وقت گذرانی در کشتیهای لوکس تفریحی، مجلل، باشکوه و بیشک خاطرهانگیز است، به ویژه که این روزها اغلب آنها با بهترین امکانات رفاهی و تکنولوژیهای روز دنیا مجهز شده و اقامتی به یادماندنی را برای مسافران و البته مالکین خود به ارمغان میآورند.
از دیر باز این نوع کشتیها مورد توجه قرار داشته و کالایی خواستنی بوده و هستند. هر چند شاید کشتیهای فهرست ما گامی به جلو گذاشته و در سطح و کلاسی قرار دارند که هر میلیونری هم قادر به خرید آنها نیست. در واقع سطح تجملات آنها فراتر از چیزی است که تصورش میرود. باور نمیکنید، پس با ما در مرور ده کشتی تفریحی گرانقیمت، مدرن و لوکس جهان همراه شوید.
اولین مورد فهرست ما، با قیمت ناقابل 200 میلیون دلار! به فروش رسیده است. اما چرا ناقابل؟ اجازه دهید در ابتدا اشاره کنیم که قیمت این کشتی معادل قیمت بسیاری از تیمهای مطرح فوتبالی است که در دههی 1990 دست به دست شدند؛ یا آسمانخراشهای بزرگ و معروف و حتی استادیومهای ورزشی قدیمی و البته شاید جالب باشید بدانید که این قیمت اندک! شاید بیش از درآمد تولید ملّی یک سوم کشورهای کوچک جهان باشد. با این وجود این مبلغ تنها برای خرید یک کشتی به مصرف رسیده است و تازه آن هم ارزانترین کشتی فهرست ما، بله این کشتی کمترین قیمت را در میان کشتیهای لوکس و مجلل دنیا به خود اختصاص داده و جایگاه دهم را از آن خود کرده است.
این کشتی توسط جون بننبرگ (Jon Bannenberg)، طراحی شده است. شرکت کشتی سازی آلمانی لارسِن در سال 2004 و به سفارش لری اِلیسون، مدیرعامل شرکت اوراکل مسئولیت ساخت آن را برعهده گرفت. بعداً و در سال 2010 دیوید گیفن (David Geffen)،که پیش از این نیمی از سهم این کشتی را خریداری کرده بود، کل کشتی را به تملک خود در آورد.
این کشتی با طول تقریبی 138 متر، یازدهمین کشتی بزرگ جهان است که دارای 82 اتاق در 5 طبقهی مجزا است. میتوان از زمین بسکتبالی که روی عرشهی کشتی قرار گرفته، به عنوان جایگاه فرود هلیکوپتر نیز استفاده کرد. به علاوه این کشتی دارای یک سالن سینمای مجهز نیز هست.
این کشتی توسط شرکتی هلندی به نام اوشن کو (Oceanco)، ساخته شده و دارای 7 سوئیت مجلل است که در هنگام نیاز هر کدام به عنوان دو کابین مجزا نیز مورد استفاده قرار میگیرند. در مجموع این کشتی ظرفیت پذیرایی از 12 مهمان را داراست. همچنین کابین ویژهای نیز مخصوص مالک کشتی آماده شده که کسی نیست جز کارگردان نامی هالیوود، استیون اسپیلبرگ.
این کشتی دارای باند فرود هلیکوپتر، سالن سینما، سالن ژیمناستیک و یک استخر باشکوه است. همچنین یک عرشهی خصوصی نیز مخصوص مالک کشتی طراحی و آماده شده است، چرا که این کشتی فضای خصوصی چندانی ندارد. از جدیدترین فناوریها و لوازم صوتی و تصویری در این کشی استفاده شده است.
هفت دریا، 85.965 متر طول دارد و "Nuvolari & Lenard"، مسئولیت طراحی داخلی و نمای خارجی تماشایی آن را بر عهده داشته است. همچنین این کشتی تا 23 نفر خدمه نیز برای اطمینان از اقامتی راحت و مجلل در اختیار دارد.
