شرکتهای مذکور اعتقاد دارند که مهمترین موضوع در حوزهی فناوری٬ اینترنت اشیا و خودروهای هوشمند است و تلاش میکنند تا به بهترین شکل ممکن در این دو حوزه سرمایه گذاری کنند.
هر کدام از کمپانیها در تلاش هستند تا اکوسیستم خاص خود را برای اینترنت اشیاء و دستیار راننده طراحی و پیاده سازی کنند. هر اکوسیستمی که در این زمینه موفق عمل کند، آیندهی خود را تضمین کرده است. این موضوع تا حدی جدی شده که حتی انویدیا که در این زمینه تقریبا بیتجربه است دو پلتفرم Drive CX و Drive PX را برای خودروهای هوشمند طراحی کرده است. این کمپانی تلاش میکند تا قدرت پردازش گرافیکی پردازندههای مکسول خود را وارد دنیای خودروها کند. سونی نیز تلاش کرد تا ثابت کند که سنسورهای دوربین خانوادهی Exmor این شرکت بهترین گزینه برای ثبت و ضبط اطلاعات پیرامون خودرو است. این کمپانی اطلاعات کمی در بارهی برنامهی خود برای خودروهای هوشمند ارائه کرد اما میتوان به این نتیجه رسید که آنها در تلاشند تا در زمینه ضبط و پردازش تصاویرِ پیرامون خودرو که جزو مهمترین چالشهای پیشروی خودروهای بدون سرنشین است کار کنند.
سامسونگ که طی سالهای گذشته در CES بیشترین تمرکز را روی تلفنهای هوشمند و پس از آنها تلویزیونها داشت٬ اما امسال بیشتر روی اینترنت اشیاء و نحوهی اتصال لوازم خانگی به یکدیگر متمرکز شد. این موضوع نشان دهندهی بحث اینترنت اشیاء و شکلگیری پلتفرمهایی است که در آن لوازم خانگی به یکدیگر متصل شده و از طریق گجتهای هوشمند قابل کنترل شوند. در اینترنت اشیاء کمپانیهای تلاش میکنند تا بستر خاصی را توسعه دهند که در آن لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و غیره در یک شبکه قرار گرفته و به یکدیگر متصل شوند. به این ترتیب نه تنها این لوازم با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و میتوانند روی کار دیگری تاثیر گذار باشند بلکه کنترل آنها از طریق موبایل یا ابزارهای دیگر نیز به آسانی میسر میشود.
در ۱۰ سال اخیر شاهد سلطنت گوشیهای موبایل و اکوسیستمهای آنها بر دنیای فناوری بودیم اما به نظر میرسد سالهای پیشرو٬ با کمرنگ شدن این ابزارها و برجستهشدن اینترنت اشیا و خودروهای هوشمند دنبال خواهد شد. شکی نیست که گوشیهای هوشمند و ابزارهای پوشیدنی همچنان مطرح خواهند بود، اما اینترنت اشیاء میتواند مهمتر از یک کامپیوتر پوشیدنی روی مچدست باشد.
نظر شما در این باره چیست؟