آموزش کودک جهت سرگرم کردن خودش
برای افزایش ظرفیت کودکتان در تنها بازی کردن، چهار کلمه را به خاطر بسپارید:" علاقه،ایجاد عادت، سازماندهی، و جهت دهی".
بچهها
مدتها قبل از پاگذاشتن به دوران بزرگسالی فشار روانی را تجربه میکنند.
برخی کودکان مجبورند با مشکلاتی چون کشمکشهای خانوادگی، طلاق، تغییرات
دائمی مدرسه، همسایهها، توافقات مراقبت از کودک، فشار گروههای همسال و
بعضی وقتها حتی با خشونت در خانواده یا جامعهشان دست و پنجه نرم کنند.
بیشتر
والدین کودکان نوپا ،آرزو می کنند که کودکشان بتواند تنهایی خودش را سرگرم
کند. این خواسته والدین منطقی است، چون کودک نوپا می تواند اسباب بازی ها
را بردارد، با آن ها بازی کند، دنبال توپ بدود و کتاب ورق بزند. نوپاها
آموخته اند که می توانند خودشان کارهایی انجام دهند و اتفاقا اغلب هم در
انجام کارها توسط خودشان پافشاری و سماجت به خرج می دهند.
با
این همه یک بچه یک ساله همچنان دوست دارد دور و بر والدینش بچرخد، ما می
توانیم به او کمک کنیم که بیاموزد چگونه خود را سرگرم کند. جین فوی، متخصص
کودکان در کارولینای شمالی می گوید: "کودکان نوپا اصولاً نمی توانند برای
مدت طولانی به تنهایی بازی کنند". طولانی ترین زمانی که می توانید از یک
بچه یک ساله انتظار داشته باشید به تنهایی بازی کند چیزی حدود پانزده دقیقه
است، دادن چنین فرصتی به کودک کاری است که به انجام دادنش می ارزد، این
کار تنها به این دلیل نیست که شما فرصت داشته باشید شام را آماده کنید یا
اتاق را جارو و گردگیری کنید.
دکتر اسکالار متخصص
رشد در مرکز مطالعات رشد و یادگیری دانشگاه کارولینای شمالی در این باره
میگوید:"تنها بازی کردن، تقویت کننده استقلال، اعتماد به نفس، خلاقیت، و
مهارت های زبانی است. اغلب می بینیم که یک کودک پانزده ماهه موقعی که تنها
بازی می کند با خود چیزهایی زمزمه می کند، چنین بازیهایی پایه و اساس رشد
مهارت های زبانی هستند.
"دکتر اسکالار می گوید:"
قابلیت بچه ها برای تنها بازی کردن به حال و وضعیت آن ها هم بستگی دارد،
اگر بچه گرسنه، خسته یا مریض باشد کمتر به تنها بازی کردن رغبت خواهد داشت.
علاوه براین شما از یک نوپای کمی بزرگ تر هم نمی توانید انتظار داشته
باشید که مدت طولانی تری تنها بازی کند.
" دکتر
فوی معتقد است: "یک کودک بیست و دوماهه که از نظر شناختی و زبانی قابلیت
های بیشتری از کودک یک ساله یا پانزده ماهه دارد تمایل روز افزونی برای کسب
استقلال در خود می بیند، بنابراین بیش از پیش دوست دارد با شکستن حد و
مرزهایی که شما وضع کرده اید آن ها را و شما را امتحان کند و بنابراین این
نیاز بیشتری به نظارت و توجه مداوم و از نزدیک دارد".
برای
افزایش ظرفیت کودکتان در تنها بازی کردن، چهار کلمه را به خاطر بسپارید:"
علاقه،ایجاد عادت، سازماندهی، و جهت دهی". اول سعی کنید کودکتان را به
فعالیتی مشغول کنید که به آن واقعاً علاقه دارد، اگر از نظر شما کمی شلوغ
کاری اشکالی ندارد به او اجازه دهید اگر دوست دارد لیوان ها و قاشق ها را
جابه جا کند یا لباس ها را از کشوی کمد بیرون بکشد. ژولیت که یک پسر پانزده
ماهه دارد دو کشوی پایین کابینت آشپزخانه را پر از بطری، قاشق و پیمانه
های پلاستیکی کرده تا هنگامی که او مشغول درست کردن شام است، پسرش با آن ها
مشغول بازی شود و کاری به کار او نداشته باشد.