لیدی مورا یک کشتی لوکس تفریحی و خصوصی است که در زمان ساختش در سال 1990، نهمین کشتی تفریحی بزرگ جهان به شمار میآمد، هر چند در فهرست جدید متعلق به سال 2014، با 19 پله سقوط در جایگاه 28 قرار گرفت. این کشتی به تاجر و میلیاردی از کشور عربستان سعودی به نام ناصر الراشد (Nasser Al-Rashid)، تعلق دارد.
جالب است بدانید حروف نام لیدی مورا که روی بدنهی کشتی حک شده و نیز دیگر تزئینات کشتی از طلای 24 عیار ساخته شدهاند. این کشتی توسط موتورهای دیزلی دوقلو به حرکت در میآید که هر کدام توان تولید 7,000 اسب بخار را دارند. ظرفیت این کشتی برابر 60 خدمه و 30 مهمان است.
این کشتی 105 متر دارازا داشته و توسط شرکت کشتی سازی آلمانی "Blohm+ Voss" ساخته شده است.
اگر تمایل داشته باشید همراه با 24 نفر از دوستان خود یک سفر رویایی به دریای مدیترانه داشته باشید، قطعاً المرکب، انتخاب مناسبی است و سفری خاطرهانگیز را برایتان رقم خواهد زد. هر چند بیشک مالک فعلی آن حامد بن جاسم بن جبار آل ثانی، میتواند چیزهای بیشتری در مورد مزایا و ویژگیهای خاص این کشتی مجلل تفریحی بیان کند. جالب است بدانید این آقا وزیر امور خارجهی کشور قطر است.
این کشتی دارای 10 سوئیت مجلل است و همچنین دارای استخر شنا، سالن سینما، جایگاه فرود هلیکوپتر و یک عرشهی مناسب برای گرفتن آفتاب است. همچنین تعدادی سوئیت VIP نیز به صورت ویژه در کنار اتاق خواب مالک کشتی ساخته شده که به نوعی تجمل و ولخرجی بیشتر را به معرض نمایش میگذارد.
این کشتی که 133 متر طول و 18 متر پهنا دارد، توسط شرکت کشتی سازی "Peters Schiffbau Wewelsfleth" و در سال 2008 ساخته شده است.
ظاهراً میلیاردرهای روسی علاقه و میلی شدید برای خرید اسباب بازیهای گرانقیمت و البته نه چندان مورد نیاز دارند. علیشر عثمانوف (Alisher Usmanov)، مالک این کشتی تفریحی لوکس است که جایگاه ششم این فهرست را از آن خود کرده است. این کشتی در سال 2008 توسط تیم هِیوود(Tim Heywood)، طراحی شده و کمپانی کشتی سازی آلمانی لارسِن (Lurssen)، مسئولیت ساخت آن را برعهده گرفت. نام دلبر ادای احترامی است به مادر درگذشتهی عثمانوف. طراحی داخلی این کشتی را آلبرتو پینتو (Alberto Pinto)، برعهده داشته است.
در مجموع 48 خدمه روی این کشتی مشغول به کار هستند. میتوان گفت که امکانات آن با مبلغی که صرف خرید آن شده، برابری میکند. در این کشتی امکان فرود هلیکوپتر و فضاهای مناسب برای برگزاری مهمانی و گردهمایی برای 20 میهمان مهیا است. این کشتی 110 متر( 360 پا ) طول و 16 متر( 50 پا ) ارتفاع دارد، مقیاسی که آن را در شمار بزرگترین کشتیهای تفریحی جهان قرار داده است.
