی خودروهای سواری بنزینی موظفند استاندارد آلایندگی یورو 4 را رعایت کنند. بر این اساس 5 خودرو تولید داخل موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو 4 نشدند که امروز طی نامه ای به پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ممنوعیت شماره گذاری این خودروها اعلام شد.
آنطور که او گفته است؛ ۵ خودرو وانت تک کابین و 2 کابین GONOW شرکت پویا خودرو، سواری ویانا 1500 سی سی شرکت سناباد خودرو توس، پژو 206 و پژو 206 SD با موتور TU3 و پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 شرکت ایران خودرو و مزدا 3 اتوماتیک هاچ بک شرکت بهمن موتور، 5 خودرویی هستند که به دلیل عدم رعایت استاندارد آلایندگی یورو 4 مجوز شماره گذاری آنها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست لغو شده است.
نکته اینجاست که ایران خودرو قصد کرده است پژو ۲۰۶ با موتور TU3 را که به تیپ ۲ معروف است، دوباره تولید کند. ضمن اینکه پژو ۲۰۶ صندوق دار با موتور TU3 که به V20 معروف است پس از ماجرای تحریم، دیگر تولید نشده است و ایران خودرو هم ظاهرا برنامه ای برای تولید دوباره آن ندارد.
از سوی دیگر، مزدا ۳ هاچ بک هم به عنوان خودروی روز ایران شناخته شده است که مدتی است گروه خودروسازی بهمن آنرا تولید نمی کند.
اما مزدا ۳ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ درحالی
نتوانسته اند استاندارد یورو ۴ را بگیرند که در این جمع نامی از پراید و
همه مدل هایش و پژو ۴۰۵ با موتور قدیمی ۳۰ سال پیشش نیامده است.
معاون
محیط انسانی سازمان محیط زیست همچنین درباره زمان شروع این ممنوعیت گفته
است: برابر نامه ارسالی، پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز از
فردا چهارشنبه شماره گذاری ای خودروها را متوقف خواهد کرد.