اگر از افراد جامعه بپرسند که گرانترین خودروهای حال حاضر جهان چیست، عموما افکار به سوی ابرخودروهای مانند بوگاتی، فراری، پاگانی، کوئنیگزگ و استون مارتین میرود. اما قیمت خودروهای مدرن به قیمت نمونههای نادر فروخته شده در حراجیها، حتی نزدیک هم نیست.
حراجیهای خودرو در سال ۲۰۱۵ مملو بود از انواع مختلفی از خودروها؛ از نمونههای عتیقه قرن ۲۰ گرفته تا سوپراسپرتهای مدرن. در میان ارزشمندترین خودروهای معامله شده، نام برند فراری بیش از سایرین میدرخشد. در ادامه ارزشمندترین خودروهای معامله شده در سال ۲۰۱۵ را خدمت شما معرفی میکنیم.
فراری ۲۱۲ اکسپورت بَرکِتا ۱۹۵۲
قیمت: ۷.۳۲۳.۹۲۶ دلار
خودروی مسابقهای فراری ۲۱۲ اکسپورت بَرکِتا، آخرین نمونهی تورینگ ساخته شده است. روند توسعهی این خودرو در مسابقات تارگا فلوریو سالهای ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳ کامل شد و در سال ۱۹۵۶ وارد مسابقات میل میلیا شد. فراری ۲۱۲ در حراجی RM با قیمت بیش از هفت میلیون دلار به فروش رسید.
فراری ۴۰۰ سوپرآمریکا کابریولت ۱۹۶۲
قیمت: ۷.۶۴۵.۰۰۰ دلار
طراحی فراری ۴۰۰ سوپرآمریکا کابریولت توسط استاد بزرگ صنعت خودرو، پینین فارینا انجام شده بود. این خودرو در زمان تولید خود گرانترین محصول فراری به شمار میرفت. فراری در ۴۰۰ سوپرآمریکا از پیشرانهی ۱۲ سیلندر ۴ لیتری استفاده کرده بود که توانایی تولید ۳۴۰ اسب بخار را داشت و جعبه دندهی ۴ سرعتهی دستی نیز وظیفهی انتقال قدرت را بر عهده داشت.
فراری ۲۵۰ جیتی کالیفرنیا اسپایدر ۱۹۵۹
قیمت: ۸.۵۰۰.۰۰۰ دلار
بدون شک فراری ۲۵۰ کالیفرنیا اسپایدر یکی از زیباترین خودروهای روباز تاریخ است و این شاهکار توسط کاروزریا اسکالیتی طراحی شده بود و در زمان خود به عنوان نماد کلاس خودروهای روباز شناخته میشد. خودروی فروخته شده به قیمت ۸.۵ میلیون دلار دارای آپشنهایی مانند ورودی هوای روی کاپوت و سقف فلزی بود. تنها ۲۵۰ عدد از این خودرو توسط فراری تولید و به بازار عرضه شد.
فراری ۲۵۰ جیتیاو کامپتیزیونه برلینتا ۱۹۵۹
قیمت: ۸.۵۲۵.۰۰۰ دلار
این خودروی خاص فراری ۲۵۰، در مسابقات اتومبیلرانی زیادی در سال ۱۹۵۹ شرکت کرده است. یکی دیگر از شاخصههای این خودرو، صندلیهای طراحی شده توسط اسکالیتی است. پیش از به حراج گذاشتن این فراری ۲۵۰، خودرو به شرکت فراری ارسال شد تا مورد تعمیر و بازیابی قرار گیرد.
فراری ۲۷۵ جیتیبی کامپتیزیونه کوپه ۱۹۶۶
قیمت: ۹.۴۰۵.۰۰۰ دلار
این خودروی خاص حاصل همکاری پینین فارینا در طراحی بدنه و اسکالیتی در طراحی بخش داخلی خودرو بوده است. فراری ۲۷۵ جیتیبی کامپتیزیونه از پیشرانهی ۱۲ سیلندر ۳.۳ لیتری بهره میبرده که توانایی تولید ۳۲۰ اسب بخار را داشت. این خودروی خاص جز آخرین نمونههای تولید شده توسط بخش مسابقات فراری است.
فراری ۲۵۰ اِلاِم کوپه ۱۹۶۴
قیمت: ۹.۶۲۵.۰۰۰ دلار
بدنهی فراری ۲۵۰ الام کوپه نیز توسط باتیستا پینین فارینا برای شرکت در مسابقات جیتی طراحی شده است. تنها ۳۲ عدد از این خودرو تولید شده است.
فراری ۲۵۰ جیتی برلینتا کامپتیزیونه تیدیاف ۱۹۵۶
قیمت: ۱۳.۲۰۰.۰۰۰ دلار
این خودرو با نام مستعار برلینتا با فاصلهی محور بیشتر نیز شناخته میشد. پسوند TDF پس از شرکت این خودرو در مسابقات ۱۰ روزهی تور دو فرانس برای آن برگزیده شده است. تنها ۷۷ دستکاه از نمونهی ۲۵۰ برلینتا TDF تولید شده و تعدادی از آنها نیز در مسابقات مختلف به کار رفته است. پیشرانهی این خودرو نیز از نمونهی ۱۲ سیلندر با توان خروجی ۲۳۷ اسب بخار است که پس از مدتی فراری توان آن را به ۲۷۶ اسب بخار افزایش داد.