این کشتی به مناسبت نام مالک خود، سلطان قابوس بن سعید آل سعید، پادشاه عمان به این نام خوانده میشود. این کشتی در سال 2006 و توسط شرکت کشتی سازی لارسِن ساخته شد و در زمان ساخت بیشتر با نام "گل آفتابگردان" شناخته میشد. در واقع این جادوی قدرت و ثروت است که به افراد اجازه میدهد چیزی را به نام خود بخوانند. در زمان ساختش، این کشتی عنوان دومین کشتی بزرگ جهان را از آن خود کرده بود. این کشتی از آلومینیوم تقویت شده و فولاد ساخته شده است. سرعت این کشتی تا 22 گرهی دریای رسیده و ظرفیت پذیرایی از 70 نفر را داراست، البته این تعداد به جز 154 خدمهای است که روی این کشتی به کار مشغولند. در بخش داخلی این کشتی سالن اپرایی قرار گرفته که میتواند یک ارکستر بزرگ را در خود جای دهد. طراحی داخلی این کشتی که 155 متر طول دارد، توسط "ردمن وایتلی دیکسون" (Redman Whitely Dixon) انجام شده است.
از آن جایی که هیچ تصویری از قسمت داخلی این کشتی منتشر نشده، باید به حرفهای سلطان بسنده کنیم که آن را حیرت انگیز و زیبا خوانده است.
این ابرکشتی تفریحی به دیگر میلیاردر روسی آندری ملنیچِنکو (Andrei Melnichenko)، تعلق دارد. این کشتی تفریحی توسط فیلیپه استارک و مارتین فرانسیس طراحی شده و شرکت کشتی سازی آلمانی "Blohm & Voss" با همکاری "HDW"، دیگر شرکت کشتی سازی آلمانی، اجرا و ساخت آن را برعهده داشته است. این کشتی در سال 2008 به مالک خود تحویل داده شد. طول آن 119 متر بوده و 42 خدمه مسئولیت رسیدگی و پذیرایی از 14 مهمان را برعهده خواهند داشت. این کشتی در شمار بزرگترین کشتیهای تفریحی جهان جای دارد.
اگرچه از نظر ظاهر، نمای خارجی این کشتی آنقدرها هم جالب توجه نباشد، اما در مقام مقایسه، فضاسازی و طراحی داخلی آن بسیار لوکس و مجلل بوده و از تمامی امکانات رفاهی برخوردار است. قرار گیری سه استخر شنا روی عرشه، رضایت خاطر مهمانان را جلب خواهد کرد. همچنین دو قایق موتوری نیز برای گشت و گذار در اطراف در این کشتی تعبیه شده است.
سوئیت اصلی این کشتی تا 6 مهمان را پذیرا خواهد بود و البته با پرداخت مبلغ گزاف 323 میلیون دلار، همه نوع امکانات رفاهی و آخرین تکنولوژیهای مدرن جهان در اختیار افراد قرار خواهند داشت.
جالب است بدانید نام این کشتی یعنی "A"، اشارهای است ضمنی به اول نام مالکین آن یعنی آندری و آلکساندار ملنیچنکو (Andrey & Aleksandra).
این کشتی در گذشته با اسامی متعددی شناخته میشد.قرار بود در ابتدا با نام "ستارهی طلایی" (golden Star)، برای شاهزاده ثروتمند برنئی ساخته شود، اما بعداً شیخ محمد بن مکتوم آل راشد، هزینهی تکمیل آن را تقبل کرده و کشتی را از آن خود کرد. این کشتی همچنین به نام پلاتین 525 (Platinum 525)، نیز شناخته شده است. اما اکنون که این کشتی در اختیار ثروتمندی از شیخ نشینهای امارات است، دبی خوانده میشود.
مسافران این کشتی از امکاناتی همچون جایگاه فرود هلیکوپتر، اسپا، استخر و یک پلکان شیشهای باشکوه بهرهمند خواهند بود. این شهر شناور مجلل تا 115 نفر را به راحتی میزبانی میکند. هم اکنون این کشتی عنوان سومین کشتی بزرگ جهان را از آن خود کرده است، هر چند طراحی و فضاسازی بینظیر داخلی آن را نیز نباید نادیده گرفت.
