LX نخستین بار در سال ۱۹۹۶ با نام LX450، برای کل کل با خودروهایی نظیر
بنز GL کلاس و رنجروور از سوی لکسوس معرفی شد. پس از 2 سال، مدل جدیدتر
با موتوری قویتر به نام LX470معرفی شد.
مجله تخت گاز:
LX نخستین بار در سال ۱۹۹۶ با نام LX450، برای کل کل با خودروهایی نظیر
بنز GL کلاس و رنجروور از سوی لکسوس معرفی شد. پس از 2 سال، مدل جدیدتر با
موتوری قویتر به نام LX470معرفی شد. در سال ۲۰۰۳ اما نسل فعلی LX570 با 3
نوع انجین مختلف معرفی شد. نمایشگاه دیتروت ۲۰۱۲ محل رونمایی از مدل
فیسلیفت LX570 یا همان مدل ۲۰۱۳این خودرو بود. مدلی که هماکنون شاهد
حضور آن درایران هستیم.
لکسوس LX570 روی پلتفرم لندکروزر ساخته
میشود و در نمای ظاهری نیز شباهتهای زیادی بااین شاسیبلند محبوب دارد.
اما با نگاهی کلی به ظاهرش، آن را بسیار لوکستر و با پرستیژتر از لندکروزر
خواهید یافت. فرم جلو پنجره استیل که مدتی است به یکی از المانهای طراحی
خودروهای لکسوس تبدیل شده، در کنار چراغهای مجهز به لامپهای LED روز
روشن، نمای جذابی برای قسمت جلو رقم زدهاند. ارتفاع دماغه خودرو بر خلاف
پورشه کاین زیاد است و پروژکتورهای بزرگ روی سپر، حس قدرت را به خوبی منتقل
میکنند.
نمای
جانبی و طراحی قسمت عقب لکسوس دقیقا نقاطی هستند که شباهتها با لندکروزر،
دراین نقاط به اوج خود میرسد. در نمای جانبی سعی شده با کرومکاری دور
شیشهها و استفاده از یک نوار پهن براق روی درها، سادگیاین قسمت کمرنگتر
شود. قسمت عقب اما، جایی است که LX570 را بسیار لوکس و چشمنواز مییابید.
در مرکز سپر عقب نیز پکیج تریلر بال نصب شده است. به لطف وجوداین پکیج
کاربردی، لکسوس غولپیکراین قابلیت را دارد که ۳۱۷۵کیلوگرم را به دنبال
خود بکشد.این آپشن در مسافرتها، هنگام بیرون کشیدن یک خودرو دیگر و یا
حمل کاروان یا قایق، به خوبی خود را نشان میدهد.
وقت آن رسیده به
داخلاین هتل لوکس قدم بگذاریم. با بازشدن درها چراغهای روی رکاب و
زیرآینههای بیرونی روشن میشوند. با نگاهی به کابیناین خودرو، در
مییابیم که بیدلیل نیست لکسوس رتبه اول ردهبندی کیفیت را به خود اختصاص
داده و گوی سبقت را از آلمانیها ربوده است. روی کنسول جلو، پنل درها و
صندلیها، پوشش چرم طبیعی و فوقالعاده با کیفیت به چشم میخورد. همچنین
چوب استفاده شده در تریم داخلی لکسوس LX570، چوب درخت اقاقیای آفریقایی است
که در دکوراتیو جتهای شخصی و قایقهای تفریحی به چشم میخورد. دکمهها و
قطعات فلزی استفاده شده روی کنسول جلو نیز جلوهای اسپرت به کابین
بخشیدهاند.
میان 2 صنلی یک زیر آرنجی بزرگ با پوش چرمی قرار
دارد که با باز کردن آن به یخچال ۸ لیتریاین خودرو دسترسی پیدا خواهید
کرد. فضای کابین LX570 بسیار جادار است و گنجایش ۷ سرنشین را دارد.
صندلیهای جلو به صورت برقی تنظیم میشوند و به سیستم گرمایش و سرمایش نیز
مجهز شدهاند. همچنین LX570 یکی از معدود شاسی بلندهایی است که صندلیهای
عقب آن نیز مجهز به گرمکن هستند. دو صندلی اضافه در فضای پشت ردیف دوم نیز
به صورت برقی باز و بسته میشوند تا راحتی در کابیناین خودرو به اوج خود
برسد.
همچون پورشه کاین، دکمههای مربوط فنرها و سیستمهای حرکتی
خودرو، در قابی استوانهای کنار هم قرار گرفتهاند. نرمی یا خشکی فنرها
در 3 حالت کامفورت، معمولی و اسپرت تنظیم میشوند. ارتفاع خودرو به صورت
اتوماتیک قابل تنظیم است. میزان گشتاور وارد شده به چرخها نیز ازاین قسمت
و در دو حالت سبک و سنگین قابل کنترل است.
