سابقهی کاشت زعفران در ایران به 3,000 سال قبل باز میگردد و در واقع این ایرانیان بودند که زعفران را به دیگر کشورها صادر و خواص آن را برای یونانیان، رومیها، چینیها و البته اعراب شرح دادند. هم اکنون زعفران کاران در شهرستانهای تربت حیدریه، قائنات، فردوس، گناباد، بجستان، سرایان، بیرجند و کاشمر در استانهای خراسان جنوبی و رضوی و شهرستانهای اقلید و استهبان در استان فارس این محصول را به عمل آورده و از این راه امرار معاش میکنند.
عمدهی دلیل گران بودن این محصول کم بودن بازده گل زعفران و مدت زمان محدود برداشت آن است. متأسفانه زعفران کار ایرانی به دلیل مشکلات ذکر شده هرگز به اندازه تلاش و زحمت خود، درآمد کسب نمیکند. هر چند موانع و مشکلات دیگری نیز در این میان دخیل بوده که به افزایش قیمت نهایی این محصول منجر میشوند. شاید ارائهی محصول در بسته بندی شیک و بازارپسند، راه کاری مناسب برای بهبود جایگاه زعفران ایرانی در جهان باشد.
بسته بندی که قصد معرفی آن را داریم، توسط یک آژانس ایتالیایی به نام "Brandlore" و به سفارش برند غذایی معتبر و لوکس ایتالیایی " Giulio Garzisi "، طراحی و اجرا شده است.
این بسته بندی شامل یک ظرف شیشهای است که حاوی مقدار اندکی زعفران کشت شده در ایتالیا است. این ظرف خود درون یک کاسه کوچک چوبی جای گرفته که نقش هاون را بازی میکند، درب چوبی آن نیز به شکلی طراحی شده که با استفاده از کرهی چوبی درون آن و البته به عنوان دستهی هاون، در ساییدن زعفران مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجایی که ادویه جات در مجاورت هوا عطر خود را رفته رفته از دست میدهند، این بسته بندی به بهترین شکل عطر و طعم و خواص زعفران را حفظ میکند.
حتی یک انبرک کوچک چوبی نیز برای بیرون آوردن زعفران از درون شیشه، در بسته بندی گنجانده شده است.
کل این قسمتها خود درون یک جعبهی شش وجهی قرار میگیرند که با الهام از شش گلبرگ گل زغفران ساخته شده است. قطعاتی که به محض برداشته شدن درب جعبه، همچون گلی شکفته شده و محصول ارزشمند درون خود را به خریدار عرضه میکنند. تنها کافی است جعبه را در خلاف جهت قبل بلند کرده و درب را سر جایش بگذارید تا دوباره به شکل و شمایل سابق خود بازگردد.
در ساخت این بسته بندی از بهترین مواد استفاده شده که از آن جمله میتوان به شیشه، مس و بهترین جنس کاغذ عاجی رنگ اشاره کرد؛ همچنین هر بخش از این جعبه در گوشهای از جهان تولید شده، به عنوان مثال جعبهی دست ساز این محصول در بمبئی تولید میشود. در ساخت بخشهای چوبی نیز از درخت چوب سرخ (راش) استفاده شده و لوگوی شرکت روی تمامی قطعات نقش بسته است.
نظر شما در مورد این بسته بندی چیست؟ آیا تولید کنندگان داخلی نیز در ارائهی محصولات خود به ویژه در سالهای اخیر، مبتکرانهتر عمل کردهاند، یا هنوز آنگونه که باید به این مقوله توجهی نشان ندادهاند؟ به نظر شما آیا بسته بندیهای مدرن و برخوردار از عناصر برتر طراحی، در فروش بیشتر محصولات تولیدی تأثیرگذار خواهند بود، یا در نهایت این کیفیت محصول است که حرف آخر را میزند؟ نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.