این کشتی که 162 متر طول دارد، محصول همکاری مشترک دو شرکت معروف کشتی سازی آلمان، لارسن و "Blohm& Voss"، است و طراحی آن را اَندرو وینچ (Andrew winch)، انجام داده است.
در مورد ارزش واقعی این کشتی نمیتوان با اطمینان خاطر رقمی را اعلام کرد، شاید این کشتی تفریحی غول پیکر نزدیک به یک میلیارد دلار قیمت داشته باشد. هر چند منابع گوناگونی ارزش واقعی این کشتی را 1.5 میلیارد دلار برآورد کردهاند. اما چیزی که با اطمینان خاطر میتوان در مورد این کشتی اظهار کرد مالک واقعی آن است، رومن آبراموویچ (Roman Abramovich)، مالک این کشتی مجلل است که 70 نفر خدمه دارد.
این کشتی مجهز به سیستم پیچیدهای است که اجازهی عکس گرفتن از آن را به افراد غیر مجاز نمیدهد و دارای 24 اتاق خواب مهمان، دو جایگاه فرود هلیکوپتر، سالن رقص، دو استخر شنا، جکوزیهای متعدد، سه جایگاه به آب انداختن قایق و زیر دریایی شخصی است که تا عمق 50 متر پایین میرود.
این کشتی در 9 دسامبر 2010 توسط شرکت آلمانی "Blohm + Voss" و در هامبورگ ساخته شد. طول آن 162.5 متر است. فضای خارجی و داخلی آن توسط "Terence Disdale"، طراحی و اجرا شده است. این کشتی دومین کشتی بزرگ جهان است.
در مورد ارزش و امکانات بینظیر این کشتی تنها کافی است نگاهی کوتاه به اختلاف بین این کشتی و شمارهی 3 این فهرست بیندازید تا همه چیز دستگیرتان شود. یک اختلاف قیمت فاحش 650 میلیون دلاری که بین صدرنشین کشتیهای تفریحی لوکس با سومین کشتی گرانقیمت جهان، فاصلهای بس عمیق انداخته است. اما خب اگر شما یک میلیارد دلار پول در جیب داشته و قصد خرید این خیابانهای لوکس و باشکوه را داشتید، چه چیزی در انتظارتان بود؟ در واقع هم اکنون هیچ چیز، چرا که این کشتی مراحل ساخت خود را طی میکند.
طراحی و چیدمان کلی اجزای این کشتی هیچ گونه شباهتی به عناصر آشنا و معمول کشتیهای تفریحی، آنگونه که به آن عادت داریم، ندارد. اینجا دنیایی متفاوت را به نمایش میگذارد، جایی که حتی پیست اتومبیلرانی مخصوص خود را دارد، به علاوه ساحل خصوصی و البته دریاچهای مصنوعی نیز از دیگر امکانات قابل توجه این کشتی گرانقیمت است.
در مجموع عرشهی این کشتی شما را به خیابانهای موناکو و کلاً یک فضای شهری سوق میدهد، حتی در طراحی سازههای روی عرشه نیز سعی بر بازآفرینی فضای شهری و ملموس این شاهزاده نشین کوچک اروپایی است. این کشتی همچنین دارای یک زمین تنیس وسیع، استخرهای متعدد شنا، کافه و حتی یک چشم انداز تماشایی از اعماق اقیانوس است، اخباری که قطعاً رضایت مالک آینده و مسافران و سرنشینان خوش بخت واقبال این کشتی را تضمین خواهند کرد. بیصبرانه در انتظار پایان ساخت این ابرکشتی تفریحی خواهیم بود، تا بدانیم کدام میلیاردر عجیب و غریبی توان و تمایل خرید چنین چیزی را داشته است.
کمی از دنیای واقعیت فاصله میگریم و از شما سوال میکنیم: اگر شانس خرید یکی از این کشتیهای تفریحی نصیبتان میشد، کدام یک را انتخاب میکردید؟ و اصلاً آیا با هزینههای میلیاردی در چنین زمینهای موافقید؟