موتور
V8 این خودرو که با کد FE_UR شناخته میشود، توسط دکمه استارت روشن
میشود.این موتور حجیم ۵.۷ لیتری به تکنولوژی VVTI یا زمان بندی متغیر
سوپاپها مجهز شده است. از دیگر سیستمهای موجود در موتور LX570 میتوان به
سامانه کنترل هوشمند دریچه گاز و سیستم کنترل هوای ورودی اشاره کرد. با
چرخیدن یک دور فرمان، دوربینهای کنارآینهها تصویر فضای اطراف خودرو را
در نمایشگر نشان میدهند تا هیچ نقطه کوری وجود نداشته باشد. بیصدا بودن
کابین با خودرو لوکسی همچون رولزرویس قابل مقایسه است. اکوستیک کابین
LX570 عالی انجام شده و فقط در دورهای بالا صدای غرش موتور ۸سیلندر گوش را
نوازش میدهد. فراموش نکنید که با راحتترین شاسیبلند بازار طرف هستید. به
لطف وجود کمک فنرهای ضد شوک و سیستم تنظیم ارتفاع خودکار، کمتر تکانی در
مسیر حرکت به کابین وارد میشود.
این سیستم پیشرفته فنربندی، حالت
رانندگی را با سنسورهای مختلف سنجیده و بهترین وضعیت را انتخاب میکند.
دراین میان سیستم تنظیم ارتفاع فعال یا X_AHC نیز بیتاثیر نیست. واکنش
موتور ۳۳۶ اسب بخاری LX570 به پدال گاز، جای هیچ گلهای را باقی نمیگذارد،
و در هر سرعتی که اراده کنید، شتاب فوقالعادهاین غول ۲.۷تنی سرنشینان را
در صندلیها فرو خواهد برد. البتهاین پیشرانه پرقدرت خیلی هم پر اشتهاست و
در هر ۱۰۰ کیلومتر، به طور ترکیبی ۱۴ لیتر بنزین مصرف میکند. با وجود
ارتفاع زیاد از سطح زمین و جثه بزرگ، LX570 از هندلینگ فوقالعادهای
برخوردار است و در پیچها و سرعتهای بالا، اعتماد به نفس راننده را برای
فشردن پدال گاز بالا میبرد.
از سامانههای حرکتیاین خودرو میتوان
به سیستم HAC (کنترل حرکت اولیه در شیبها)، VSC(کنترل پایداری)،
TRC(کنترل لغزش در پیچها) و سیستمهای کمکی دیگر نظیر قفل دیفرانسیل اشاره
کرد. همچنین سامانه CONTROL CRAWL در کنار سیستم ترکشن کنترل، هنگام بالا
رفتن و پایین آمدن از تپهها سرعت حرکت را کنترل میکند.گشتاور ۵۳۰
نیوتنمتری نیز در دور ۳۲۰۰ به هر چهار چرخ منتقل میشود. سیستم ترمز
قویاین خودرو بسیار مناسب عمل میکند. واین وزنه سنگین وزن را بدون دایو
رایج در شاسی بلندهای تویوتا متوقف میکند.
در کل LX570 را میتوان
یک شاسیبلند فوقالعاده با درجهای بالا از راحتی، کیفیت، امکانات و
قابلیتهای حرکتی دانست که در عین لوکس بودن، هر وقت که اراده کنید
قابلیتهای اسپرتی نیز از خود نشان میدهد. از تنها مشکلاتاین خودرو
میتوان به ابعاد بسیار بزرگ که با مسیرهای پرترافیک شهری ناسازگار است و
مصرف سوخت بالای آن اشاره کرد.
رقبای داخلی و خارجی
BMW X5
Porsche Cayenne
Benz GL500 پیشنهاد نهاییاگر
لکسوس LX570 را به عنوان خودرو خود انتخاب کردهاید، حتما اهل آفرود و
پیمودن مسیرهای خارج جادهای هستید.این غول دو دیفرانسیل یکی از بهترین و
مجهزترین شاسی بلندهای آفرود موجود در بازار است. همچنین اگر به دنبال
انتخابی برای رفت و آمد در مسیرهای شلوغ شهری هستید،LX570 با مصرف بالا و
ابعاد بزرگش،گزینه مناسبی به نظر نمی رسد.
بهتر است بگوییم کسانی
که پول 2 یا حتی 3 لندکروزر را می دهند و 1 لکسوس LX570 می خرند حتما دلیل
خود را این گونه بیان می کنند: یک شاسی بلند تمام عیار می خواهیم که هیچ
آپشنی در آن از قلم نیفتاده باشد.