ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
۶ بهمن: سالگرد مرگ نیکولاس آگوست اوتو
۱۲۴ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۶ ژآنویه سال ۱۸۹۱ نیکولاس آگوست اوتو، مهندس و مخترع آلمانی فوت کرد. شهرتِ اتو بخاطر اختراع اولین موتور درون سوز یا احتراق داخلی است. همچنین وی اولین کسی است که توانست مورتورهای چهار زمانه را به صورتی کاربردی تولید کند.
نیکولاس اوتو در تاریخ ۱۰ ژوئن سال ۱۸۳۲ در نزدیکی شهر هایده متولد شد. پدر نیکولاس یک کشاورز بود و در کنار کار کشاورزی یک دفتر پست را نیز اداره میکرد.
نیکولاس بعد از پایان تحصیلات در مقطع پایه به عنوان کاراموز در حوزه تجارت مشغول به کار شد و بخاطر ماهیت کارش به فرانکفورت و شهر کلن مدام در سفر بود.
نیکولاس از همان کودکی به کارهای مهندسی علاقه داشت و در اوقات فراغت به ساخت وسایل مکانیکی می پرداخت. زمانی که در شهر کلن مستقر شد، تصمیم گرفت کار دفتری خود را ترک کند و تمام وقت خود را بر روی ساخت یک موتور گازی صرف کند. نیکولاس اوتو در سال ۱۸۶۴ و چندی بعد از اینکه بصورت تمام وقت کار بر روی موتور گازی خود را شروع کرده بود با مخترع دیگری به نام اوگن لانگن آشنا شد.
اوگن لانگن یک تکنسین تحصیل کرده فنی بود و بعد از چندی متوجه استعداد بسیار زیاد نیکولاس اوتو در زمینهی مهندسی شد. بعد از مدتی، آشنایی این دو سبب شکلگیری شرکت NA Otto & Cie شد. آنها در شرکت جدید، شروع به طراحی و بهبود موتورهای خود کردند و در نمایشگاه سال ۱۸۶۷ شهر پاریس توانستند جایزهی طراحی برتر را به خود اختصاص دهند. موتوری که آقای اوتو طراحی کرد، قادر بود بیشترین میزان گاز تولیدی از احتراق را برای ایجاد حرکت رانشی استفاده کند و در آن زمان سایر موتورهای موجود تقریباً قادر بودند نصف میزان گاز تولیدی را تبدیل به نیروی حرکتی کنند؛ از این جهت موتور آقای اوتو که تقریباً از تمام گازهای تولیدی استفاده میکرد، یک طراحی خارقالعاده به حساب میآمد. با این وجود چون در آن دوران عملاً کاربرد چندانی برای این نوع موتورها وجود نداشت، آنها نتوانستند موفقیت چشمگیری از ساخت این نوع موتورها کسب کنند. بعد از مدتی توجه آقای اتو به موتورهای چهار زمانه جلب شد و شروع بررسی طراحیهای موجود کرد. با وجود اینکه پتنت این اختراع قبلاً به نام فرد دیگری ثبت شده بود، اما تا آن زمان هیچ کس نتوانسته بود موتور چهار زمانهای را تولید کند که بصورت عملی قابل استفاده باشد و نیازمندیهای طراحی را در عمل برآورده کند. آقای اتو سرانجام توانست با بهبود و تغییر طراحیهای موجود، اولین موتور چهارزمانهی احتراق داخلی را بسازد که این موتور تحولی بزرگی در ساخت موتورها ایجاد کرد و به نوعی باعث سرعت بخشیدن به شکلگیری عصر ماشین شد.
نیکولاس اوتو در تاریخ ۲۶ ژآنویه سال ۱۸۹۱ و در ۵۸ سالگی در شهر کلن دیده از جهان فروبست. یکی از پسران آقای اتو به نام گوستاو اتو، بعدها یکی از طراحان معروف هواپیما شد.