جاگوار سی تایپ لایت وِیت
قیمت: ۱۳.۲۰۰.۰۰۰ دلار
خودروی مسابقهای جاگوار سی تایپ که بر پایهی XK120 ساخته شده بود، دو بار در سالهای ۱۹۵۱ و ۱۹۵۳ توانست فاتح مسابقات ۲۴ ساعتهی لمانز شود. این خودرو از پیشرانهی شش سیلندر خطی به حجم ۳.۴ لیتر و توان خروجی ۲۲۰ اسب بخار بهره میبرد که در زمان خود به دلیل استفاده از دو میل بادامک در بالا، نسبت به رقبای خود در سطح بالانری قرار داشت. تنها ۵۳ عدد از این خودرو به تولید رسیده است.
مکلارن F1 الام ۱۹۹۸
قیمت: ۱۳.۷۵۰.۰۰۰ دلار
در بازهی سالهای ۱۹۹۰، مکلارن F1 قهرمان بی چون و چرای جادهها بود. این خودرو به پیشرانهی ۱۲ سیلندر و ۶ لیتری بیامو مجهز شده بود که توانایی تولید ۶۸۰ اسب بخار را داشت. تنها دو عدد F1 از پیشرانهی الام، که از رادیاتور بزرگتر در کنار خروجیهای اگزوز اسپرت و پکیج آیرودینامیک جدید برای تامین نیروی دانفورس بیشتر، بهره میبرند.
فراری ۲۵۰ جیتی برلینتا اسپشیال ۱۹۶۲
قیمت: ۱۶.۵۰۰.۰۰۰ دلار
بدنهی این نسخهی خاص از فراری ۲۵۰، توسط برتونه طراحی شده است. همچنین این خودرو در اصل برای نمایش مهارت فراری در تولید صندلیها و داخل خودرو به تولید رسیده است. پیشرانهای این نسخهی خاص از ۲۵۰ نیز مانند سایر نمونههای آن، از نوع ۱۲ سیلندر ۳ لیتری به قدرت ۲۳۷ و در بعضی از مدلها ۲۷۶ اسب بخار است.
فراری ۲۵۰ جیتی کالیفرنیا اسپایدر ۱۹۶۱
قیمت: ۱۶.۸۳۰.۰۰۰ دلار
این خودرو نمونهی روباز فراری ۲۵۰ جیتی برلینتا است و در حال حاضر یکی از محبوبترین خودروهای حاضر در میان علاقهمندان به خودروهای کلاسیک است.
فراری ۲۵۰ الام کوپه ۱۹۶۴
قیمت: ۱۷.۶۰۰.۰۰۰ دلار
حروف LM در این خودرو به منزلهی شرکت آن در مسابقات لمانز است. این نسخهی خاص از ۲۵۰ LM که توسط اسکالیتی نیز طراحی شده بود، آخرین خودروی فراری است که موفق به کسب جایگاه اول در مسابقات لمانز شده است. در حالی که اکثر فراریهای ۲۵۰ به پیشرانهی ۱۲ سیلندر و سه لیتری مجهز شده بودند، این نمونهی خاص از پیشرانهی ۳.۳ لیتری خاص خودروهای جی تی بهره میبرد.
فراری ۲۵۰ جیتی کالیفرنیا اسپایدر ۱۹۶۱
قیمت: ۱۸.۵۸۶.۴۸۲ دلار
فراری در این خودرو، جهت بهبود فرمانپذیری اقدام به کاهش فاصلهی طولی محورها کرده بود. تنها ۵۵ از ۲۵۰ جیتی کالیفرنیا اسپایدر به تولید رسیده است. همچنین این خودرو به پیشرانهی ۱۲ سیلندر ۳ لیتری با توان خروجی ۲۷۶ اسب بخار مجهز شده است.
فراری ۲۹۰ امام ۱۹۵۶
قیمت: ۲۸.۰۵۰.۰۰۰ دلار
گرانقیمت ترین خودروی به فروش رسیده در سال ۲۰۱۵، ارزشی بیشتر از ۱۸ عدد ابرخودروی لافراری را دارد. این نمونهی خاص از فراری ۲۹۰، افتخارات زیادی را با خود به یدک میکشد. قهرمانی مسابقات میل میلیا در سال ۱۹۵۶، گراند پری سوئد و رقابت ۱۰۰۰ کیلومتری بوینس آیرس بخشی از عناوین این خودرو است. پیشرانهی ۲۹۰ امام نمونهی ۱۲ سیلندر خورجینی با توان خروجی ۳۲۰ اسب بخار است که از خودروهای فرمول یک آن زمان به عاریت گرفته شده است.