اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

فیلم‌های سیاسی جشنواره سی و سوم را بشناسید / از روزهایی «به رنگ ارغوان» تا حمله در «مزارشریف»

فرهنگ > سینما - دو فیلم سینمایی «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی و «مزارشریف» ساخته عبدالحسن برزیده دو فیلم با تم سیاسی هستند که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر روی پرده خواهند رفت.
  

درنا حسین‌زاده: سال 1388 بود که مسئولان سینمایی تاکید کردند مایلند زمینه ساخت فیلم‌های سیاسی را بیش از پیش فراهم کنند. در همان مقطع،  «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از پنج سال توقیف به عنوان فیلمی با موضوع سیاسی وارد جشنواره شد و جوایزی را از آن خود کرد.

سیاست ترویج ساخت فیلم‌های سیاسی در مدت زمان یک سال به تولید فیلم‌هایی چون «33 روز» ساخته جمال شورجه، «گزارش یک جشن» حاتمی‌کیا و «خیابا‌ن‌های آرام» کمال تبریزی و چند فیلم دیگر منجر شد، کارهایی که در جشنواره بیست و نهم به نمایش درآمدند؛ البته دو فیلم حاتمی‌کیا و تبریزی فعلا فرصت اکران عمومی به دست نیاروده‌اند.

وضعیت تولید فیلم‌هایی با تم سیاسی در سال 90 نیز به همین ترتیب بود و کارهایی چون «پل چوبی» ساخته مهدی کرم‌پور، «خصوصی» محمدحسین فرحبخش و «قلاده‌های طلا» ساخته ابوالقاسم طالبی همگی از جمله فیلم‌های سیاسی تولید این سال بودند؛ البته هر یک در حال و هوای خاص خود.

«استرداد» ساخته مهرداد غفارزاده تولید فاخر بنیاد سینمایی فارابی در سال 1391 هم فیلمی با موضوع یک اتفاق مهم تاریخی سیاسی بود.

«چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا که آن هم با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده بود، در جشنواره سی و دوم به نمایش درآمد؛ فیلمی با موضوع بخشی از زندگی شهید مصطفی چمران.

حالا در سی و سومین جشنواره فیلم فجر دو فیلم در حال و هوای موضوعی سیاسی تولید شده‌اند؛ «روباه» و «مزار شریف».

روباه

افخمی بعد از ساخت «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» قصد ساخت چند فیلم را داشت که از میان آن پروژه‌ها «روباه» را به مرحله تولید رساند. فیلمی که به گفته محمد پیرهادی تهیه‌کننده این فیلم سینمایی به موضوع هسته‌ای می‌پردازد. پیرهادی موضوع این فیلم را چنین تشریح کرده است: «فیلم سینمایی «روباه» یک موضوع کاملا اجتماعی دارد که مرتبط با مسائل امنیتی و جاسوسی در حوزه موضوع انرژی هسته‌ای است، به عبارتی مسائل روز اجتماعی کاملا منطبق با مسائل هسته‌ای است و مذاکرات 1+5 در لابه لای بستر فیلم جاری است.»

حمید گودرزی بابک حمیدیان جلال فاطمی آرش مجیدی و مرجان شیرمحمدی بازیگران این فیلم هستند.

سال گذشته افخمی با «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» دو جایزه از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد و باید دید امسال فیلم افخمی چه سهمی از جشنواره خواهد داشت.

مزارشریف

عبدالحسن برزیده بعد از 11 سال به عنوان کارگردان یک فیلم سینمایی پشت دوربین قرار گرفت و «مرازشریف» را کارگردانی کرد؛ فیلمی با موضوع حمله به کنسولگری ایران در مزارشریف و شهادت دیپلمات‌های ایرانی.

برزیده در جریان دیدار خبرنگاران از پشت صحنه این فیلم سینمایی، در مورد موضوع و حال و هوای آن گفت: «زمانی که یک چنین اتفاق مهمی برای یک کشور رخ می‌دهد ]حمله به کنسولگری[، بی شک جزو اتفاقات تلخ از نگاه ملی به شمار می‌رود و این وظیفه اهالی فرهنگ و هنر آن کشور است که نسبت به آن مسئله واکنش نشان دهند. هر چند نزدیک به 15 سال از این اتفاق می‌گذرد، بالاخره توانستیم شرایطی را فراهم کنیم تا این فیلم سینمایی را جلوی دوربین ببریم.»

او همچنین در مورد کیفیت و ساختار این فیلم گفت: ««مزار شریف» بعد از «ملک سلیمان» تنها فیلمی است که در سینمای ایران به صورت ویژوال افکت ساخته می‌شود. این فیلم سینمایی به تنهایی با قصه متفاوتی که دارد به راحتی می‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد، چرا که تمام کسانی که این واقعه را به خاطر دارند می‌خواهند بدانند به واقع چه اتفاقی در کنسولگری ایران رخ داده است. ما تمام تلاش خود را کردیم تا نگاهی صادقانه و بدون موضع‌گیری به این مسئله داشته باشیم.»

ابراهیم برزیده در این فیلم نقش شهید صارمی را بازی کرده است. حسین یاری، مسعود رایگان و مهتاب کرامتی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

سال

دوره جشنواره

فیلم‌های سیاسی حاضر

1388

بیست و هشتم

«به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی‌کیا و «شکارچی شنبه» پرویز شیخ‌طادی

1389

بیست و نهم

«33 روز» جمال شورجه، «اخراجی‌ها3» مسعود ده‌نمکی، «پایان‌نامه» حامد کلاهداری، «جعبه سیاه» محمدرضا اسلاملو، «خیابان‌های آرام» کمال تبریزی، «فرزند صبح» کمال تبریزی و «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا

1390

سی‌ام

«پل چوبی» مهدی کرم‌پور، «تلفن همراه رئیس جمهور» علی عطشانی، «خصوصی» محمدحسین فرح‌بخش، «گیرنده» مهرداد غفارزاده، «گشت ارشاد» سعید سهیلی، «یک سطر واقعیت» علی وزیریان، «فیلادلفی» اسماعیل رحیم‌زاده و سیدمجتبی اسدی‌پور و «قلاده‌های طلا» ابوالقاسم طالبی

1391

سی و یکم

«تنهای تنهای تنها» احسان عبدی‌پور، «فرشتگان قصاب» سهیل سلیمی و «استرداد» مهرداد غفارزاده

1392

سی و دوم

«چ» ابراهیم حاتمی‌کیا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.