بنابراین
می بینیم که چه طور سرگرم کردن بچه به کار مورد علاقه اش می تواند او را
به سمت تنها بازی کردن سوق بدهد. چنان که گفتیم دومین نکته ای که باید به
ذهن بسپارید "ایجاد عادت" است. وقتی کودک شما کاملاً مشغول بازی شد، به
آرامی کمی دور شوید یا یک مجله به دست بگیرید. وقتی او اسباب بازی به سمت
شما می اندازد تا شما را به بازی بکشاند، به راحتی اسباب بازی را به خودش
برگردانید و جمله کوتاهی درباره بازیش بگویید و لبخند بزنید.
طی
روزها و هفته های بعد به تدریج و آرام آرام سعی کنید فاصله فیزیکی و ذهنی
خود را از او بیشتر کنید و بیشتر پی کار خودتان باشید، اما هرگز کودکتان را
بدون مراقبت رها نکنید. دقت داشته باشید در محلی که کودک مشغول بازی است
شئ یا موقعیتی وجود نداشته باشد که امنیت و سلامت کودک را به خطر بیندازد.
کودک
یک ساله درکی از خطر ندارد. نکته دیگری که در این مورد برشمردیم "
سازماندهی " فعالیت کودک بود. پر کردن اطراف کودک از اسباب بازی های
جورواجوری که دوست شان دارد منجر به دستپاچگی و گیج شدن او میشود. به جای
این کار، هر بار تنها یک اسباب بازی در اختیار او بگذارید و به نوبت اسباب
بازی ها را عوض کنید. تری می گوید:"من وقتی می خواهم کتابی بخوانم یا حساب
خریدهای روزانه ام را بکنم؛ از همین روش استفاده می کنم، کتابم را به اتاق
فرزندم می برم و آن جا اول عروسک پشمالویش را به او می دهم، بعد از چند
دقیقه توپ را و بعد از مدتی دو تا کتاب در اختیارش می گذارم، به این ترتیب
او مرتب مشغول بازی است و با هر اسباب بازی به نوبت حسابی بازی می کند و
سرگرم می شود، و من هم به کارم می رسم."
یک کودک
یک ساله نیاز به جهت دهی دارد، از این رو وقتی احساس می کنید کودکتان آرام
آرام علاقه اش را به بازی با یک اسباب بازی از دست می دهد، با پرسیدن یک
سؤال دوباره او را تحریک کنید. مثلا وقتی کودکتان مشغول بازی با بلوکهایش
است، در حین این که مشغول کار خودتان هستید بدون این که مستقیما وارد بازی
با او شوید، با او صحبت کنید. مثلا می توانید بگویید:" عجب! تو سه تا مکعب
رو روی هم گذاشتی. می تونی یکی دیگه هم بهشون اضافه کنی؟"سعی کنید برنامه
تنها بازی کردن بخشی از برنامه روزانه بچه باشد. کلر لرنر، متخصص رشد
کودکان در واشینگتن می گوید:" کلید تقویت توانایی تنها بازی کردن در بچه ها
این است که با افزایش تدریجی زمان تنها بازی کردن، او را به این کار عادت
دهید." البته ممکن است اولین تلاش های شما برای وادار کردن کودک به تنها
بازی کردن بیش از چند دقیقه نتیجه ندهد و کودک پس از دقایقی کوتاه داد و
فریاد راه بیندازد و شما را بطلبد، در این هنگام سعی کنید سریع به او پاسخ
ندهید، به او فرصتی بدهید تا خودش با مسأله کنار بیاید. یک زمان مناسب برای
ایجاد عادت تنها بازی کردن، بعد از حمام یا ناهار است، این زمانی است که
کودک راضی و خشنود به نظر می رسد. زمان هایی که خودتان خسته هستید برای این
کار انتخاب نکنید. دکتر فوی می گوید:" خستگی و تنشی که شما در درونتان
احساس می کنید ممکن است در رفتار کودکتان منعکس شود."
در
ضمن به خاطر بسپارید که این فرایند همیشه با یک الگو و با یک کیفیت ثابت
نخواهد بود. کودکی که یک روز خیلی خوب خودش را به تنهایی سرگرم می کند، روز
بعد ممکن است کاملا از این کار امتناع کند، اما شما باید تلاش کنید که
فرصت های لازم را برای او فراهم کنید تا تنها بازی کردن را به مرور
بیاموزد. پیش از این که شما فکرش را بکنید خواهید دید که توانسته اید
پانزده دقیقه تمام به حال خودتان باشید و کودک کاری به شما نداشته و
شادمانه خود را در دنیای بازی غرق کرده است!