ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
1- سازماندهی : یکی از مشکلات عمده در راه یادگیری از عوامل فراموشی ، جابجایی اطلاعات و قاطی شدن اطلاعات در یکدیگر است . در صورت تنظیم و سازماندهی اطلاعات، این عامل مخرب از بین رفته و حافظه انسجام کافی پیدا می کند. در ضمن می توان با تلاش اندکی ، میزان بسیار زیادی اطلاعات را از حافظه بدست آورد.
2-استفاده از واسطهها:یک راه برای
معنا بخشیدن به مطالب ظاهرا بی معنا استفاده از واسطهها یا میانجیها است.
3- ساخت سلسله مراتبی مطالب : عناصر یا تکالیف یادگیری را می توان به
صورت یک سلسله مراتب از ساده به دشوار مرتب کرد به نحوی که یادگیری هر عنصر یا
تکلیف به یادگیری تکالیف دیگر مربوط باشد فایده این عمل این است که
یادگیرنده، یادگیری خود را با مطالب ساده آغاز می کند و با یادگیری هر مطلب پیش نیاز برای
یادگیری مطالب بعدی آمادگی کسب می کند.
وجود پیش نیاز یادگیری برای هر مطلب
تازه آن مطلب را به حالت آشنا و معنی دار برای یادگیرنده در می آورد .
4- الگوی یادگیری فعال : با استفاده از این الگو می توان یاد داری
مطالب آموخته شده را طولانی تر کرد .چنین فعالیتی باعث خواهد شد که ارتباطهای
بیشتری ما بین مطالب آموختنی بر قرار شود که بدین طریق آنها بهتر رمز گردانی خواهند
شد.
الف ) یادگیری بخش بخش : منظور از این روش این است که مطالب
زیاد به بخشهای کوچکتری تقسیم شود چرا که با این روش قسمتهای قبلی مطالب در تسلط
آموخته می شوند و یادگیرنده پس از یادگیری هر قسمت به سراغ قسمت بعدی خواهد رفت
.
ب) پر آموزی : برای مقابله با مشکل فراموشی از فرد خواسته می شود
که مطالب آموخته شده را تکرار کند . بدین طریق اطلاعات بیشتر تثبیت خواهند شد.
ج)تمرین و مرور ذهنی: مرور ذهنی به تکرار بخش کوچکی از اطلاعات گفته
می شود که بلافاصله بعد از رسیدن آن به حافظه کوتاه مدت صورت می گیرد و باعث باقی
ماندن اطلاعات در حافظه کوتاه مدت می شود .
5- بسط اطلاعات : در بسط دادن مطالب ، به اطلاعات تازه و نو ، از
طریق ربط دادن آنها به اطلاعات حافظه دراز مدت ، معنی می بخشیم ، برای این کار لازم
است به روابط منطقی ما بین مواد و مطالب توجه کنید و مواد و محتوای مطالب را به
تجربیات خود ربط دهید اطلاعات و ایدههای کلی را در ذهن خود ترسیم کنید و ایدههای
جدید را به مطالب از قبل دانسته خود ربط دهید و وقایع را در ذهنتان ببینید و بشنوید
.