چکیده: یادداشت برداری یکی از مهمترین مهارتهای یادگیری است که به شما در
فهم مطالب بسیار کمک می کند. اگر جزوه ای دقیق و منظم داشته باشید می توانید آن را
سالیان سال نگه داشته و در مراحل مختلف تحصیل از مطالب آن بهره ببرید. با دنبال
کردن مراحل زیر و تمرین آنها، می توانید این مهارت را در خود پرورش
دهید. به نکات زیر توجه کنید:
1- هنگام شروع کلاس برای یادداشت
برداری آماده باشید. وسایل خود را پیش از شروع کلاس آماده کنید.
2- عوامل مزاحم
را از خود دور کنید. صحبت کردن، خوردن، خندیدن و مسائلی از این قبیل یادداشت برداری
شما را دچار اشکال می کنند.
3- بطور فعالانه در بحث و موضوع درس شرکت کنید. سؤال
کنید. پاسخ دهید و اشکالات خود را بپرسید.
4- به صحبتهای معلم با دقت گوش کنید.
به مطالبی که معلم بر روی آنها تاکید می کند، دقت کنید. به دنبال عباراتی نظیر این
باشید: " نکته مهم این است که …"، " بطور خلاصه می توان گفت که… ". مطالبی را که
معلم بر روی تخته می نویسد، یادداشت کنید.
5- نکات مهم درس را تشخیص دهید. مطمئن
شوید که نکات مهم را به درستی تشخیص داده و یادداشت کردهاید.
توجه داشته باشید که اگر معلم مطلبی را چند بار تکرار می کند، احتمالا آن
مطلب بسیار مهم است.
یادداشت برداری آگاهانه و منظم
1- لازم نیست
تمام کلمات معلم را بنویسید.
2- فقط نکات مهم و مطالب اصلی را یادداشت
کنید.
3- از کلمات کلیدی استفاده کنید و حروف اختصار بکار ببرید تا سرعت نوشتن
شما بیشتر شود.
4- مطالب را بطور واضح بنویسید تا در مرور آنها به اشکال
بر نخورید.
5- هنگامی که معلم مطالب مهمی را توضیح می دهد، ابتدا به دقت گوش کنید
و سپس آن مطلب را بطور خلاصه بنویسید.
6- جزوه شما باید خلاصه ای از یک درس
باشد، به این صورت که:
الف- موضوع اصلی را بالای صفحه بنویسید.
ب- نکات مهم
مربوط به آن موضوع را شماره گذاری کرده و به ترتیب بنویسید.
ج- در زیر هر مطلب،
جزئیات مربوط به آن را بنویسید و با حروف الفبا نشانه گذاری کنید.
بعد از کلاس1- بلافاصله بعد از کلاس یادداشتهای خود را مرور
کنید، در این هنگام ذهن شما آمادگی بیشتری برای این کار دارد.
2- نکات مهم را
مشخص کرده و نکات غیرضروری را حذف کنید.
3- زیر نکات و مطالب مهم خط
بکشید.
4- اگر مطلبی به نظرتان می رسد، به آنها اضافه کنید.
5- جزوهها را
دسته بندی و تنظیم کنید.
با مرور و تنظیم جزوهها، ده دقیقه بعد از کلاس، در وقت
خود صرفه جویی کنید. توجه داشته باشید که هرچه دیرتر این کار را انجام دهید، تنظیم
و تشخیص مطالب مهم برای شما سخت تر می شود و زمان بیشتری می گیرد.